5 juni 2013

Järnrik hemmagjord bebisgröt

Jag har valt att inte ge Allan industriellt tillverkad gröt eller välling. Barn under ett år har ett stort järnbehov, 8 mg/dag. Köpegröt och välling är berikad med järn för att tillgodose våra småkompisars behov. Detta innebär dock inte att det är omöjligt att få i sin bebis tillräckligt med järn med naturliga råvaror. Efter lite research och tips från er har jag kommit fram till flera järnrika lösningar.

Ett enkelt sätt är att järnberika hemmagjord gröt med mortlat paltbröd. Ingenting för vegetarianer dock, då paltbröd innehåller blod. Man kan även blanda ihop olika mjölsorter för att få en järnrik gröt som man kan servera tillsammans med aprikospuré och något C-vitaminrikt. Utöver gröten så får man se till att servera annan järnrik mat och då utan mejeriprodukter då detta hämmar järnupptaget.

Allan älskar den här gröten som jag antingen serverar naturell eller tillsammans med vinsbärs- och aprikospuré. En matsked smulad paltbröd innehåller ungefär 3 mg järn vilket är nästan lika mycket som den berikade industrigröten. För en närmare jämförelse kan ni kika här. Förutom att du slipper onödiga tillsatser så kommer du att spara en rejäl slant på att göra egen gröt.

För att vara tidseffektiv brukar jag mortla en massa paltbröd på en och samma gång som jag förvarar i en burk. Aprikospuré eller katrineplommonpuré är något jag också gör en stor sats av och som jag därefter fryser in som istärningar. Rör ner tre stycken i gröten så får den både en god smak och svalnar snabbare. Om du inte har en micro så kan du istället göra en större sats i en kastrull och dela upp i portionsburkar som du förvarar antingen i kylen eller frysen.


1 stor alt. 2 mindre portioner

1 dl ekologisk havregryn
1 msk smulad paltbröd
1 tsk ekologisk kallpressad rapsolja
1 msk aprikospuré (gjord på osvavlade och ekologiska torkade aprikoser)
2 dl vatten

Gör så här:
Tillaga havregryn, paltbröd och vatten i micron i ungefär två och en halv minut. Rör ner rapsolja och aprikospurén. Mixa slät med en stavmixer och tillsätt eventuellt lite mer vatten. Servera antingen naturell eller toppat med en fruktpuré eller lite riven frukt. Prova gärna att smaksätta gröten med lite kanel eller vaniljpulver också.

58 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Bra där! Köpte inte heller speciellt mycket gröt. Har gjort vanlig fiberhavregrynsgröt med frukt i. Gjorde också stora satser med katrinplommonpuré som jag blandade ner ibland eller serverade till. Enkelt och billigt! Köpe-gröt är ju inte speciellt billigt!

Elin sa...

Om man ammar och barnet är sent avnavlat behöver man i allmänhet inte bekymra sig om järninnehållet i maten. När det gäller järn handlar det inte bara om mängd, utan också om upptaglighet, och järnet i bröstmjölken tas upp av kroppen i mycket större andel än järnet från berikade produkter. Så man måste inte stressa med berikade industriprodukter eller göra järnberikad gröt om man inte vill, utan kan lugnt fortsätta amma och ge barnet vanlig mat. Bra att känna till för de som har barn som ratar såväl gröt som välling.

Elin sa...

Bra att du sprider recepttips på hur man kan järnberika själv! Hade behövt mer handfasta tips när jag hade pyttesmå. Just järnet tycker jag var ett sånt dåligt samvete. Vi har haft leverpastej tidigt.

Hade vore bra om man hade kunnat kolla det med stick i fingret, för få järn-spökena (höhö) ur huvudet. Mina barn hade säkert bra järnvärden utan att jag visste om det...

Elinor - Dietist om barnmat sa...

Som vanligt, du inspirerar med vackra bilder och god mat!

Som svar till Elin ovan: Bröstmjölk innehåller väldigt lite järn men järn-upptaget är som sagt mycket bättre än från ex. ersättningar. Vilket är anledningen till att ersättningar innehåller högre andel järn. En studie visade att järnet från bröstmjölken absorberades till 49% medan från ersättningen endast 10%. Men bröstmjölk innehåller endast 0,02-0,09mg järn per 100 ml beroende på moderns järnstatus(siimes et al 2008). Det krävs alltså 88dl bröstmjölk för att komma upp i 8mg järn som är det rekommenderade intaget för spädbarn från 6 månader.


Efter 6 månader räcker inte järnet som finns i bröstmjölken för att upprätthålla lagret av järn och barn behöver annan järnrik mat i tillägg till bröstmjölken. Barn som äter andra järnrika matvaror kanske inte behöver berikad gröt och rekommendationen är just en rekommendation som riktar sig till alla barn även dem som inte äter leverpastej, blodpudding och aprikospure.

Anonym sa...

Det liknar vårt huvudrecept vi använde när A var liten väldigt mycket. Vi slätmixade (åtminstone i början) havregrynen innan kokning (och körde emellanåt med en del skrädmjöl också). Såhär i efterhand undrar jag varför jag inte körde paltbrödet med mixer innan tillagning också. Vi köpte en del gröt också, men verkligen inte mycket. Jag tror att många blir osäkra när de inte har månadsmärkningarna att luta sig mot. Vi har verkligen uppskattat välling som koncept, att försöka göra det själva blir nog utmaningen när det blir syskon... Liksom att möjligen klura ut någon grötvariant som är ännu enklare när man inte är hemma. Hur har ni gjort då?
/ Helena

Ann-Louise sa...

@ Sofie: Köpegröt är väldigt mycket dyrare och när man väl läst innehållsförteckningen en gång är det svårt att blunda för ingredienserna.

@ Elin: Bra att sprida informationen om hur viktigt det är med en senare avnavling och att man har tid på sig att vänja sin kotte vid fast föda.

@ Elin: I förra veckan när jag var på BVC med Allan frågade jag om de kunde ta ett stickprov på honom. Det kunde de inte och hänvisade mig till vårdcentralen. Precis som du skriver så hade det vart skönt att bli av med (h)järnspökena...

@ Elinor: Tack för att du redde ut detta! Kroppen är en sån fantastisk mekanism och intressant att den tar upp järnet i bröstmjölken lättare. Det är alltid klurigt att ta ställning till rekommendationer och att tolka det som riktlinjer och inte något som måste följas av alla till punkt och prick.

@ Helena: Jag lovar att återkomma med ett vällingrecept snart. Den Allan dricker innehåller inte särskilt mycket järn. Han gillar den dock och den innehåller enbart några få ekologiska ingredienser. Angående gröt på stående fot så brukar jag ta med en portion färdiglagad gröt i en burk. Antigen serverar jag den rumstempererad eller så värmer jag upp den lite i en micro. Klart!

Mat för en dam sa...

För vegetarianer kan kokosmjöl, pumpakärnor (malda?), quinoaflingor och kokosmjölk vara nåt! Kokosmjöl 1 msk= 1 mg järn och pumpakärnor 1 msk= 2 mg järn. 1 dl kokosmjölk innehåller 1,5 mg järn. 1 dl quinoaflingor 3 mg järn.

Är själv gravid och vegetarian och började researcha lite på kul! :)

Klart man kan göra egen järnrik gröt:) pepp!

Q sa...

åh så bra vegetariska tips!

Ann-Louise sa...

@ MFED: Men grattis!!! Vad roligt med en bulle i ugnen! Ditt grötrecept låter toppen och smart att mala ner pumpakärnor. Jag har försökt få Vera att äta dem oftare men hon gillar dem bara när de är saltrostade.

@ Elinor: Ja! MFEDs recept låter grymt bra. :)

Henna sa...

Hur är det med salt i brödet? Jag unrar bara för att jag har förstått att man ska inte ge salt till bebisar.

Ann-Louise sa...

@ Henna: Det är så små mängder salt i det så att det är ingen fara. Samma sak gäller Arlas ekologiska smör som jag ibland använder i matpureerna.

Erika sa...

Kan man ge denna gröt till en 10månaders?

Ann-Louise sa...

@ Erika: Absolut! :)

Mia sa...

Vill slå ett slag för hirsflingor - järnrika och inte riktigt lika fiberrika som havregryn vilket kan passa bebisar. Jag brukar blanda hirsflingor med havregryn, mixa en stor sats och blanda med mortlat paltbröd. Bra att tänka på att hirsflingorna kräver lite mer vatten än havregrynen. Mkt poppis här hemma hos vår sjumånaders.

Ann-Louise sa...

@ Mia: Aha! Vilket bra tips. Det känns bra att ha ett par olika grötvarianter att varierar sig med så att Allan inte vänjer sig vid endast en sort.

Anonym sa...

Vilken ålder skulle du rekommendera gröten till? Låter supergott! /karolin

Ann-Louise sa...

@ Karolin: Du kan servera gröten till småkottar från 4 månader. Mixa den riktigt slät och fin så tror jag att din bebis kommer att älska den. :)

Anonym sa...

Vad glad jag blev när jag hittade denna sidan. Har en 10månaders kille som är hur pigg och glad som helst men inte i magen! Ska definitivt testa några av dessa recepten på gröt! Har lite svårt att bara ge honom majsvälling alla målen om dagen i några dagar när han är van att äta mat sen 6månaders ålder :/ Har sparat denna sidan för du verkar skriva mycket trevliga recept =)

Unknown sa...

@ Anonym: Välkommen hit! Vad är det som gör din kottes mage ledsen? Gluten? Komjölk? Jag har en mängd olika recept så att jag hoppas på att du hitta många som passar. :)

Josefin sa...

Hej. Vad glad jag blev att jag hittade hit! Min dotter blir 4 månader snart och ska börja äta, vill gärna göra mycket egen mat till henne. Med vår stora tjej var BVC stenhårda med att man måste ge köpegröt men nu känner jag mig lite mer påläst och kommer iaf ge hemgjord gröt ibland. Att göra den i järngryta måste ju också vara bra med tanke på järnet.

Jag bara undrar vart jag får tag i paltbröd?

Ann-Louise sa...

@ Josefin: Grattis till din lille bebe! Med den här gröten kan du känna trygg med att ditt barn få i sig tillräckligt med järn. Allan har klarat sig finfint på den men då har jag även sett till att han har ätit en del måltider med extra järn. Kolla gärna i mitt receptregister under bebispuré. Paltbröd hittar du på välsorterade mataffärer, ex. Hemköp och Ica. Lycka till!

Annelie sa...

Då var paltbröd inhandlat. Tror du det går mortla både paltbröd och havregryn så det sedan bara är att blanda med varmt vatten och olja, som man gör med köpegröt?

Ann-Louise sa...

@ Annelie: Jag har testat det och jag tyckte inte att resultatet blev bra. Havregrynen behöver kokas upp för att bli tillagade. Du skulle kunna mixa havregrynen till ett mjöl och på så vis slippa mixa den färdiga gröten efteråt. Men även med detta tillvägagångssätt så blev jag inte riktigt nöjd med resultatet. Gröten blev en aning stabbig och svår att röra ihop.

Det du skulle kunna göra för att underlätta vardagen är att koka flera portioner åt gången. Gröten håller sig i kylen i upp till 4 dagar och den går även bra att frysa in i portionsvis.

Annelie sa...

Tack för svaret! Det var ju bra att den höll fyra dagar. :-)

Anonym sa...

Hej! ETT STORT TACK. Det var som en sten föll när jag fick upp denna blogg, googlade barngröt recept. I alla böcker man läser om barnmat så ska det ju köpas för att det ska bli bäst. Men jag tänker en del på vad allt innehåller till oss vuxna och vill inte bara blint köpa till vår dotter. (tycker nästan det verkar som Livsmedelsverket och de som skriver böckerna är sponsrade av barnmatstillverkarna.) Så TACK! / Margita

Ann-Louise sa...

@ Annelie: Det gäller att vara tidseffektiv. ;)

@ Margita: Vad rörd jag blir.
Tack för dem snälla orden och jag instämmer att det verkar väldigt konstigt att Livsmedelsverket så konsist rekommenderar matindustrins produkter utan att ge andra bra alternativ.Välkommen åter!

Frida Josefin sa...

Hej! Aprikospurén som du har i gröten, är det samma som den du serverar till gröten (m. Svartvinbär) eller är det en "ren" aprikospuré? Isf, hur gör du den? Är nybörjare på allt sånt här ;) tack för supernice recept!!

Unknown sa...

@ Frida: Aprikospurén är en "ren" puré som man även kan ha lite nyponmjöl i. Här hittar du receptet!

http://lillamatderiven.blogspot.se/2013/07/tva-ingredienser.html

Anonym sa...

Hej!
Jag hitta hit av en "slump" och är i fullfart med att läsa på om just detta! Kul! Super bra recept! Jag är vegetarian, jag undrar: paltbröd är det alltid gjort på animaliskt blod? Finns det vegetariskt paltbröd? Tack för fin inspiration! / Maria

Anonym sa...

Hej, och tack för bra tips på hur man kan göra egen gröt. Jag var och köpte paltbröd i fredags, men det ser inte alls ut som ditt, som ser mer ut som hårt tunnbröd, mitt är mer som en rund brödlimpa. Samma effekt? Eller fick jag fel? Det heter paltbröd som jag köpte.

Mvh sophie

Ann-Louise sa...

@ Maria: Det finns tyvärr inget vegetariskt paltbröd. Istället skulle du kunna sätta samman en järnrik gröt genom att använda nermalda pumpakärnor, aprikospuré, havregryn, lite rapsolja och servera det tillsammans med vinbärspuré. Var även noggrann med din bebis övriga kost för att se till att den får i sig minst 8 mg järn totalt om dagen.

@ Sophie: Hmm… jag vet faktiskt inte vad det är för slags paltbröd du har köpt. Men om du skär upp limpan i skivor, rostar dem försiktigt i ugnen på låg värme och sen mal ner det till mjöl eller stöter det i en mortel så borde det funka bra.

Unknown sa...

Hej! Jag hittade precis din blogg och blev så glad över alla härliga recept på barnmat. Jag har en liten kille som snart blir 4 månader och jag har verkligen känt mig avigt inställd till att börja introducera "riktig" mat till honom. Men nu, när jag sett den fantastiska variation av mat jag skulle kunna laga känns det helt plötsligt jätteroligt istället.

Är det förresten okej om jag lägger in dina bilder på min egen blogg? Självklart med källhänvisning och länk till dig och din blogg.

Ann-Louise sa...

@ Lina: Välkommen hit och vad kul att du gillar bloggen. Det går bra att du lånar mina bilder och att du länkar till mig. :)

Evelina sa...

Partbröd, vart köper jag det? Verkar vara en toppen gröt, spänd på att prova! :-)

Ann-Louise sa...

@ Evelina: Välsorterade mataffärer brukar ha det. Jag köper mitt på Hemköp på Vasagatan i Göteborg. Där finner man det bland hårdbröden. Annars så vet jag att det även finns mjukt platbröd att köpa som brukar finnas i frysdisken. Lycka till!

Anonym sa...

Hej!
Jag skulle behöva råd hur jag närings-beräknar barnens mellanmål. Tycker detär jättesvårt att komma på bra mellis. Mina barn är mellan 1,5 och 5 år. De går i förskola på dagarna där de äter lunch.
Tack på förhand :)/ Marie-Louise

Ann-Louise sa...

@ Marie-Louise: Livsmedelsverket har en bra databas där väldigt många livsmedel är inlagda och med mycket info. Hoppas detta kan vara till hjälp.

ia sa...

Har du något förslag på alternativ till paltbröd för att järnberika gröten. Som glutenintolerant tar det emot att ge min lilla son mat som innehåller gluten. Ja, jag vet att Livsmedelsverket rekommenderar gluten i små mängder men jag litar inte på den rekommendationen...

Suzette Nilsson sa...

Min lilla tjej är 4.5 månad och vi har börjat så smått att låta henne smaka lika olika saker. Har funderat på gröt och såg du skrivit att man kan servera denna från 4 månader. Ska helt klart testa denna då jag helst vill slippa köpegröt. Ska även testa vällingen sen, vilken ålder är den till? ��

Anonym sa...

Hej! Vi har precis börjat göra din gröt, men med lite tillskott av nyponskalspulver för lite extra C-vitamin.
Jag undrar dock; vad är det den kallpressade rapsoljan gör? Tidigare har vi gett vår bebis ekologisk kokosolja för magen, tänkte om man kan byta ut rapsoljan mot kokos.
Tack för en bra blogg!

Fru Minimalist sa...

Hej, och tack för jättebra tips på egen gröt! Vår dotter är 5,5 månad och har än så länge bara fått hemmagjord gröt och lite puré.
Var får du tag på paltbrödet? Står det bland övrigt knäckebröd i din butik?
På de matbutiker jag varit på i vårt närområde, Ica Maxi, Kvantum och Coop finns bara mjukt paltbröd i frysdisken, inte som knäckebröd som på bilden. Och det mjuka ska enligt förpackningen kokas mm, och det är en enda stor mjuk kaka, tänk som en rund tjock kladdkaka, fast annan smak då haha. :)

Kim sa...

Äntligen har jag hittat lite bra recept :-) Har en dotter på snart 6 månader med mjölkproteinallergi och med tanke på det vill jag göra så mycket som möjligt själv så jag vet vad allt innehåller.
Hittade ditt recept på välling, det ska absolut testas.
Hittade oxå den här gröten, mitt lilla bekymmer är att hon helt vill äta knappt ljummen mat. Kan man göra gröten i förväg (kvällen innan) förvara i kyl och snabbt värma några sekunder i micron bara för att inte ha den kylskåpskall?

Ann-Louise sa...

@ Suzette: Jag skulle rekommendera gröten från 6 mån ålder.

@ Anonym: Rapsolja är en god källa till omega 3 vilket är en livsviktig aminosyra och som kroppen inte själv kan producera. Den förekommer i begränsad mängd i växtriket vilket gör det bra att ge bebisar rapsolja.

@ Fru Minimalist: Jag brukar hitta paltbröd bland knäckebröd och kex på Hemköp, vilket är den enda jag har provat. Lycka till!

@ Kim: Det går utmärkt att göra gröten kvällen innan och därefter värma upp dem. När Allan var liten brukade jag göra en stor sats som räckte i flera dagar.

Gabriella sa...

Hej hej och tack för en jättebra blogg! min matvägrande 10-månaders har än så länge tyckt om alla recept härifrån, och den tveksamma 2-åringen vågar nog prova hon med snart.
Till och med den köttälskande pappan låter sig väl smakas :)
En liten fråga om gröten - om bebis bara äter upp halva, kan man spara den andra hälften i kylskåpet någon dag eller så?

Ann-Louise sa...

@ Gabriella: Vad kul att du gillar bloggen! Om du inte har doppat en använd sked i gröten så kan du spara den någon dag eller så i kylen. Du ska dock alltid slänga den mat som blir över som bebisens bestik (eller händer...) har kommit i kontakt med. Ett bra sätt att göra detta på är att värma upp en portion och med en ren sked hälla över mindre portioner i skålen som din bebis äter ifrån. På så vis kan du spara den maten som blir över i den större skålen, utan att den har fått bakterier i sig. Lycka till!

Erika Malvina sa...

Gröttips från laga-egen-barnmats-entusiast!
Jag mixar lika delar hirsflingor, boveteflingor, quinoaflingor och kanske aningen större mängd havregryn. Sen blandar jag ihop allt och häller över i en glasburk. Brukar vispa ihop och koka 1/2 dl i vatten till en portion.
Allra sist slänger jag i aprikospuré/katrinplommonpuré"pluttar" (Förväller den torkade frukten och mixar innan jag fryser in i istärningslådor) och en halv mosad banan och så en klick kokosolja. Serveras tillsammans med en skvätt havremjölk och är mycket uppskattad av min lilla Fideli på morgnarna.
Brukar även strö en "dusk" kanel eller vaniljpulver för att piffa till gröten lite extra! Gröten går snabbt att göra och gör man pulver för en vecka i taget så vet man att den är färsk. Smaklig måltid! <3

Sabbe sa...

detta är exakt samma recept (utom purerna då) som bvc gav oss då min lilleman va på 3 månaders vaccinationen ����

Helena Nimbratt sa...

Hej! och tack för bra inlägg. Jag har testat att ge min 6-månaders denna gröt i två dagar och hon verkar gilla den. Jag funderar dock på om det inte blir för fiberrikt för en liten mage? Vad har du för erfarenhet? Jag har mixat grynen till mjöl/pulver innan och använt vanliga havergryn.

Ann-Louise sa...

@ Helena: Fiberinnehållet är inte för högt utan ska funka bra för en liten mage. Däremot ska du inte använda fiberberikad havregryn. Lycka till med din lilla kompis. :)

Anonym sa...

tack för receptet! Vår lilla Arvid älskar gröten :)

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Tack och vad roligt att höra! :)

Anonym sa...

Det finns nya(re) studier som visar på att överdriven järnberikning är negativ för barn med normala värden (dvs. Är sent avnavlade och ej för tidigt födda.) Storbritannien har därför reviderat sina riktlinjer... men livsmedelsverket är som vanligt långsamma. Bvc måste dock följa livsmedelsverkets rekomendationer. Så ta det lungt och ge riktig gröt i lungn och ro. :) Tack för bra recept!

Anonym sa...

Hej jag undrar om det finns något alternativ till paltbröd då vi ej äter gris och det är gjort på grisblod.

Min dotter är nu 4 månader och vill börja med lite gröt :)

Sussi sa...

Vad skulle argumentet vara för "köpegröten är skonsammare för en 4månaders mage"? Jag menar, egen gröt borde inte vara nån skillnad för magen? Det borde vara mängden som spelar roll när du introducerar gröt...?

Anna sa...

Hej! Har du källa? Är intresserad av att läsa mer.

Anonym sa...

Emma

Anonym sa...

Lisa

Anonym sa...

Emma. Lisa David Lovisa Vera Kajsa
Malin Emma Nathalie Leon Emilia