3 oktober 2011

Ugnsrostad rotselleri med chèvreost

Om du börjar misstänka att jag är sponsrad av Bondens Marknad så kan jag meddela att det är jag inte. Att handla närodlat, enligt årstiderna och utan mellanhänder är helt enkelt något jag eftersträvar och gärna stödjer. Att deras råvaror dessutom är fantastiskt goda och billiga gör ju inte saken sämre.
Numera tillhör det min lördagsrutin att ta en sväng förbi marknaden och nu senast köpte jag bland annat med mig ett utsökt exemplar rotselleri. Tillsammans med chèvreost, rosmarin, honung och pumpafrön ugnsrostade jag rotfrukten. Passar utmärkt som en förrätt på en bädd av ruccola eller som huvudrätt tillsammans med exempelvis en matig bulgursallad och stark pepparrotssås. Utsökt!

Ugnsrostad rotselleri med chèvreost
4 pers.

ca 400 g rotselleri
1-2 msk extra virgin olivolja
200 g chèvreost i skivor
ca 1 msk honung
rosmarin, färsk alt. torkad
½ dl pumpafrön
flingsalt och nymalen svartpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skär rotsellerin i centimetertjocka skivor. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över olivolja. Strö över flingsalt och peppar. Grädda i ugnen i ca 25 minuter.
2. Ta ut plåten och fördela chèvren över rotsellerin. Ringla över lite honung och strö över rosmarin och pumpakärnor på varje skiva. Grädda i ugnen i ytterligare 5 minuter.

Pepparrotssås

3 dl gräddfil alt. grekisk yoghurt
ca 1 msk färskt riven pepparrot (styrkan kan variera mycket så smaka av!)
några nypor salt och nymalen svartpeppar

Riv pepparroten genom att slå den hårt mot ett rivjärn. På detta vis slår du sönder fibrerna och undviker att pepparroten blir träig. Rör ihop alla ingredienser och smaka av med salt och peppar. Beroende på pepparrotens styrka kan du behöva justera mängden. Låt stå i minst 10 minuter innan servering.

7 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Vilket toppenalternativ till chèvretoast för alla som ser bröd som en fiende (inte jag med andra ord, men en viss herr pappa). Och toppen för oss andra också förstås, rotselleri är ju SÅ gott! Mums, mums!

Moma sa...

Se där, inte hade jag tänkt på att man även kan ugnsrosta den lilla knölen, det måste jag genast testa (fast jag väljer någon annan ost än den getiga!)

Matarkivet sa...

Detta måste jag prova, jag älskar rotselleri. Favoriten än så länge är gratäng med vitlök och att ha den i slaw, men detta låter också supergott!

Plommonet sa...

Jag tror jag har sett nästan precis den här i en av mina kokböcker hemma, tror den heter "Saras kök" av Sara Begner. Det låter supergott, men jag har liksom aldrig kommit mig dithän att jag faktiskt gör den. Dumheter, det ska det bli ändring på! Det här får bli veckan mission!

Och igen, tusen tack för grönkålen och spaghetti squashen! =D Hoppas du hittar på något kul med squash-inspirationen! :)

tina sa...

Jag vill laga allt du lagar!

Ann-Louise sa...

@ Alex: Jag tror säkert att rotsellerin hade passat fint ihop med en soppa oxå. Din pappa får prova vetja!

@ Moma: Det går inte! Man måste använda getost.

@ Matarkivet: Oooo... att göra en gratäng av knölen låter suveränt. Måste testas!

@ Plommonet: Men hörru - det är i den boken ursprungsreceptet kommer ifrån. Man kan även göra rätten med kålrot.
Jag ska snart köpa hem ett gäng butternutsquash och florera bland en massa nya recept. :)

Anonym sa...


Lagar just nu denna utmärkta rätt och ser i andanom redan hur smaklökarna står i givakt. Hade hoppats på att någon ut situationistiska internationalen kunde dela min rätt men de somnade 1968, tyvärr

Bengt