9 oktober 2011

Marockanska ugnsrostade grönsaker

I lördags slog vi till med en spontanmiddag hemma hos oss. Temat blev för ovanlighetens skull marockanskt, med inslag från det mexikanska köket i form av en spiffig och god guacamole som vår vän Lisa hade gjort. Till detta serverade jag marockanska ugnsrostade grönsaker smaksatt med kryddor som spiskummin, koriander, kardemumma och kanel. Kryddblandningen är ett enkelt sätt att väcka nytt liv i ugnsrostade rotfrukter. Till detta åt vi lemony-lime hummus, marinerade oliver, libabröd och annat smått och gott. Hela middagen rundades av med en fruktig och söt efterrätt som gästen Henrik hade med dig. Receptet kommer senare i veckan…
4-6 port.
1 sötpotatis, ca 300 g
1 rotselleri, ca 200 g
1 romanesco- alt. broccolihuvud ca 500 g
2 msk extra virgin olivolja
1 ¼ tsk spiskummin
1 ¼ tsk currypulver (valfri sort)
1 ½ tsk korianderfrön, mortlade
1 ¼ tsk kardemumma
1 ¼ tsk kanel
1 ¼ tsk salt
1 ¼ tsk sucanat alt. rörsocker
Värm ugnen till 225°. Skala och tärna grönsakerna. Blanda ihop kryddorna i en liten skål. Lägg grönsakerna i en stor påse och häll över kryddmixen och olivoljan. Knyt ihop påsen och skaka runt en massa så att alla bitar täcks av kryddorna. Bred ut allt på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i ugnen i ca 35 minuter. Rör runt efter halva tiden. Servera!

7 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Mums! Ljuvliga bilder!

Det ser fantastiskt gott ut. Sötpotatis är något som jag ganska nyligen har upptäckt. I alla år har jag bara sneglat på den och inte riktigt förstått hur andra kan säga att det är gott. Dom andra hade rätt. Väldigt rätt! :D

Matarkivet sa...

Jättefina bilder, och lite exotiska kryddor kan verkligen sätta piff på det mesta!

Victoria sa...

Sv: Ja prova - en riktig höjdare! ;)

Detsamma! :D

tina sa...

Fint!

Själv åt jag rotsellerimos till lunchlådan idag, så himla gott. Rotselleri är min favorit, eller kanske palsternacka, eller sötpotatis. Mmmm...

Ine sa...

Mm, det så kjempegodt ut! Kan tenke meg at der er nydelig sammen med hummus og oliven. :)

Ann-Louise sa...

@ Helena: Visst är det roligt när man upptäcker en ny råvara?! Spaghettisquash har vart min nya upptäckt denna hösten och förra året var det kolrabbi. Så gott!

@ Matarkivet: Det är rena rama magin vad man kan åstadkomma genom att experimentera mera med kryddor. Färsk dragon blev sommarens aha-upplevelse för mig.

@ Victoria: :D

@ Tina: Rotsellerimos har jag aldrig provat men det låter farligt gott!

@ Ine: Tack och smakerna lekte väldigt fint ihop. :)

Maria sa...

I love those spices! This sounds so tasty and such a perfect dish for autumn!