16 augusti 2011

Päron- & tranbärspuré för små

I går började Vera på förskola. Roligt med en massa lek och nya kompisar men tyvärr så är maten inte så mycket att hurra för. Att Vera inte vill äta kokt potatis och riven kål har jag full förståelse för och varför sylt och sirapslimpa serveras till små barn har jag svårt att förstå. Detta gör det desto viktigare med vad Vera får i sig här hemma. Till frukost kommer hon numera att få, utöver den sedvanliga gröten även en granola bar. På så vis kommer lilla tjejen att stå sig länge trots allt lekande.
I ett försök att hålla förkylningar borta har jag gjort en ny efterrättspuré. Med ingredienser som tranbär och broccoli är den sprängfylld med C-vitamin. Vidare innehåller purén även banan vilka ger ett suveränt tillskott på B6-vitamin, kalium och magnesium. Päronen ger efterrätten naturlig sötma samt fibrer. Den är även god att ha på gröt eller tillsammans med yoghurt och müsli. Purén är lämplig att ge från 4 månaders ålder och går bra att frysa in.

ca 10 port
1 paket frusna ekologiska tranbär
4 mogna ekologiska päron
200 g ekologisk broccoli
2 ekologiska bananer
Skala broccolistjälken och skär buketten i mindre bitar som du ångkokar tills de är mjuka. Skölj dem i kallt vatten. Skala, kärna ur, och skär päronen i mindre bitar. Lägg i broccoli, päron, tranbär och bananer i en matberedare (jag använder en Kitchen Aid) och blanda tills allt är slätt. Om du istället använder dig av en stavmixer så ångkoka även päronbitarna innan du mixar allt. Klart!

4 kommentarer:

Johanna sa...

Att man kan ge ungar sån skit (dagismaten alltså) är mer än jag kan förstå! Tänk tjugo ungar som är höga på socker och sen gör en kollektiv dipp nån timma senare - hu. Bävar redan för när det blir aktuellt med förskola för mina framtida barn och man inte kan ha koll på vad dom får i sig. Tack för en fin, trevlig och inspirerande blogg. Du visar att det går att göra annorlunda - fantastiskt!

Follow Your Own Way sa...

the food on your blog looks absolutely divine. every photo. i'm sure it tastes even better.

Om jag var din träningskompis sa...

Vilket bra recept, det ska liten få här hemma.

Unknown sa...

Perfekt med c-vitaminer.