20 oktober 2011

Quinoasallad med rostad grönkål och kokos samt asiatisk sej

Kokosflingor i mat är ett helt nytt koncept för mig och jag har den eminenta Heidi Swanson att tack för upptäckten. Ännu en gång har jag vågat mig på en ny och spännande matkombination då jag provade hennes grönkålssallad med kokosflingor. Annars förknippar jag kokos med karibisk mat vilket jag borde diskutera vidare om med Moma. Salladen är mild och snäll i smaken och passar fint ihop med en både syrlig och kryddig asiatisk sej. Till detta serverade jag en lime och honungsås och resultatet blev en lätt men smakrik måltid. Du skulle även kunna byta ut quinoan mot hela dinkelkorn eller vildris. Till Vera gjorde jag en portion fisk utan chiliflakes. Hon smakade på fisken men åt mest av quinoan med mängder av sås till.
Quinoasallad med rostad grönkål och kokos
4 port.
½ dl extra virgin olivolja
1 tsk sesamolja
2 msk ljus soja
8 dl (ca 100 g) lätt packad grönkål, mittvenen bortskuren och skuren i mindre bitar
3,5 dl (ca 50 g) stora osötade kokosflingor (OBS! om du bara hittar vanlig riven kokos använd bara 1,25 dl)
2 dl quinoa, okokt

Värm ugnen till 180°. Skölj av quinoan i kokhett vatten och tillaga enligt förpackning. Blanda ihop olivolja, soja och sesamolja i en liten skål eller skaka ihop i en burk. Lägg kålen och kokosflingorna i en stor skål och massera in 2/3 av dressingen. Fördela kålen jämt på två bakplåtar och rosta i ugnen i ca 12 – 18 minuter, till kokosflingorna får en gyllene färg. Rör runt allt en eller två gånger under tiden. Om grönkålen på den övre bakplåten börjar bli för mörk byt plats på plåtarna. Lägg kålen i en medelstor skål och smaka av och om det behövs häll på den återstående dressingen. Blanda ihop med quinoan och servera omgående.

Asiatisk sej
4 port.

600 g vit fisk
2 msk sesamolja
juice och rivet ska från 1 citron
¼ tsk chiliflakes
flingsalt

Rör ihop alla ingredienser till marinaden i en medelstor skål. Skär fisken i mindre portionsbitar och lägg ner dem i marinaden. Gnid in fisken med marinaden och lägg allt i en ugnssäker form. Grädda nederst i ugnen tillsammans med grönkålen i ca 15 minuter tills fisken är genomstekt. Servera omgående.

Limesås
2,5 dl matlagningsyoghurt
juice och rivet skal från 1 lime
2 tsk honung
salt och peppar

Rör ihop samtliga ingredienser och smaka av med salt och peppar.

10 kommentarer:

Plommonet sa...

Hmm, jag vet inte om jag vågar pröva det här receptet - jag får fortfarande craving efter den gudomliga grönkålsrätten och gör den minst en gång i veckan. Den kanske får konkurrens nu? :P

Matarkivet sa...

Så frestande! Jag önskar verkligen min mage kunde klara av grönkål.

Maria sa...

I love quinoa! This sounds so tasty!

Victoria sa...

Sv: Ja, gör det! :)

Helena Ljunggren sa...

Som vanligt så får du det att se så fantastiskt gott ut! Vi, i vår lilla familj, är så dåliga på fisk men detta ser ut som något som vi skulle kunna klara av :D

Ha en finfin lördag!

eanie sa...

Varför har jag inte tänkt på att tillaga grönkål på det sättet? Testat det mesta annat :)

Ser jättegott ut!

Ann-Louise sa...

@ Plommonet: ;)

@ Matarkivet: Din stackare. Du kanske kan prova grönkål i små små doser och se om det funkar. :)

@ Victoria: :)

@ Helena: Tack och detsamma!

@ Eanie: Prova vetja!

Miss Marie sa...

Jag gillar verkligen din blogg och all den inspiration den ger oss med små människor som precis börjar äta riktig mat. Jag har tipsat om dig på min blogg, hoppas det är ok! :)

Ann-Louise sa...

@ Marie: Vilken fin blogg du har! Kul att du har hittat hit och det går alldeles utmärkt att låna bilder och sprida ordet. :)

Karins Mat sa...

Åh, gud vad gott!