19 februari 2012

Världens godaste vietnamesisk nudelsallad

Ni som har följt mig sedan min gamla blogg Matdériven kommer att känna igen det här receptet. Det är en av mina alla tiders favoriter och I love it, I love it, I love it! Därför känner jag även ett stort ansvar för att dela med mig av rätten igen. Smakerna är desamma som vietnamesiska vårrullar men salladen går betydligt snabbare att göra. Vill du ha en vegansk variant? Byt ut räkor mot marinerad tofu som du skär i tärningar och ersätt fisksåsen med ljus soja. Salladen kan med fördel lagas ett par timmar före servering så hinner smakerna utvecklas ytterligare. Vänta dock med att strö över cashewnötter och koriander tills precis före servering.

Vietnamesisk nudelsallad
4 port

200g risnudlar
1/2 gurka, skuret i tunna strimlor
2 morötter, skuret i tunna strimlor alt. grovt rivna
2 dl edamamebönor
500 g oskalade räkor alt. 400 g rökt tofu
1/3 salladshuvud, isbergsallad, grovt hackad
2 dl rostade cashewnötter, grovt hackade
3 salladslökar, tunt skivade
1 dl färsk koriander, grovt hackat

Dressing:

2 vitlöksklyftor, finhackade alt. rivna
4 cm ingefära, finhackade alt. riven
1 tsk sambal oelek
4 msk fisksås
2 msk pressad lime
4 msk vatten
2 msk muscovadosocker

Gör så här:
Rör ihop ingredienserna till dressingen och låt dra i minst 10 min.
Därefter tillagar du nudlarna enligt paketet. Skölj dem i kallt vatten. Skala räkorna. Hacka, skiva och riv de övriga ingredienserna. Blanda ihop räkor, nudlar, morötter, gurka, sallad, lök och bönor tillsammans med såsen. Toppa salladen med cashewnötter och strö över koriander. Du kan antigen servera salladen omgående eller låta den stå i kylen ett par timmar.

27 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Mmmmm - för mig som älskar asiatiska smaker låter detta som en rätt nära himmelriket!
MÅSTE LAGA!

Matarkivet sa...

MÅSTE testa detta, tycker så mycket om vietnamesiska vårrullar men tycker de är lite knepiga att äta, så detta är perfekt. Och ska genast lusläsa hela den andra bloggen. :)

Kim sa...

Jag älskar vietnamesiska rullar, och om det här går snabbare än så är jag såld. Kan nästan känna smakerna i munnen, och kan meddela att det smakar bra! :D

Ann-Louise sa...

@ Frk Dill: Jag har aldrig träffat på nån som inte har gillat salladen. Till min bror, som inte äter fisk gjorde jag min veganska variant och inte en smula blev över. :)

@ Matarkivet: Jag känner igen mig i din beskrivning av svårätna vårrullar. :)
Salladen är slinker ner betydligt lättare och är även enklare att ta med på t ex en picnic.

@ Kim: Haha! För länge sen fick jag ett tips om att ha i färsk mynta i salladen vilket jag tror kan bli supergott. Prova gärna vetja!

Anonym sa...

Åh, den ser gudomligt god ut, jag älskar vietnamesiska vårrullar så jag kan tänka mig vad jag kommer att gilla den här. =)

Kan inte lämna kommentarer som Fru Fruktsallad, konstigt...

Ninja sa...

Blir alltid hungrig när jag läser matbloggar och inget undantag här :) Rätten låter väldigt god! Har varit sugen på att äta räkor i någon slags sallad på senaste tiden men inte hittat några recept jag velat testa. Men äntligen!

Ann-Louise sa...

@ Fru Fruktsallad: Det tror jag absolut att du kommer att göra. Och salladen är såå mycket smidigare att göra. :)

@ Ninja: Vad kul! Hoppas att du inte blir besviken. ;)

Emma - Byemma sa...

Men gud vad gott detta lät. Ska göras snarast! Tack för tipset.

m sa...

Gjorde den här idag, fast en vegansk variant med friterade minidumplings istället för räkor. Det kan verkligen rekommenderas! Mosade även ner lite fast tofu i salladen och ringlade över sesamolja. Så himla gott!

Ann-Louise sa...

@ Emma: Hoppas att salladen faller dig i smaken!

@ m: Oooo... friterade minidumplings låter himla gott. Skicka gärna receptet. :)

m sa...

Jag följer inget egentligt recept, degen kan man göra själv eller köpa färdig. Jag brukar göra en egen sjukt enkel (vatten+valfritt mjöl), och kavlar sen ut den tunt och skär ut rundlar med kniv alternativt pepparkaksform.

Sen fyller man dem med valfritt gott innehåll, min favoritfyllning består av:

Tunt riven vitkål
Grovt rivna morötter
Hackad salladslök
Mosad fast tofu (gärna mycket!)
Hackad chili
Riven ingefära
Hackad koriander
Saften från 1 lime
eventuellt vitlöksklyftor

Blanda och tillsätt oljor, helst sesamolja men andra går också bra (jag brukar ha både sesamolja och rapsolja). Häll på soja och en liten skvätt vinäger och blanda.

Tillsätt en klick av fyllning i mitten på varje rundel och vik ihop. Fritera eller ångkoka.
(jag brukar göra en kombination, först steker jag dem på hög värme i lämplig olja, sen häller jag på en skvätt vatten och sätter på lock tills vattnet har kokat bort)

Ät som de är med stark soja-sås eller ha som tillbehör till andra maträtter!

(Tips: fyllningen som blir över är sjukt god att äta kall/"rå")

Här finns en bild från igår, men dumplingens var mycket mindre än vad det kanske ser ut som :)
http://instagram.com/p/RC71z9SXL3/

Ann-Louise sa...

@ m: Tack för receptet! Bara en massa ingredienser som jag älskar så att jag ska helt klart prova det. :)

Anonym sa...

Men på bilden har du väl risnudlar, inte glasnudlar?

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Tack för påpekandet. Självklart ska det stå risnudlar i receptet men känn dig fri att byta ut det mot glasnudlar om du vill. :)

Linnéa sa...

Lagade denna sallad idag! Helt klart en ny favorit som kommer göras många gånger framöver!Mums!Passar studentkassan med. Tack för fantastisk matinspiration!

Anonym sa...

Testade denna sallad idag, jättegod och en ny favorit! även fast jag valde att steka räkorna i lite olja och chili.
tack för en bra blogg och bra barnrecept också!

Anonym sa...

Testade denna sallad idag, jättegod och en ny favorit! även fast jag valde att steka räkorna i lite olja och chili.
tack för en bra blogg och bra barnrecept också!

Anonym sa...

Jättegott! Milda smaker (beroende på mängd chili) som även gick hem hos sambon som inte föredrar asiatisk mat. Recept för 4 portioner blir mycket mat! Läggs till receptfavoriter :)

karin - trattoria sa...

Åh vad jag älskar den här salladen! Kan leva på den...lagar den alltför sällan bara...k

Ann-Louise sa...

@ Karin: Jag skulle kunna leva på din lax- och spenatgalette! Ska göra den till helgen och jag är även väldigt sugen på din auberginegratäng. Snart är det fredag...

Elin sa...

Fy sjutton vad gott detta är alltså! Cravings minst en gång i veckan. tack tack tack

Gradinskan sa...

Alltså vilka smaker!! Hur gott som helst. Den här salladen kommer vi att göra många gånger. Tack för att du delade med dig av receptet <3

Ann-Louise sa...

@ Elin och Gradinskan: Tack tack! :)

Anonym sa...

Vi åt detta i går. Jag längtar redan till nästa gång! Håller med om "världens godaste".

Unknown sa...

@ Anonym: Tack så mycket och glädjande att höra! :)

Anonym sa...

Jätte, jättegott! Tack för bra recept!

Anonym sa...

Så underbart god sallad!!