22 juni 2013

Hemmagjord välling

Det är inte bara bebisgröt man kan göra hemma. Välling går minst lika bra. Ett tag funderade jag på att skippa vällingen med Allan. Det är ju faktiskt bara i Sverige och Finland som vi ger barn denna dryck. Men så tycker jag att det är ett mysigt sätt att avsluta dagen på, med en trött och gosig Allan i famnen drickandes välling.

Bägge mina barn har vägrat välling till att börja med. Om du har problem med att få din kotte att acceptera flaskan så finns det ett hemligt knep – socker. Det är inget jag är stolt över men för att få mina barn att dricka välling har jag faktiskt tillsatt ca en tesked socker i drycken en till två dagar. Därefter har de fattat tycke och då har jag uteslutit sockret. Man kan även prova att bland ut välling med bröstmjölk.

Det här receptet kan du laga med bara vatten eller bara mjölk. Till att börja med lagade jag vällingen på bara mjölk och har successivt bytt ut en del av mjölken mot vatten. Du kan använda ännu mer vatten om du föredrar det. Du kan även koka välling på havremjölk men jag skulle avråda att använda nöt- eller sojamjölk till bebisar under ett år på grund av allergirisk. Skrädmjöl består av rostade havregryn som malts ner till mjöl. Den har en aromatisk och nötaktig smak som kan vara lite stark för bebisar i början. För att få en mildare smak kan du byta ut en del av skrädmjölet mot dinkelmjöl. Använd helst ekologiska ingredienser.

1 liter

6 dl mjölk, havre- eller komjölk
4 dl vatten
3 msk skrädmjöl
1 msk dinkelmjöl
2 msk kallpressad rapsolja
en klick smör (kan uteslutas men smakar gott…)

Gör så här:

1. Vispa ihop mjölsorterna och rapsoljan i 2 dl utav mjölken.
2. Häll vattnet och resterande mjölk i en stor kastrull och värm försiktigt.
3. Vispa ner mjölblandningen i kastrullen.
4. Låt koka på svag värme i ca fem minuter. Vispa runt ett par gånger och se upp så att det inte bränns vid i botten.
5. Tappa upp i en ren flaska och förvara i kylen. Vällingen håller sig i ca 3-4 dagar.

52 kommentarer:

Moma sa...

Nu har jag ingen välling-bebis, men jag blir alltid så glad av att läsa dina recept för de små, härligt att du uppmuntrar till att våga laga egen mat till de minsta i stället för att lita blint på köpta produkter- det känns fint!

Ann-Louise sa...

@ Moma: Tack! Med Vera vågade jag inte trotsa BVCs råd & visste helt enkelt inte att man kunde göra egen gröt & välling. Men denna gången harjag upptäckt hurlättdet är. :)

Charlotta Ljungblad sa...

Och jag säger som jag brukar - den dagen jag får egna barn kommer du vara min GURU! All kärlek till dig!

Sylvia sa...

Jag började med industrivälling till min dotter när hon var ca 9 månader och amningen inte räckte till men det kändes alltid fel och jag blev lite stressad över att jag inte hittade något bra alternativ.

På BVC sa de att hon inte skulle få tillräckligt med järn om hon inte fick välling... tydligen har de inte läst på etiketten...

Sedan läste jag om havremust och provade det. Det gillade hon jättemycket och när jag jämförde innehållsförteckningarna så insåg jag hur lite näring industrivällingen faktiskt innehåller.

Men så var det något annat med havremusten. Inte ekologiskt eller nåt. Och då hittade jag skrädmjöl från Saltå Kvarn. Det tycker hon om och får dricka i sängen vid läggdags varje kväll.

Jag blandar 2dl gammaldags ekologisk mjölk med knappt en matsked skrädmjöl och en generös smörklick och vispar över värme. Sedan späder jag med en ytterligare en dl mjölk så det får rätt temperatur.

Ann-Louise sa...

@ Charlotta: Då lovar jag att leverera en massa burkar bebismat till din dörr. :)

@ Sylvia: Det gäller verkligen att man läser på och jag blir alltid lika förvånad över hur blindt BVC rekommenderar de industriella produkterna. Tack för din berättelse och ditt vällingtips. :)

tina sa...

Nu ser jag att Moman redan satt ord på det jag tänkte. Hurra för dig och lyllos dina barn. Kram

Pernilla sa...

vad olika de verkar vara på alla BVC'n ändå, våran sköterska tyckte inte jag skulle ge ofelia välling alls för det var bara onödigt och sa att om jag nu verkligen vill göra det så borde jag koka min egen, så nu har jag letat efter recept men bara hittat krångliga (mal ditt eget mjöl av physalis, typ) tills jag för 3 minuter sen fick den brillianta idén att titta in hos dig för du kan ju dina grejer. och det här verkar ju kanonenkelt, nu ska jag gå och köpa skrädmjöl! TACK :)

Ann-Louise sa...

@ Tina: Tack tack! :D

@ Pernilla: Wow! Hon är nog den första svensken så jag har hört nobbar välling. ;) Hoppas Offe gillar vällingen!

Frida Björklund sa...

Hej =)
Tack för ett bra tips på välling.
Har gjort den till min dotter å har modifierat den lite hipp som happ.
Först med 3msk Dinkelmjöl + 1 msk Skrädmjöl. Sen 2msk Dinkel + 2msk skräd å nu 1msk Dinkel å 3msk skräd. Har kört med havremjölk när det inte funnits tillräckligt med "vanlig" röd eko mjölk för att komma upp i 6dl. Nu senast när jag kokade idag klickade jag ner messmör (får se vad dottern tycker om de?).

Nu till min undran.. Blir barnet i frågan min dotter mätt på denna välling? eller är det bara en varm mjölk som e lite tjockare?

På Skrädmjöls paketet från SALTÅ KVARN på baksidan finns det recept på en välling.
Där skall man ha 2-3msk Skrädmjöl och 2dl Vatten och det skall bilda en slags välling. Har inte gjort denna men jag tänker skillnaden på mängderna. I ditt recept är det 10dl vätska å 4msk mjöl och plussar man deras recept så att det ska matcha blir det 10-15msk skrädmjöl till 10dl vatten..
Jag blir helt snurrig

Frida Björklund sa...

Oj..
tjollahopp tjollahej..

Vällingreceptet från SALTÅ KVARN skall vara tsk och INTE msk..
så 10-15tsk =)

Anonym sa...

Jag är sugen på att testa detta vällingrescept till min snart 6 månaders bebis. Min fundering är, kan man använda sig av köpt havremjölk? Den innehåller ju lite salt...tack på förhand! Mvh Jenny

Ann-Louise sa...

@ Frida: Hoppas du fick klarhet i allt receptsnurr. :)

@ Jenny: Jag hade istället ökat mängden skräddmjöl med en msk och även haft i en extra msk rapsolja, vilket i princip är vad havremjölk består av. På detta sätt slipper du onödiga tillsatser och dessutom blir det billigare. Lycka till!

Anonym sa...

Ahahh tack för bästa tipset!!!!! Äntligen är denna fundering löst! Vill ju göra egen välling men det ska gå snabbt & vara smidigt är min plan! Många pratar om "paltkoma" om nätterna när man börjar med köpevälling, har du ngn erfarenhet om det kan ge samma effekt med hemmagjord? !;) //trött & sliten mamma som ammar sig igenom nätterna för tillfället...

Lina sa...

Hej!
Ditt recept verkar helt perfekt, ska testa. :-)
Mejeriprodukter sägs ju hindra järnupptaget i kroppen, hur fungerar det i denna vällingen? MVH Lina

Unknown sa...

@ Anonym: Bägge mina barn har sovit bra om nätterna. Hos båda två var det jag som bestämde att ta bort nattamningen när jag märkte att de inte ens var hungriga när de vaknade på morgonen (8-tiden). Jag har använt napp på båda två och när jag skulle sluta med att amma dem på natten fick mannen ta över och peta i nappen när de vaknade. Funkade jätte bra. Men tillbaks till vällingen! Jag tror absolut att den här vällingen kan hjälpa dig få mera nattsömn. Lycka till!

@ Lina: Det är kalciumet i mejeriprodukterna som hämmar järnupptaget. Den här vällingen är ingen bra källa till järn då järninnehållet inte är särskilt högt och den innehåller mycket kalcium. Istället satsar jag på en järnrik grötfrukost (se mitt recept) och järnrika mellanmål och en del järnrika måltider som är fria från mejeriprodukter. Ett annat bra husmorsknep är att koka mat (gärna med mycket syra ex. tomater) i en järngryta. Detta har funkat utmärkt med Allan.

Lina sa...

Tack för ditt svar!
Jag har koll när det gäller järnrik gröt och lunch+middag, men vad har du för förslag till järnrika mellanmål?
Har en liten tös som blir 6 månader nästa vecka. MVH Lina

Alexandra sa...

Hej vänliga människa!

Vad jag blev glad när jag hittade din blogg sent igår kväll när jag sökte välling recept!! Denna blogg är ju helt fenomenal! Jag kommer att följa denna maniskt... :D

Jag har en fråga.. min dotter blir 4 månader idag och hon har sovit bra tills för ca 2 veckor sen, hon vaknar och ligger och gnyr och verkar hungrig. Så jag tar upp henne och ammar henne (jag helammar) och detta har blivit fler och fler ggr/natt. Inatt har varit en hemsk natt med 4 ggr amning. Kan man ge denna välling till en 4 månaders bebis eller är det för kraftigt för den lilla magen? Eller andra tips?

Tack än en gång för en fantastisk blogg!

Mvh Alexandra från Finland :)

Anonym sa...

Åh vad jag är glad att jag hittade hit! Vi har välsignats med en liten matglad unge på snart 9mån som gillar det mesta i matväg, och som ammar "efter behag" (gärna nattetid, hehe...). Jag börjar snart jobba lite kvällstid och vi provade därför industrivälling härom veckan för att se om det kunde funka som nedvarvning inför natten istället för bröstet. Det gick jättebra.
Efter bara 4 kvällar med industrivälling kändes det dock ganska obehagligt när han reagerade så otroligt starkt bara han såg flaskan, som om han blivit en liten välling-junkie.. Gråt, viftande efter flaskan, skrik och hets. Känns inte helt bra när ens barn reagerar så och man inte riktigt har koll på vad de är som ger suget (maltodextrin månne?) Så ikväll provade jag en välling inspirerad av dig och Sylvia som kommenterat ovan. 1,5dl komjölk och 1dl havremjölk (köpt), vispade ner 1msk skrädmjöl och kokade upp. Sen testade jag att strö i lite nyponskalmjöl för att få i c-vitamin. Och så lite kallt vatten för rätt temp. Han slukade det!
Kanske kommer han fortsätta reagera som tidigare, men då vet jag ialla fall vad det är han får i sig.. Tack för inspirationen! /Fia

Ann-Louise sa...

@ Lina: Genom att hålla mellanmålen fria från mejeriprodukter och använda mycket baljväxter, nedmalda pumpakärnor och sädesslag som hirs, havregryn och quinoa tillsammans med torkade aprikoser och vinbär så bör din kotte få i sig mycket järn som komplement till min bebisgröt. Här kommer några bra recept. Lycka till!

Banandeluxe: http://lillamatderiven.blogspot.se/2011/06/banandeluxe-for-sma.html

Sötpotatischili:
http://lillamatderiven.blogspot.se/2013/12/sotpotatischili-for-sma.html

Pumpapäronpuré:
http://lillamatderiven.blogspot.se/2013/09/pumpaparonpure-for-sma.html

Tofupuré med vinbär & aprikoser:
http://lillamatderiven.blogspot.se/2013/08/tofupure-med-vinbar-och-aprikoser.html

Sötpotatis- och linspuré
http://lillamatderiven.blogspot.se/2013/05/sotpotatis-och-linspure-med-kokosmjolk.html

Vinbärs- & aprikospuré
http://lillamatderiven.blogspot.se/2013/04/vinbars-och-aprikospure.html

Ann-Louise sa...

@ Alexandra: Grattis till din bebis! Byt ut dinkelmjölet mot vitt vetemjöl tills din bebis har fyllt 6 månader så kan den dricka vällingen. Lycka till!

@ Fia: Vad glädjande att du har hittat hit och finner inspiration! Hoppas att din matglade kotte kommer att gilla min mat en lång tid framöver. :)

Anonym sa...

järnberikningen då??

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Järnbehovet får du täcka upp med annan kost, exempelvis hemmagjord bebisgröt och järnrika måltider och mellanmål. Du kan hitta flera recept under fliken bebispuré. :)

Anja sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hej,

Brukar inte göra inlägg i de bloggar jag läser men blev så galet glad när jag hittade din! Kul att läsa att man inte är själv om att göra egen välling. Har dock ett lite annat receptet. Till två stora flaskor kör vi 3 msk mjölblandning (lika delar skrädmjöl, majsmjöl, rismjöl och bovetemjöl) blandas med vatten och koka. Tillsätt 1 dl mjölk och 1 dl grädde samt en liten klick smör. Vågade inte ens berätta på bvc att vi gjorde egen men att ge industrivänlig kändes helt galet när vi lagade all annan mat. Vasslepulver och mjölkprotein istället för riktig mjölk låter i mina öron helt tokigt.
Stort tack för en inspirerande blogg!

Mea sa...

Tack för stor inspiration!!

Tror du/ni att jag kan blanda bovetemjöl i en vällingblandning? Hur skulle proportionerna kunna se ut då? Har lättlösliga hirsflingor också.
Ska just introducera nåt annat än bröstmjölk på flaska och känner mig ganska vilsen..!
Tackar för tips..!!

Emma sa...

Hej! Tack för en superbra blogg. Ska börja göra egen gröt till min 5,5 månader snart. En kort fråga, varför avråder du att ge nötter till barn under 1 år? Givetvis menar jag inte hela utan som nötsmör el nötmjölk? Varken Astma och allergiförbundet el Livsmedelsverket avråder från det. Till min första son gav jag ofta rent jordnötssmör på smörgåsen. Toppen med fett och protein.

Helène sa...

Hej!
Jag har serverat din gröt ända sedan sonen började äta mat men var lite i valet och kvalet om jag skulle ge honom välling för industrivällingen lockade mig inte men så hittade jag ditt recept och nu dricker han lite varje dag. En fråga angående järnberikningen: varför har du inte finmalet paltbröd i vällingen som du har i gröten? Man får ju visserligen dra ner lite på mjölet och färgen blir kanske inte så tilltalande men då behöver man inte vara rädd för att ge välling om man är orolig för järnintaget ska bli för lågt.
Tack för en mycket inspirerande blogg om barnmat!

Louise sa...

Hej!
Tack för en så inspirerande blogg!
Jag vill gärna göra egen välling och tänkte testa ditt recept ovan men undrar om man kan ge köpt havremjölk då den innehåller salt? Finns det utan salt (om man inte vill göra egen)?
Hälsningar Louise

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marina Lagerberg sa...

Vad har du för tips nu när Saltå har slutat med skrädmjöl?

Unknown sa...

@ Louise: Jag skulle avråda dig från att använda havremjölk med salt innan din bebis har fyllt ett år. Därefter går det bra.

@ Marina: Jag gör numera egen skrädmjöl genom att först rosta havregrynen lite lätt i ugnen. Efter att de har svalnat har jag malt det till mjöl i min blender. Detta har funkat bra för Allan. Om du inte har tid att rosta havregrynen innan så kan du skippa rostningen.

Anonym sa...

Hej. Tack för receptet. Jag har precis gjort vällingen. Den doftar så gott! Hoppas att min son skall gilla den.

Anonym sa...

Hej!

Kan man järnberika vällingen på något vis?

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Du skulle kunna tillsätta nermald paltbröd i vällingen och utesluta komjölk. Kalcium hindrar nämligen kroppens förmåga att ta upp järn i maten. Andra alternativ är att göra välling på hirsmjöl, havremjölk och sötat med lite aprikospuré.

Anonym sa...

Här har vi länge gjort välling på bovetemjöl.
Dottern är glutenintolerant därav började vi med egengjord.
1dl vatten
1dl havremjölk
1msk bovetemjöl
En liten klick kokosolja (inte kokosfett! Bara slaggprodukter i den)

Blanda bovetet i kallt vatten, koka upp under omrörning (klumpar sig lätt annars) och spä sedan ut med havremjölk.

Dottern älskar de :)

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Tack för tipset! Suveränt bra med ett glutenfritt recept. :)

Maria sa...

Hej!
Skulle man kunna använda havremust/gyllenmust istället för skrädmjöl? Är så svårt att hitta skrädmjöl :/

Tack för all inspiration!
/Maria

Ann-Louise sa...

@ Maria: Jag har ingen erfarenhet av havremust/gyllenmust. Om du inte hittar skräddmjöl så kan du enkelt göra ditt egna genom att rosta vanliga havregryn i ugnen på 180 grader i ca 8 minuter. Låt grynen svalna och kör dem därefter i en mixer eller matberedare tills du får ett fint mjöl.

P sa...

Tack för dina blogginlägg. Inspirerande och uppmuntrande. Jag själv gör research om mat och näring på min blogg muslimskglutenochlaktosfri.blogspot.com och jag har även lagt till dig bland bloggar jag följer.

Anonym sa...

Hej! Låter du vällingen svalna innan du förvarar den i kylen? När du värmer upp den igen är det med vattenbad, micro eller i kastrull?:)
Har en 7 månaders. Är det ok att minska mjölken successivt?
/Tina

Ann-Louise sa...

@ Esma: Välkommen hit! :)

@ Tina: Jag låter den svalna innan jag ställer in den i kylen. Därefter värmer jag en portion i en glasflaska i micron. Mjölken kan minskas successivt. Hoppas att din kotte kommer att gilla vällingen!

Unknown sa...

Hej

Vad är skälet till att använda skrädmjöl? Jag gillar verkligen att göra min egen bebismat och blir bara allt mer skeptisk till den färdiga köpematen...

Tack!

pappaovatnabarn sa...

Har gjort vällingen efter ditt recept och båda barnen ( 3år o 1år ) älskar den 👍

Erika Malvina sa...

Mitt bästa vällingtips!
Vispa ihop 1 msk bovetemjöl och 1 msk quinoamjöl med 2 dl vatten och koka upp tills den tjocknar. Därefter en klick kokosolja (ca 1 tsk) och 2 dl havremjölk. Klart! Vällingen är superenkel att sno ihop och är jättegod naturligtvis. Vill man så kan man smaksätta med en knivsudd vaniljpulver eller kanel. <3

Lisa sa...

Hej! Länkade till detta recept i min blogg. Hoppas det är okej? Superbra recept! Dottern älskar det.

Ann-Louise sa...

@ Erika: Tack för tipset! :)

@ Lisa: Det går bra och var kul att dottern älskar vällingen. :)

Petra sa...

Hej! Har en son på 7 månader som har vägrat flaska och välling och jag har provat med alla olika sorter från ica men tänkte testa detta recept.
Min fråga är bara att de recept du har skrivit, det var de som funkade till en som var under 1 år och skulle bara använda vatten istället för havremjölk, jag läste alltihop men så blev de lite rörigt så jag blev lite fundersam och tänkte att det var bäst att fråga :) Tacksam för svar! Mvh Petra

Anonym sa...

Hej!
Tack för superrecept på välling!!!
Det är inte ökad risk för allergi att ge nötter och sojaprodukter till barn under ett år. Vissa källor jag har läst rekommenderar till och med att man ger nötinnehållande livsmedel tidigt i små mängder för att minska risken för allergi. Man tror alltså att en tidig exponering kan göra att barnen slipper bli allergiska, vilket känns helt vettigt om man tänker på hur immunförsvaret funkar. Googla "allergi nötter bebis" så kommer det massor med bra att läsa, bla på Livsmedelsverkets webbplats.

http://matallergi.se/nyhetsinlagg/att-tidigt-ata-jordnotter-minskar-risk-for-allergi/

Med vänlig hälsning,
En medicinskt utbildad person

Ann-Louise sa...

@ En medicinskt utbildad person: Hej och vad kul att du gillar receptet på välling! Angående nöt- och sojaallergi så har jag uppfattat forskningsresultatet som att det enbart gäller just jordnötsallergi som man kan förebygga genom att tidigt utsättas för jordnötter. Forskning visar på att kroppen bygger upp en tolerans mot jordnötter på ett sätt som liknar tolerans mot gluten. Däremot har jag uppfattat det som om man är intolerant mot andra nötter såsom val- eller hasselnötter så kan intoleransen förstärkas om man utsätts för ämnet. Eller har jag missuppfattat detta?

Unknown sa...

Hej du intressanta människa. Kul läsning. Jag har en tjej på 10 månader. Har precis börjat introducera välling semper eftersom jag vill trappa ner beroendet av tutten och öka hennes aptit på mat istället. Ammar morgon,förmiddag & kväll / natt.
Vaknat VÄLDIGT mkt därför också förhoppningen att en välling på kvällen skulle hjälpa till i både tutt och sömn. Hon äter gröt 2 ggr om dagen och där imellan riktig mat. Men INTE stora mängder.
Nu upptäckte jag att välling påsen till semper är förpackad i betäckning plast nr. 7 som inte är att rekommendera. Det här började föra mig nojig och mera upplyst. Sedan gick det vidare att.. Vad är det egentligen i vällingen ?osv...
Nu vet jag att man kan göra egen! Tack. Ska testa! Men min fråga är.
Ska jag ta 4msk dinkelmjöl istället för skrädmjölet då om jag ska börja...eller vad säger du?

Jätte förvirrad & osäker!

Ann-Louise Hulter sa...

Hej!

Om du inte kan få tag på skrädmjöl och har en blender så kan du enkelt göra din egen.
Rosta havregryn (ej fiberberikade) i ugnen på 150 grader i ca 10 minuter, tills grynen doftar. Låt dem svalna och mixa dem därefter till ett fint mjöl. Om mjölet fortfarande har en del grövre bitar kvar så kan du sila mjölet och slänga det som fastnar i silen (eller baka något annat med det...)

Om du inte vill göra egen skrädmjöl så kan du testa att använda dinkelmjöl istället, men använd inte en för grov sort då små magar är känsliga för för mycket fiber. Fiberrik kost kan även göra bebisar så pass mätta att de inte orkar få i sig all den näring som de behöver.

Lycka till!

mamma sa...

kan man använda havremjöl istället för skrädmjöl?