14 augusti 2011

Peppriga tofutrianglar

Utmaningen i det här receptet, som ursprungligen kommer från boken ”Super Natural Every Day” är att långsamt steka löken och vitlöken. Ditt tålamod kommer att belönas med otroligt mjuk och mild vitlök som smälter i munnen på dig. Rätten är fylld med hett sting från pepparn och chilin samtidigt som den får en rund sötma av rörsockret.

Jag väntade med att ta i peppar och chiliflakes tills allt var klart så att jag kunde lägga undan en portion till Vera först. Hon kan vara lite skeptisk till rätter första gången de serveras med den här maten slukade hon med en gång. Till tofun serverade jag råris, men även quinoa eller nudlar passar fint. Med tanke på hur mycket vitlök maten innehåller så planerar jag att laga den ofta under hösten, i ett försök att hålla alla förkylningar borta…

3-4 port.
3 msk extra virgin olivolja
3 schalottenlök, tunt skivade
1 tsk chiliflakes
15 vitlöksklyftor, krossade
1 msk skalad och riven ingefära
3 msk tamarisoja alt. ljus soja
1 msk rårörsocker
2 msk vatten + extra om det behövs
300 g hård tofu
400 g blomkål, väldigt fint skuret
1 tsk nymalen svartpeppar, + eventuellt lite till

Låt vattnet rinna av från tofun och skär den i mindre triangelformade bitar. Värm en non-stick stekpanna till medelvärme. Nu ska du torrsteka tofun. Detta gör du genom att fördela tofun i ett lager i din varma stekpanna. (För att få plats fick jag steka mina bitar i två omgångar.) Med hjälp av en stekspade pressa vattnet ur tofun. Detta gör bitarna fastare och hindrar dem från att smula sönder. Ju mer vatten du lyckas pressa ur tofun desto fastare blir bitarna. Efter ca 5 min vänder du dem och steker dem på andra sidan. Sammanlagt tar det ungefär 10 min att steka bitarna. Lägg undan de färdigstekta bitarna på en tallrik.
Värm en stor stekpanna på svag värme. Häll i olja, schalottenlök, vitlök, ingefära och chiliflakes (om du även gör mat för småbarn vänta med att tillsätta chilin tills allt är klart och du har plockat undan mat till barnen). Stek alltsammans långsamt på svag värme. Ingredienserna ska inte ta färg. Rör om lite då och då tills vitlöken är mjuk. Detta tar ca 15 minuter.

Medan vitlöken småsteks vispa ihop soja, socker och vatten i en liten skål.

Höj temperaturen på stekpannan och tillsätt tofun. Rör försiktigt runt i stekpannan så att tofun täcks av lökmassan. Häll i sojasåsen och rör runt. Koka i en minut eller två och tillsätt därefter blomkålen. Rör runt och täck med ett lock. Låt koka i ca tre minuter. Ta av locket och höj temperaturen ytterligare. Låt allt kokas tills blomkålen och tofun börjar ta färg. Tillsätt mer vatten i pannan om det skulle behövas, en matsked åt gången. Ta bort från värmen. Plocka undan mat till småkompisarna och tillsätt peppar och chiliflakes. Smaka av och peppra på ytterligare lite till om du verkligen vill ha sting i maten. Servera genast tillsammans med råris, quinoa eller nudlar.

7 kommentarer:

Anna B sa...

När jag var i Tyskland i våras köpte jag en ekologisk hasselnötstofu som inte gick av för hackor. Kom att tänka på den nu när jag såg ditt fina foto...

Ann-Louise sa...

@ Anna B: Yum-o! Det där låter ju riktigt smarrigt. :)

tina sa...

Jag och tofu är inte de bästa vänner, men jag hade nog norpat en tofutriangel av bara farten. Det ser gott ut. Och så är ju jag porslinsskadad och blir nyfiken på vad som döljer sig under trianglarna på bild 2?

Ann-Louise sa...

@ Tina: Tricket med tofu tror jag är att alltid ha goda marinader/såser till. Tofu smakar inte så mycket i sig men tar upp smaker på ett bra sätt. När man torrsteker den först blir den ännu bättre på att suga upp såser.
Nu till porslinet! Tallriken köptes i en liten butik i Brooklyn och är tillverkad av "Fishs Eddy", ritat av Jordan Awan. Motivet som du kan skymta är Brooklyn Bridge samt en massa tegelbyggnader.

Om jag var din träningskompis sa...

Vilken fin och inspirerande sida du har :) Nu ska jag provlaga lite av dina recept.

Charlotta sa...

Mygod! Vilket fint fat! Köpt det i NYC? Ska ju dit i oktober, måste spana.

Ann-Louise sa...

@ Om jag var din...: Tack för de snälla orden. Hoppas du hittar en massa gott och nyttigt här som passa bra till träningen. :)

@ Charlotta: Tack! Jag hittade fatet i en liten butik på 5th Ave. i Park Slope med butiken Fishs Eddy på Broadway borde också sälja fatet.