24 oktober 2011

Totoros magiska morotsbullar

Brödbak är inte min starka sida. Varje gång jag sätter en deg blir jag oerhört nervös. Kommer den att jäsa? Använder jag för mycket mjöl? Hur mycket och när ska man knåda egentligen? Men ibland trotsar jag min osäkerhet och ge mig i kast en ny deg. Min erfarenhet är att ju mindre jag knådar och ju mindre mjöl jag använder desto bättre resultat.
När Vera var sjuk i förra veckan passade jag på att baka små morotsbullar till henne. Dessa har jag gjort ända sen hon var runt 8 månader gammal och tänderna började komma. Bullarna har vart suveräna att ha med på stan, som något att tugga på medan hon har suttit i vagnen. Jag strödde svarta sesamfrön över mina då det var vad jag hade hemma. Men om du hellre vill använda vita sesamfrön så gör det för all del. Eller varför inte variera toppingen med vallmofrön, havregryn eller hackade solroskärnor. Frys in bullarna som blir över. De tinar snabbt i väskan och brukar alltid uppskattas av dem små. Vi åt våra med en massa smör medan vi såg på Totoro och myste i soffan.
30-35 st
1 medelstor morot, skalad och riven
50 g ekologiskt smör
5 dl mjölk
50 g jäst
12-13 dl dinkelmjöl, siktat

1 ägg
sesamfrön, vallmofrön, havregryn eller hackade solroskärnor

Smält smöret på svag värme i en medelstor kastrull. Häll i mjölken och morötterna och värm tills den är fingervarm. Smula ner jästen i en stor bunke och tillsätt lite mjölk. Rör ut jästen och tillsätt därefter resten av mjölken och mjölet. Arbeta ihop till en blank och slät deg som fortfarande är ganska klibbig. Låt jäsa i 1 timme.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i tre delar. Dela därefter varje del i ytterligare 10-12 delar som du rullar till jämna små bollar mellan dina händer. Lägg bullarna på en bakplåt med bakplåtspapper (du behöver 2-3 plåtar). Låt bullarna jäsa under bakduk i 30 minuter och värm ugnen till 225°.

När brödbullarna har jäst klart, knäck ner ägget i en liten skål och vispa med en gaffel. Pensla bullarna med ägg och strö din topping över. Grädda i ugnen i 10 minuter eller tills de får en fin gyllene färg. Låt svalna på galler innan servering. Går bra att frysa in.

15 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Mums för nybakade bullar. Godast nybakade. Mina blir ofta lite torra efter ett tag. Tar nog lätt för mycket mjöl. Snyggt med svart sesam på.

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

yumyum, morot i brödet är alltid en höjdare <3 Och Totoro!!

Kim sa...

Fina bullar, morötter brukar göra sig bra i matbröd - det gillar vi!

Lustigt, hur jag tänkte och till och med nämnde Totoro på bloggen idag!

Millas Hälsoblogg sa...

Så gott

Katarina sa...

Så fina! Och morot i gör dem saftiga och goda!

karin - trattoria sa...

de ser jättefina ut! om du vill ha ett brödtips från en som älskar att baka bröd så är det att vid första jäsningen bara tillsätta så mycket mjöl att degen nästan är flytande och sedan jäsa i kylen över natten, dagen efter tillsätter du mer mjöl så att du får en smidig deg. Då får du bästa brödet! (enligt mig) :)

Ann-Louise sa...

@ Sofie: Mina blir oxå snabbt torra men Karin har ett himla bra tips!

@ Alex: Jag upptäckte morotsbröd när jag bodde i Köpenhamn och är numera beroende av det. :)

@ Kim: Totoro är ju så fin! Ska genast kolla in vad du har hittat på för något.

@ Milla: :D

@ Hovkonditorn: Morötter hjälper både att göra dem saftigare, söta och ett enkelt sätt att få i Vera småfolk grönsaker. :)

@ Karin: Vilka dundertips! Tusen tack! Dessa ska jag verkligen testa nästa gång.

Matarkivet sa...

De ser supergoda ut, ska absolut testa! :)

Amy's piece of cake sa...

Åhh va gottigt. Dessa ska jag definitivt baka!

Ann-Louise sa...

@ Matarkivet: De skulle säkert passa fint ihop med din morotssoppa. :D

@ Amy: Tack! :)

SARA sa...

Ja, nu blir det morotsbullar till Vilgot efter dagis!!
Fick dessutom tips från en vän om hur "My new roots" visar att man kan mala sitt mjöl själv, för att få ett högre näringsinnehåll, i sin blender!! Så nu blir det egenmalt mjöl i bullarna framöver.

month day year sa...

Intressant det där, själv har jag svårt för maglagning men har inga problem med bakning. Tycker det är roligare och lättare, speciellt matbröd. Ska testa det här receptet snart!

Ann-Louise sa...

@ Sara: Lyckliga Vilgot som har en sån omtänksam mammi! Visst verkar det kul att göra sin egna mjöl. Jag har tänkt göra kikärtsmjöl sen i somras men inte hunnit med det än men snart... Lycka till!

@ Month day year: Jag avundas verkligen dem som är bra på bakning. Om du har några hemliga knep så vill jag genast veta!

tina sa...

Härlig brödbild! Brödbullarna nästan hoppar ut ur datorn. Och ja, tänk om dom ändå gjort det! Jag hade inte blivit ledsen, om jag säger så...

Ann-Louise sa...

@ Tina: :D
Nu har jag fått så många bra tips på hur jag ska få ännu saftigare bröd så snart blir det brödbak igen med nattjäsning och en mycket lös deg.