16 april 2011

Het chilitofu med lime


Jag är inte vegan. Jag är inte ens vegetarian. Istället är jag en göteborgsvegetarian som äter fisk flera gånger i veckan. Men jag tycker om vegansk mat och älskar att utmana mig själv genom att laga måltider helt utan animaliska produkter. Den här rätten har en fin balans mellan den fem smaksinnena hett, sött, salt, surt och bittert. Dessutom är den väldigt snabb och enkel att laga. Smakerna påminner om det thailändska köket och resultatet blir en het, smakrik samt lätt rätt. Om du hellre vill ersätta broccolin med grönkål, spenat, pak choy eller kål, så gör det för all del. Quinoan kan även den bytas ut mot exempelvis ris eller nudlar om du hellre är sugen på det. Såsen är lite för stark för Vera än. Istället gjorde jag en mild variant av rätten till henne med soja och några droppar lime på. Maten innehåller salt vilket innebär att ditt barn ska vara över ett år innan de kan få smaka.

2-3 port.

Ett paket tofu, extra fast (ca 400 gram)

Chili-limesås

4 msk agave nektar
5 msk ljus soja
juicen av en lime
rivet skal av ½ lime
½ tsk chiliflakes
2 vitlöksklyftor, finhackade
¼ tsk salt
6 myntablad, finskurna

Quinoa

2 dl quinoa, väl avsköljt i hett vatten
rivet skal av ½ lime
1 msk limejuice
2 stötta kardemunnafrön
1 liten bit kanelstång
¼ tsk salt
3 dl vatten


Till servering:

limejuice
sesamolja
(råa cashewnötter)

Gör så här:

1. Blanda ihop alla ingredienserna till quinoan i en kastrull med ett tät slutet lock. Låt quinoan koka upp och sänk därefter värmen. Låt den puttra på väldigt svag värme i 20 min. Stäng därefter av värmen. Öppna inte locket, utan låt quinoan stå på eftervärmen i ytterligare 10 min.

2. Nästa steg är att gör i ordning såsen. Vispa ihop alla såsingredienserna tills saltet har lösts upp sig helt.

3. Låt vattnet rinna av från tofun och skär den i mindre triangelformade bitar. Värm en non-stick stekpanna till medelvärme. Nu ska du torrsteka tofun. Detta gör du genom att fördela tofun i ett lager i din varma stekpanna. (För att få plats fick jag steka mina bitar i två omgångar.) Med hjälp av en stekspade pressa vattnet ur tofun. Detta gör bitarna fastare och hindrar dem från att smula sönder. Ju mer vatten du lyckas pressa ur tofun desto fastare blir bitarna. Efter ca 5 min vänder du dem och steker dem på andra sidan. Sammanlagt tar det ungefär 10 min att steka bitarna.

4. Nu är det dags att ångkoka broccolin, vilket borde ta ungefär 5-8 min. Grönsakerna ska vara krispiga, så håll ett öga på dem så att de inte ångkokas för länge.

5. Sista momentet är att hälla såsen över tofun i stekpannan. Pannan ska vara medelvarm. Såsen ska koka och bli som en ”glaze” på tofun men se upp så att du inte har för hög värme. Såsen kan lätt brännas vid vilket inte är så gott…
Lägg upp quinoan på en stor tallrik. Fördela broccolin ovanpå och lägg på tofun överst. Om du har sås över i pannan, häll den över rätten. Toppa alltsammans med färskt pressad limejuice och ringla över sesamolja. Om du vill ha lite extra knaper, strö över en näve råa cashewnötter. Det gjorde jag och oj så gott det blev!

1 kommentar:

johannes sa...

Mmm! Jag kan intyga att det är supersmaskigt! :)