13 oktober 2011

Marockansk apelsindessert

Ni minns väl att jag tidigare i veckan nämnde en marockansk dessert som min vän Henrik bjöd oss på. Och att jag lovade att dela med mig av receptet. Jag har utvecklat ursprungsreceptet en aning men grunden är den samma, bestående av apelsiner, gula russin, kanel och socker. En lätt men söt avslutning på en aromatisk måltid. Toppa gärna efterrätten men en stor klick turkisk yoghurt om du är på humöret. Den skulle också passa fint ihop med chokladmousse vid närmare eftertanke… Vera fick en egen variant på efterrätten där jag uteslöt socker och skar frukten och valnötterna i mindre bitar.
4 port.
2 apelsiner
2 färska fikon
1 dl gula russin
½ dl grovt hackade valnötter
2 tsk sucanat alt. rårörssocker
½ tsk kanel
½ - 1 dl grovt hackad färsk mynta

Skär bort skalet på apelsinerna. Försök få bort så mycket av det vita som möjligt då detta har en besk smak. Skiva apelsinerna och skär skivorna i mindre bitar. Dela varje fikon i sex delar. Lägg apelsinbitarna i ett djupt fat och strö över russin, valnötter och fikon. Strö över kanel och socker och toppa tillslut allt samman med den färska myntan. Servera!

15 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Åh, låter verkligen toppen <3 Och de där fikonen är ju verkligen pricken över i:et! Inte superonyttigt heller- det gillar jag <<3

Helena Ljunggren sa...

Som av en händelse så har jag idag köpt på mig 15 stycken, alldeles perfekta fikon. Kan undra om det inte ska få bli lite marockanskt av dom :D

Matarkivet sa...

Så fräscht & gott det ser ut!

tina sa...

Färska fikon är nästan lika snygga som rödkål. Och som jag längtar efter goda apelsiner. M M M!

MrsSunshine sa...

Vad härligt det ser ut! Fikon är verkligen vackra...
Ha en skön helg!

Tant Gul sa...

Men oj va gott!!

Millas Hälsoblogg sa...

Vad härligt recept.

Moma sa...

När passar inte en stor klick yoghurt..? Det där ser jättegott ut!

Ann-Louise sa...

@ Alex: Fikon är ju så häftiga med dess mörka och mystiska utsida och färggranna insida.

@ Helena: Men då är ju det här receptet som gjort för dig! :)

@ Matarkivet: Roligt att höra!

@ Tina: Eller ur?! Och så som jag har längtat efter goda apelsiner igen.

@ Miss Sunshine: Tack och det samma!

@ Tant Gul: :D

@ Milla: Tack tack!

@ Moma: Kanske inte på en korv men vem vet - även det är kanske gott? ;)

lovisa/polichinelle sa...

mmm, underbart fint!

Ann-Louise sa...

@ Lovisa: Merci! :D

SAn sa...

Detta ser verkligen helt fantatiskt ut! Fikon - mums! Och vilka underbara bilder! :)

Līga Krista sa...

where in Stockholm can you buy golden raisins?

Ann-Louise sa...

@ SAn: Tack! Salladen tror jag skulle sitta fint tillsammans med keso eller kesella efter ett tungt träningspass oxå.

@ Liga: Saluhallen at Hötorget has an amazing selection of different raisins and nuts. I always visit it when I'm in Stockholm. :)

Linnea sa...

hejsan!
testade ditt recept här om veckan! supergott och väldigt uppskattat av mina gäster!
här kan du se resultatet om du vill:http://mat365.blogspot.se/2013/06/marockansk-efterratt.html

mvh linnea