11 oktober 2011

Marockansk äppelpuré med vita bönor

Ikväll hade vi vårt första föräldramöte på Veras förskola. Det kändes som ett gigantiskt steg för både Vera och oss när hon började på dagis. Situationen får en ännu djupare dimension när man börjar gå på möten där det berättas om vad den lilla tjejen gör under dagarna och exempelvis hur luciafirandet ska ordnas. Personalen verkar väldigt bra och Vera trivs så vad mer kan man begära?
Innan mötet hann jag laga en marockansk äppelpuré till Vera, då jag tänkte köra med en marockansk vecka här på bloggen. Basen består av – tro det eller ej vita bönor. Du kan servera den som mellanmål, efterrätt eller toppa pannkakor, gröt eller yoghurt med den. Purén skulle även kunna användas som en dipp-sås till kex eller äppelbitar. Möjligheterna är oändliga! Fullproppad med protein, kalcium och järn mår både stora och små bra av den och både kardemumma och kanel lockar fram sötman i äpplena. Om du utesluter lönnsirapen så kan du börja servera den till din bebis redan vid 6 månaders ålder. Nu ska jag släppa en stund i soffan och mumsa i mig ännu en portion…

ca 5 dl
1 burk ekologiska vita bönor, avsköljda (ca 4 dl)
1 ekologiskt äpple
1 dl ekologisk äppeljuice, osötad
¼ tsk kardemummakärnor, mortlade
½ tsk kanel
½ tsk vaniljpulver
2 msk lönnsirap (kan uteslutas eller minskas)
Skär bort kärnhuset ur äpplet. Häll i alla ingredienser i en blender alt. mixa med en stavmixer och kör tills du får en slät massa. Du kan äta purén direkt men jag tycker att den blir godast om man låter den stå i kylen i minst 30 minuter.

13 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Spännande med en marockansk vecka, jag kan väldigt lite om maten därifrån. Det här låter ju otroligt spännande! Om man, som jag, inte är under bebissträcket när det gäller ålder längre, vad rekommenderar du att man serverar det här till? Passar det på macka?

Katarina sa...

Låter gott och ser krämigt ut!

Ann-Louise sa...

@ Alex: Purén skulle säkert funka på mackan. En klick ovanpå ett lager cream cheese eller en skiva västerbotten ost skulle säkert sitta fint. Annars så gillar jag att ha den på gröten, i filen, tillsammans med keso eller att äta en liten skål som en nyttig efterrätt på vardagskvällarna.

@ Hovkonditorn: Det är den. :)

Matarkivet sa...

Kul med en tema-vecka! Jag gillar verkligen kryddningar från Mellanöstern och Marocko.

Ann-Louise sa...

@ Matarkivet: Jag känner själv att jag har mängder kvar att lära mig om den marockanska maten och då är det ju alltid kul med lite utmaningar. :)

Tant Gul sa...

vilken bra idé! och kul med marockans vecka. Det måste jag kolla in lite mer. Vet precis hur det kändes första föräldrarmötet jag var på vår sons förskola. Kändes så stort och lite vemodigt allting.. Det är så mycket man inte ser och får vara med om längre när barnen börjar förskolan.

Sara sa...

Åh, det här var ju verkligen helt underbart gott!! Både jag och Blenda njuter för fullt av dagens mellanmål..

Ann-Louise sa...

@ Tant Gul: Vemodigt för oss föräldrar och spännande för de små. :)

@ Sara: Vad fina ni er och vad glädjande att höra att ni både två tyckte om purén! Jag åt nog mer av den än Vera när jag gjorde purén sist...

SARA sa...

Den här äpplepurén gör jag numera återkommande som mellis till Blenda. Idag gjorde jag den med pepparkakskryddor istället för att jula till den lite. Testa, det blev supergott!!

Ann-Louise sa...

@ Sara: Det var länge sen jag gjorde en omgång till Vera. Tack för påminnelsen och vilken bra idé att ha i pepparkakskrydda. Måste testas! :D

Malin - Lite längre sa...

Hej, jag undrar om det funkar bra att frysa den?

Ann-Louise sa...

@ Bluemalin: Den går utmärkt att frysa in!

Unknown sa...

Min mixer ville inte mosa äpplena ordentligt så nästa gång får jag nog ånkoka dem en stund innan. :-) Men oj så god!