30 oktober 2011

Äppel- och sötpotatispuré med blåbär för små

Watch out Ella´s Kitchen! Du har fått en konkurrent. Ibland, vid speciella tillfällen har Vera fått festa till det med en av deras puréer. Deras produkter innehåller enbart ekologiska råvaror och inga konserveringsmedel. En riktig livräddare då vi har vart på språng. Priset på dessa små godingar är dock väldigt högt så att nyligen gjorde jag en egen variant av deras sötpotatis-, äppel- och blåbärssmak. Vera älskade den och slickade rent hela skålen! Frågan är bara varför jag inte har gjort min egen variant tidigare. Purén är lämplig att ge från fyra månaders ålder och är ett perfekt sätt att få i sin lilla kompis en stor dos sötpotatis.

6-8 port.
1 medelstor ekologisk sötpotatis, ca 300 g
5 ekologiska äpplen, ca 500 g
1 dl ekologiska blåbär
1 tsk citronjuice
Gör så här:
Skala och skär sötpotatisen och äpplena i mindre bitar. Ångkoka dem i ca 15 minuter och låt svalna. Puréa dem tillsammans med citronjuicen i en blender eller med en stavmixer tills allt är väldigt slätt. Servera som efterrätt eller mellanmål.

25 kommentarer:

sana sa...

Vilken bra tips!!

Amy's piece of cake sa...

Jättebra tips och vilken fin bild!

Katarina sa...

Låter gott!

Anonym sa...

Så bra. Skulle bara behöva ett alternativ till Ellas smidiga tuber.

Ann-Louise sa...

@ Sana: Tack!

@ Amy: Tack och jag hoppas att du kommer att gilla purén. :)

@ Hovkonditorn: Den är även god för oss stora. Perfekt att ha i filen på morgonen. :)

@ Anonym: Eller hur?! Jag har klurat länge på om man inte skulle kunna öppna och göra rent deras ypperliga förpackningar. Förslag någon?

Miss Marie sa...

Smart! Vi har också köpt deras mat, och varför har man inte gjort en egen variant tidigare?! Deras förpackningar är verkligen helsmarta.

Matarkivet sa...

Vilken läcker färg! Jag hade också kunnat slicka rent skålen ;-)

Plommonet sa...

Oh, verkligen snyggt gjord med bilden! Jag måste komma iväg till affären och köpa sötpotatis snart, det var alldeles för länge sen jag åt det!

Ann-Louise sa...

@ Marie: Jag har lekt med tanken att kan skulle klippa av botten, fylla förpackningen och sen tejpa igen... ;)

@ Matarkivet: Hela Veras näsa var täckt med lilla puré. Hon såg ut som ett vandrande jätteblåbär!

@ Plommonet: Tack! I veckan kommer jag med ytterligare ett sötpotatisrecept så att köp flera stycken. ;)

Lotta sa...

Här kommer ett sent svar!:) Jag vet faktiskt inte vad chiafrön har för effekt, håller det samman? I sådana fall måste jag testa det.

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Haha, från 4 månader och upp mot 24 år hoppas jag, för det här vill JAG banne mig prova ;)

Sara sa...

TACK, fina An-Lo´s Kitchen!! Ännu ett perfekt mellanmål åt Blenda. Och hennes mamma..

Charlotta sa...

Jag har säkert sagt det innan men jag säger det igen - det är nästan (men bara NÄSTAN) så att jag blir sugen på att skaffa kids så att jag kan laga dina kid-vänliga anrättningar! Allt ser ju så gott ut!

Ann-Louise sa...

@ Lotta: Tack för svaret!

@ Alex: Du kan lägga till ytterligare några år med tanke på hur mycket jag provsmakade Veras puré. ;)

@ Sara: :D

@ Charlotta: Att laga kiddie-food är en ypperlig anledning till att skaffa små bebes!

Helena sa...

Toppen. Men blåbär alltså. Det blir ju fantastiskt eländiga fläckar. Lilla A är bara 6,5 månad, så jag misstänker att det kommer fläckas bra länge till. Och de ska ju få kladda. Ska göra med blåbär vid tillfälle (som hon får äta under mycket kontrollerade former), men det borde ju kunna bli rätt trevligt med någon annan tredje ingrediens också. Mango kanske? Eller jordgubbar? Andra idéer? Gjorde förresten en variant på den söta fisken utan ägg (för det har vi inte provat än) som blev alldeles utmärkt god tyckte hela familjen (även om maken och jag inte mer än smakat).

Ann-Louise sa...

@ Helena: Hmmm... jag förstår ditt dilemma. Blåbär lämnar faktiskt en hel del fläckar. Äpplen och jordgubbar är en riktigt god kombo så att mitt tips är att byta ut blåbären mot jordgubbar. Hallon skulle säkert oxå bli gott. Berätta gärna hur det blev! :)

Helena sa...

Provsmaken (både föräldrar o bebis) säger att det blev alldeles utmärkt med jordgubbar, tog typ ett halvt paket frysta och la på på slutet av ångkokningen så de fick tina också. Fin färg blev det också.

Ann-Louise sa...

@ Helena: Succé! :D

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Åh, det här ska jag testa! Har fått hem ett gäng äpplen från lantstället så det passar ju perfekt.

En annan fråga - du har inga bra recept på puréer med svartvinbär? Har halva frysen full (också från lantstället).

Ann-Louise sa...

@ Jenny: Hmm... svarta vinbär... jag ska klura på ett recept och återkomma!

Nina sa...

Jag fick precis samma tanke för någon vecka sedan. Fast jag kokade en variant på deras äpple, morot och palsternacka och frös in i mellanmålsburkar. Hur gott som helst! Och betydligt billigare, vilket naturligtvis alltid är ett plus=)

Pernilla sa...

Låter fantastiskt! Går det att frysa detta? Borde väl inte vara något problem?

Ann-Louise sa...

@ Nina: Den kombon får jag prova nästa gång!

@ Pernilla: Purén går utmärkt att frysa.

Helena sa...

Kom tillbaka till det här receptet och inser att vår standard med tiden blivit äpple-sötpotatis-hallon. Himla god blir den och lilla A (som inte är så himla liten längre) äter nöjt. Appropå dessa puréer så tror jag att ditt recept på morot-mango-banan är lite undangömd bland de andra, för den hittade jag långtlångt senare. Och förbannade mig själv över att jag inte på egen hand kommit på att stoppa morot i mango-banan-puréen...

Ann-Louise sa...

@ Helena: Vad glädjande att lilla A gillar purén. :)
Tack för påpekandet angående mango-morot-banan. Nu har jag lagt till etiketten bebispuré och nästa gång ska jag prova din kombo av äppel-sötpotatis-hallon!