30 augusti 2011

Den efterlängtade spaghettisquashen

Äntligen har jag haft den stora förmånen att få prova spaghettisquash. Jag har drömt om denna pumpa sen i vintras då jag hittade ett recept på nätet, men har inte lyckats få tag på någon. Förrän nu. Bondens Marknad i Haga säljer dem! Min iver att smaka på en gick till och med så långt att jag har odlat mina egna spaghettisquash på gården, som jag nu stolt bevakar medan de växer.

Nu undrar du säkert vad det är för speciellt med just denna vintersquash. Jo, det är nämligen så att efter att den har tillagats i ugn drar du försiktigt loss köttet med en gaffel i långa smala strimlor. Spaghetti och butternutsquash i ett! På den suveräna bloggen My New Roots fanns jag ett recept som jag kände var värd min spaghettisquash. Sarah B har skapat en smaksensation genom att kombinera ihop grönkål, spaghettisquash, stark ost och hasselnötter. Rätten blev grymt god! Den hade även passat perfekt ihop med pestotäckt torsk eller sej, vilket jag kommer att servera till nästa gång.

Vera fick även hon smaka på maten. Till henne lagade jag en portion i en liten kastrull bredvid min stora stekpanna där jag uteslöt salt, peppar, och chiliflakes. Hennes rätt toppades med fint krossade hasselnötter, riven parmesanost samt en stor klick smör. Rätten är lämplig från ett års ålder.

Spaghettisquash med grönkål och hasselnötter
2-3 port

1 spaghettisquash
1 bunt med färsk grönkål (ca 5 stora blad)
4 dl kokta kikärter alt. 1 burk, avsköljda
3 vitlöksklyftor, fint hackade
olivolja
flingsalt
några nypor chiliflakes
2 dl rostade hasselnötter, hälften krossade
Pecorino Romano alt. parmesan
kokosnötsolja alt. olivolja att steka i
1. Värm ugnen till 200°.
2. Förbered spaghettisquashen genom att dela den på längden, ta bort fröna, gnida insidan på varje halva med en skvätt olivolja och sen smaksätta med salt och peppar. Lägg halvorna med skärsidan neråt på en bakplåt med bakplåtspapper. Tillaga i mitten av ugnen i ca 45 minuter.
3. Medan squashen tillagas förbereder du resten av ingredienserna. Skölj noggrant av grönkålen och skär bort den grova venen i mitten. Skär bladen i mindre bitar.
4. Värm kokosnötsolja eller olivolja i en stor stekpanna. Tillsätt vitlök, chiliflakes samt en nypa salt. Stek på medelvärme i två minuter, tills det börjar dofta. Häll i den hackade grönkålen och stek tills bladen börjar slokna. Kasta i kikärterna och stek alltsamman tills bönorna blir varma. Ta bort från värmen.
5. Ta squashen ur ugnen när köttet är helt mjukt. Med hjälp av en gaffel drar du loss köttet i smala strimlor från skalet in mot mitten, precis som spaghetti. (Roligt!). Placera squashstrimlorna i en stor skål och blanda ihop dem med grönkålsröran. Toppa med rostade hasselnötter och skivad Pecorino Romano eller parmesan. Klart för servering.

19 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

åh vad spännande, det låter helt magiskt! Bilden med gaffeln som gröper ur squashen är helt otrolig, ser grymt gott ut! Och så hasselnötter och grejer. Yum!

I huvudet på Elvaelva sa...

Aj, nu blev jag hungrig, igen!! Märkligt, men den här spagettipumpan åt jag mycket som barn i Skåne, fast jag kommer ihåg den som orange till färgen?! Och, vi åt den inte till närmelsevis så gott som ditt recept ser ut att vara. /Sofija.

Ann-Louise sa...

@ Alex: Tack! Jag tror att du skulle älska receptet. Ut på spaghettisquashjakt med dig!

@ Sofija: Vilken ljuvlig barndom du måste ha haft. :) Spaghettisquash finns både med gult och oranget kött. Den orangea tror jag är vanligare och jag är väldigt sugen på att testa den nästa gång.

Moma sa...

Spännande, det lät supergott. Jag hade aldrig hört talas om spagettisquash- å jag som älskar butternut squash (är dock inte lika förtjust i annan pumpa)!

mumsfillibaba sa...

Härligt att få se resultatet av pumpan!! Ska hålla utkik!

Om jag var din träningskompis sa...

Den här inspirerade så jag gjorde en variant på den utifrån vad som fanns att tillgå i affär och skafferi. Det blev otroligt gott.

Kim sa...

Äntligen fick man sig en skymt av den omtalade pumpan! Gott som tusan ser det ju ut att bli också... Kanske man ska ta en till tur till bondens marknad för inhandling av denna magiska grönsak?

Plommonet sa...

Att du prövade det här receptet blev kcken i baken jag behövde för att också pröva det. Åh. Herre. Gud. Det var helt vansinnigt gott. Jag önskar att jag inte redan hade ätit upp. :P

Allting bara gifte sig så fint och... mmmm. Mattporr i sin bästa form! :) Jättefina bilder du tagit dessutom!

Maria @ Scandi Foodie sa...

I love spaghetti squash! Combined with these flavours it makes a wholesome and tasty dish!

Ann-Louise sa...

@ Moma: Testa spaghettivarianten och återkom med betyg. ;)

@ Sofie: Jag har blivit helt beroende av Bondens Marknad. Ska försöka hinna dit på lördag igen för att köpa mig en ny spaghettiquash. De som jag odlar väntar jag lite till med att skörda.

@ Om jag var...: Jag blir jätteglad över att du provade receptet och att du gillade det!

@ Kim: Jag tror bestämt att du behöver lite magisk pumpa i dit liv. :)

@ I love matporr... mmm... Igår kokade jag en stor omgång kikärter och har tänkt testa den mexikanska mangosalladen du skrev om igår. Verkar mucho gott!

@ Maria: Isn't it the best?! I can't believe I haven't tasted it before and I am very eager to try more recipes...

karin - trattoria sa...

vad kul att du äntligen fick testa! jag blev sugen på att testa jag också :)

Ann-Louise sa...

@ Karin: Jag var förbi Bondens Marknad i lördags och då berättade försäljaren att flera stycken hade vart där och frågat efter spaghettisquash. Han hade aldrig vart med om det tidigare... ;)

Anna B sa...

Fint! Vill du prova vidare med spaghettipumpa/squash så kan prova en något onyttigare katalansk änglahårssylt. Den kan man fylla kakor med :)

Anna B sa...

Sorry, slant på tangenterna ovan: http://skafferiet.taffel.se/2009/11/23/anglaharssylt-och-katalanska-kakor/

Ann-Louise sa...

@ Anna B: Änglahårssylt lät onekligen väldigt spännande! Jag ska bege mig på jakt efter fler spaghettisquash snart och då kanske det blir lite katalansk sylt oxå...

Elenore (E) sa...

Spaghettisquash är verkligen en dröm på många sätt och vis:) Här i trädgårdslandet finns den i överflöd, mums!

Ann-Louise sa...

@ Elenore: Vilken lyx! Jag odlar några på min gård men har slarvat med gödseln så det blir inte så många. Men nästa år ska jag satsa på storproduktion. :)

@ alla: Nu har jag lagat rätten med pestotäckt sej till och det blev skitgott! Tips! :)

mumsfillibaba sa...

Coolt! Fått tag på spagettipumpa som jag ska testa i veckan!

Ann-Louise sa...

@ Sofie: Grattis! Den här rätten är en favorit hos mig. Allan bet hål i skalet på min spaghettipumpa igår så att det får bli det här till middag denna veckan hos oss också. :)