29 augusti 2012

Dinkel- & dadelkanelbullar


Som jag tidigare har nämnt har jag fått lov att fylla frysen på Veras förskola med nyttiga bullar och glass inför när barnen ska fira någons födelsedag. Kanelbullar känns som ett givet val och dessa är både söta och snälla mot kroppen. Degen får sin sötma av vaniljpulver och lite rårörsocker. Fyllningen gjorde jag på blötlagda dadlar, smör och kanel som jag mixade ihop till en slät massa. Krönta med sesamfrön får bullarna även en lätt nötaktig smak. Det doftade av nygräddade kanelbullar i hela lägenheten igår och Vera, hennes pappa och jag hade lätt kunnat äta upp allihop på en gång.

ca 24 st
Fyllning:

150 g urkärnade dadlar, grovt hackade
0,75 dl vatten
100 g mjukt ekologiskt smör
3 msk kanel

Deg:
2 tsk vaniljpulver
1 msk nymald kardemumma
5 dl ekologisk mjölk
50 g färsk jäst
½ dl Sucanat alt. rårörsocker
½ tsk salt
150 g mjukt ekologiskt smör
1 ekologiskt ägg, uppvispat
9 dl dinkelmjöl, siktat
ca 5 dl vetemjöl special

1 ekologiskt ägg, uppvispat
sesamfrön, gärna oskalade

Gör så här:
Blötlägg dadlarna i vattnet i minst 2 h. Blanda vaniljpulver och kardemumma i mjölken och värm till fingervarmt (37°). Smula ner jästen i en bunke och rör ut med lite av mjölken. Häll därefter i resten av mjölken, salt, socker, smör och ägg. Tillsätt dinkelmjöl, lite i taget och därefter vetemjöl och arbeta ihop till en smidig men ganska lös deg. Låt jäsa under bakduk i en timme.

Under tiden som degen jäser mixa ihop dadlar, vatten, smör och kanel till en jämn fyllning.

När degen jäst klart ta upp den på mjölat bakbord och dela i två delar. Knåda lite och kavla ut till en rektangel. Bred hälften av kanelfyllningen över rektangeln. Vik in de två långsidorna så att du får tre lager ovanpå varandra. Skär i ca 2 cm breda skivor. Snurra skivorna två gånger och vik in kanterna i mitten och lägg varje bit i en bullform på en plåt. Låt jäsa under bakduk i 45 minuter. Värm ugnen till 250°. Pensla bitarna med uppvispat ägg och strö över sesamfrön. Grädda i ca 10 minuter i den nedre delen av ugnen tills bullarna har fått en gyllenbrun färg. Låt svalna något och njut!

26 kommentarer:

Katarina sa...

De ser väldigt goda ut! Fyllningen med dadlar och kanel är säkert god.

Anonym sa...

Ååååååååååååååååååååååååååh mums vad bullarna ser goda ut! Ska följa ditt exempel redan ikväll!

Häls Jessica

Sanna sa...

Hej! Jag har precis hittat till din blogg och är helförtjust! Superfin på alla sätt och härliga bilder med goda recept.

Ann-Louise sa...

@ Hovkonditorn: Tack och det är den! :)

@ Jessica: Lycka till med bakandet och berätta gärna hur dem blev.

@ Sanna: Tack för dem snälla orden och jag hoppas att du tittar förbi snart igen. :)

Amy's piece of cake sa...

Dadlar är en favorit så detta borde vara så gott så gott! :)

Mat för en dam sa...

De ser fantastiska ut! Vilken bra idé:)

Anonym sa...

Vilka fina bullar, sådär snygga får jag aldrig mina!

Anonym sa...

Kan man byta ut mjölet mot havregrynsmjöl (dvs. havregryn mixade till ett mjöl)? Försöker att utesluta vitt mjöl

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Tyvärr har jag aldrig bakat en bulldeg med stor mängd havregrynsmjöl i så att jag vet inte hur degen skulle reagerar, framför allt ang. jäsningen. Om du vill utesluta vitt mjöl hade jag nog hellre bytt ut det mot dinkelmjöl. Om du provar får du gärna återkomma och berätta hur resultatet blev.

Olivia sa...

Först och främst vill jag säga att jag är så glad att jag äntligen hittat en mysig blogg som delar med sig av nyttig mat och bakning. Svårt att hitta. Så keep it up:)

Sen vill jag också säga att bullarna blev hur goda som helst. Skrev några kommentarer till mina vänner om dessa bullarna och fick så många nyfikna som var intresserade av receptet. ÄR det du som hittat på det ? :) Såfall är du grym!!

Ann-Louise sa...

@ Olivia: Välkommen hit och tack för de snälla orden. :)
Det är jag som har hittat på receptet, då jag klurar mycket kring hur jag kan göra goda men hälsosamma sötsaker till Vera och oss andra. Kul att du gillade bullarna!

Ida sa...

Bakade dina bullar idag och de blev hur goda som helst. Fantastiskt med bullar som man kan ge till hela familjen.

Malin sa...

Hej! Älskar din blogg och hämtar mycket inspiration från den:-)Min son kan inte äta ägg, mjölk och soja, så jag bakade en ägg och mjölkfri variant. Jag använder mig inte heller av margarin, så det mjölkfria margarinet faller bort.

Jag uteslöt ägget i degen, bytte ut smöret mot kokosolja, mjölken ersatte jag med havredryck och sedan penslade jag bullarna med havredryck. De blev super!!!

Ann-Louise sa...

@ Ida: :D

@ Malin: Wow! Det kan inte vara lätt att baka med dem restriktionerna. Vad kul att bullarna blev goda & att jag kan hjälpa till med inspiration.

Anonym sa...

Fantastiskt goda! Tack! Och eftersom sonen är ägg-, mjölkprotein-, och nötallergiker uteslöt jag helt sonika ägget, använde havremjölk samt kokosolja och mjölkfritt margarin och uteslöt sesamfröna på toppen och penslade med lite havremjölk. För oss vuxna penslade jag på lite sockerlag efter gräddning och strödde över råsocker! /Frida

Anonym sa...

Fantastiska! Men våra blev enorma, nästa gång får vi nog göra 36 eller så.... Oklart om vi kommer baka "vanliga" bullar igen dock. /Helena

Anonym sa...

Hej!
Goda! Tror du att jag kan slänga i saffran och få goda saffransbullar på grundreceptet?

Ann-Louise sa...

@ Helena: Enorma bullar is da shit! ;)

@ Anonym: Det tror jag kommer att funka alldeles utmärkt. Du skulle kunna testa att byta ut en del av vätskan mot kesella för att vara säker på att bullarna blir riktigt saftiga och goda. Saffran torkar annars lätt ut bullarna. Lycka till!

Anonym sa...

Dessa ser fantastiska ut! Kommer att bakas här hemma inom kort! :)
Tror du det går bra att använda fullkornsmjöl av dinkel eller måste det vara siktat? :)

Och kan jag använda lönnsirap/honung istället för råsocker?

Tack på förhand! Ha en fin dag! :)

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Vad glädjande att du gillar receptet! Fullkornsmjöl ger mer kompakta bullar jämfört med siktat dinkelmjöl. Om du vill använda fullkornsmjöl så testa att bara byta ut några dl till att börja med så att de inte blir till tunga klumpar. Det går utmärkt att byta ut råsocker mot lönnsirap/honung. Lycka till med bakandet!

Anonym sa...

Tack för ditt svar!
Hur mycket lönnsirap/honung tror du jag ska använda istället för socker eftersom det är flytande? :)

Unknown sa...

Åh, det vattnas i munnen! Ska testa dessa i helgen!

Funderade dock också på det med honung istället för socker, hur mycket tror du man behöver?
:)

Ann-Louise sa...

@ Anonym och Jenny: Sockret går bra att byta ut mot samma mängd lönnsirap/honung. Lycka till med bakande tjejer!

Lovisa Wallin sa...

Mums så goda de låter, dessa måste jag testa!

Anonym sa...

Fantastiska! Hur är det man ska snurra degen för att få det där utseendet? Det blev en klassisk version nu, men det såg jättefint ut så där!

Unknown sa...

@ Anonym: Man snurrar längderna två gånger och petar in ändarna i mitten. Lycka till!