26 oktober 2011

Stir-fry med chipotletempeh

Yikes! Vad tidigt det blir mörkt nu. Jag snabbade mig som bara den för att försöka hinna laga och fota maten innan det blev för mörkt igår och jag hann precis. Tempeh är inget jag äter särskilt ofta men varje gång jag gör det lovar jag mig själv att laga den snart igen. Enkelt beskrivet så är tempeh en fermenterad och fastare kusin till tofun och är gjord på soyabönor. Oftast köper jag min på Hung Fat Trading men Ekostore brukar också ha det i sitt sortiment.

Igår var jag sugen på en rökig och kryddig stir-fry och valde att smaksätta tempehmarinaden med chipotlechili i adobesås. Tempehn stektes tillsammans med vitkål, morötter och sugar snaps men du kan i princip använda vilka grönsaker som helst. Medan tempehn marineras hackar du dina grönsaker och middagen är klar på 20 minuter.

2-3 port.

200 g tempeh, skurna i kuber 1,5 x 1,5 cm
1 morot, skalad och strimlad
3 dl vitkål, finstrimlat
½ paket sugar snaps (ca 10 st)
½ gul lök, finhackad
kokosolja alt. rapsolja att steka i
rostade sesamfrön att strö över

Chipotlemarinad:
1 chipotlechili i adobesås alt.1/4 tsk chipotlepulver
2 vitlöksklyftor
1 msk riven färsk ingefära
1 msk risvinsvinäger
1 msk vatten
2 msk ljus soja
1 tsk citronjuice
1 tsk agavesirap
1 tsk sesamolja
Börja med att göra marinaden. Mixa alla ingredienser till såsen med en stavmixer. Häll marinaden över tempehn och låt marineras i minst 10 minuter. Under tiden hackar du alla dina grönsaker. Värm kokosoljan på medelhög värme i en stor stekpanna. Stek försiktigt löken tills den är genomskinlig. Tillsätt tempehn och stek i några minuter tills alla sidor har fått en fin gyllene färg. Därefter tillsätter du alla grönsaker och fräser allt tillsammans i någon minut. Om du har någon marinad kvar så häll på den också. Ta bort från värmen och smaksätt med sesamolja, soja och strö över rostade sesamfrön. Servera tillsammans med ris, quinoa eller varför inte sobanudlar.

5 kommentarer:

Matarkivet sa...

Så gott det ser ut! Tempeh är nytt för mig, men jag vill gärna prova :)

Kim sa...

Goooooott! Tack för igår! Underbart god och spicy pumpa.

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Jag har hört mycket gott om tempeh men aldrig provat det själv, måste se till att leta upp en paket pronto! Ser underbart gott ut <3

Ann-Louise sa...

@ Matarkivet: Jag tycker att det är en oerhört spännande och mångfacetterad ingrediens. Prova vetja!

@ Kim: Tack själv! Din rödbetspajer var helt ljuvliga. Åsa drog vinstlotten som fick matresterna. ;)

@ Alex: Tack! Färgerna på bilden blev lite konstiga då det började bli mörkt ute men jag lovar att maten blev god.

Åsa sa...

Alltså tempeh har jag fortfarande inte lärt mig gilla. Jag har försökt flera gånger men kanske är det chipotlechili en masse som kommer gör susen?

Hehe, ja efter allt diskande och dammsugning av pumpafrön och ostpinneströ precis överallt så mumsade jag på de heta pumpaklyftorna :) och rödbetspajerna från Kim har varit lunchmat i tre dagar :)
Tack!!