16 oktober 2011

Stir-fry med rödkål, broccoli och butternut squash

Igår fick jag tag på två söta små butternut squash i affären som jag valde att göra denna färgsprakande stir-fry med. Rätten är både söt och syrlig och om du vill ge maten lite sting så är det bara att pudra rätten med chiliflakes före servering. Rödkål är ingen grönsak jag brukar äta och varför vet jag inte. Den är både fullproppad med C-vitamin, antioxidanter och fibrer och dessutom löjligt billig. Hmm… det kommer nog att komma fler rödkålsrecept framöver.

4 port.
225 g broccoli, skuren i mindre bitar
225 g rödkål, tunt skivad
500 g butternut squash, skalad, urkärnad och skuren i mindre kuber, ca 1,5 x 1,5 cm
250 g fast tofu, skuren i mindre kuber 2 x 2 cm
2 msk riven ingefära
2 vitlöksklyfter, finhackade
1 tsk agavenektar alt. 2 tsk honung
2 msk ljus soja
1 msk risvinsvinäger
2 msk sesamolja
2 msk potatismjöl
rostade sesamfrön
chiliflakes (om du vill ha lite hetta)
rapsolja alt. kokosolja att steka i
en nypa salt
Till servering: fullkornsbulgur, sobanudlar eller ris

1. Blanda ihop i en liten skål 1 msk soja, risvinsvinäger, agavenektar, sesamolja och potatismjöl. Ställ åt sidan.
2. Värm 1 msk olja i en stor stekpanna på medelhög värme. Tillsätt tofun och stek tills bitarna får en gyllene färg, ca tre minuter. Häll över i en skål och smaka av med en skvätt soja. Ställ åt sidan.
3. Häll i ytterligare en msk olja i samma stekpanna. När oljan är varm rör ner din butternut squash. Stek tills squashen börjar ta färg, ca 5-8 minuter. Smaka av med salt och tillsätt ingefära och vitlök. Stek i ytterligare 30 sekunder och häll därefter ner kålen och broccolin. Stek allt samman tills squashen är mjuk och kålen är mjuk men fortfarande spänstig, ca sex minuter. Tillsatt en skvätt vatten om grönsakerna börjar fastna i pannan. Tillsätt tofun och stek ihop allt.
4. Rör ner den sötsyrliga såsen i maten. Stek ihop allt i några sekunder och rör konstant runt. Grönsakerna och tofun ska bli täckta av glazen men var försiktig så att maten inte bränns vid. Servera maten tillsammans med exempelvis fullkornsbulgur, sobanudlar eller ris. Toppa rätten med sesamfrön och chiliflakes om du vill ha lite hetta.

13 kommentarer:

Charlotta sa...

Rödkål är jag riktigt förtjust i! Speciellt i råkostsallad. Det är så himla fint att servera till maten, en riktig färgklick.

Katarina sa...

Så gott det ser ut!

Ann-Louise sa...

@ Charlotta: Jag började använda rödkål så smått förra vintern och denna vintern ska jag nog slå på stortrumman. :)

@ Hovkonditorn: Det gäller ju att äta med ögonen oxå. ;)

Matarkivet sa...

Vilka fina små butternut, de jag hittar här brukar vara stora exemplar. Gott är det i vilket fall!

Plommonet sa...

Åh, gotte! Vilka underbara färger! Jag har dock så himla svårt för att lyckas med tofu, tycker mest den blir tråkig och smaklös. Vilket märke brukar du använda?

Jag tror jag ska pröva det här receptet med en av mina pumpor, jag har ju en del att göra... :P

Ann-Louise sa...

@ matarkivet: Det var första gången jag har sett sådana små butternut squash också. Oerhört rara och vädligt behändiga.

@ Plommonet: Jag förknippar alltid tofu med NY och San Francisco då det var där jag upptäckte tofu, så för mig känns ingrediensen alltid exotisk och rolig.
Men jag kan förstå ditt dilemma. Tofu smakar inte särskilt mycket i sig, men den är en jäkel på att ta till sig smaker från goda marinader och kryddning. I den här rätten får den mycket smak av glazen plus att tofubitarna får dra i soja ett tag. Om du vill kan du även marinera den i glazen ett tag innan du steker bitarna. Mitt favoritmärke är Kung Markatta. Tyvärr har de ingen soft eller semi-soft som jag brukar använda till desserter och puddingar, utan då tar jag det jag hittar i de asiatiska livsen. Lycka till med tofutillagningen och återkom med hur det gick! :)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Yum,yum,yum,yum,yum!!! Jag åt också butternut squash igår och tänkte posta receptet snart men det här ser så otroligt gott ut att jag kanske bara länkar hit istället ;) Spännande blandning, och ändå känns den helt naturlig!

Helena Ljunggren sa...

Butternut har jag aldrig provat. Det måste jag ändra på. Läskande bilder!

Nässelblom och choklad sa...

Tack för din kommentar hos mig. Vad gott det här låter. Jag har just handlat tofu och rödkål - kan det vara ett tecken på att jag borde testa detta. Då behövs förstås också pumpa. Låter som en smakrik tofurätt. Mmmm...

Ann-Louise sa...

@ Alex: Jag blir genast nyfiken på vad det kan ha varit för något du trollade fram i köket. Ett inlägg tack!

@ Helena: Du måste prova! Något annat vore en skam.

@ Nässelblom: Klart att det är ett tecken! Matgudarna vill att du ska laga detta recept! ;)

MrsSunshine sa...

De där sesamfröna ser ut att vara pricken över i:et! Mums.

Almiras Hem sa...

Hej!

Lagade det till middag idag och vi love it!

Vi hade Limesås till, receptet hämtad från en av dina senare inlägg -Quinoasallad med rostad grönkål och kokos, passade alldeles utmärkt till!

Tusentack för en så inpirerande blogg!
Mvh Almira

Ann-Louise sa...

@ Miss Sunshine: Jag älskar sesamfrön och toppar nästan alltid mina stir-frys med det. Yum yum yum!

@ Almira: Vilken bra kombination! Nästa gång ska jag prova med limesåsen till. :)