23 januari 2013

En Downton Abby, tack


När mina föräldrar pensionerade sig valde de att flytta ut på landet. En ny fas i livet med vackra skogspromenader och en himla massa djur. Bland annat har de ett gäng pekingankor och sist föräldrarna var på besök fick jag en kartong med ankägg. Inget jag brukar plocka på mig i mataffären men himla lyxigt och roligt att ha hemma.

Ankägg är större än hönsägg och har en stor vacker äggula, perfekt för pochering. Skalet har en ton av grågrön. På bilden ser ni ett hönsägg till vänster och ett ankägg till höger.

I sann Downton Abbykänsla gjorde jag mackor på ett rustikt surdegsbröd med svampröra, gruyère och toppat med pocherade ankägg. En stadig lunch efter att man har vart ute och jagat fasan eller räv... Du kan enkelt göra en barnvänlig variant av mackan genom att utesluta chilin och servera smörgåsen toppat med äggröra istället.

Downton Abbysmörgås
2 port.

2 ankägg alt. hönsägg
300 g färsk svamp, valfri sort
½ dl riven gruyère eller annan stark ost
2 vitlöksklyftor, finhackade
röd chilifrukt, mängd beroende på styrka
1/2 ekologisk citron, zest och juice
en stor näve färsk persilja, grovt hackad
flingsalt och nymalen svartpeppar
2 stora skivor färskt bröd
olivolja att steka i

2 msk vitvinsvinäger
1 ½ l vatten

Gör så här:

Värm olivolja i en stor stekpanna och fräs vitlök, chili och citronzest på medelvärme i någon minut tills det doftar. Tillsätt svampen, salt och peppar. Stek ett par minuter. När svampen är färdigstekt pressa över citronjuice och rör ner färsk persilja. Smaka av med salt och peppar. Ställ åt sidan.

Nu är det dags att pochera ägget. Koka upp vattnet och vinägern i en stor kastrull. Knäck ägget i en ramskin eller glas. När vattnet har börjat koka ta av det från plattan. Rör snabbt runt i kastrullen så att en kraftig virvel bildas. Sluta snurra runt med skeden och räkna till fem. Häll därefter ner ägget försiktigt i virveln. Låt tillagas i vattnet i ca sex minuter (tre minuter för ett hönsägg). Ta upp med hjälp av en slev och låt rinna av på hushållspapper.

Om du ska pochera flera ägg ha en kastrull med varmt (men inte kokande) vatten bredvid din andra kastrull. Pochera äggen som vanligt. Förvara de färdigpocherade äggen i vattnet tills alla äggen är klara. Ta därefter upp dem och låt rinna av på hushållspapper precis före servering.

Grilla gärna brödet med lite olivolja. Montera smörgåsen genom att fördela svampröran på brödskivorna. Toppa med riven gruyère och lägg försiktigt på ägget. Servera tillsammans med en enkel sallad.



4 kommentarer:

Hanna sa...

Alltså allt du lagar får mig att dregla! SÅ inspirerande! Dessutom verkar vi ha typ precis samma matsmak! Jag bor dock i ett kollektiv och orkar inte alltid diska allt innan jag kan börja laga mat. Fast i förrgår gjorde jag iaf en dal och bakade naan bröd och det går ju, är bara lite mer styrigt och krångligt. Fast det är iof mysigt att alltid ha någon att äta med.

Anonym sa...

Haha, jag försökte mig på att porchera ägg idag, första vgången såg vitan ut som skir spindeltråd, andra gången vart det mer ok (men det var gott ändå!).

Ann-Louise sa...

@ Hanna: Vad glädjande att du gillar min mat. :)
Att bo i kollektiv har helt klart både för- & nackdelar...

@ Moma: Äggpochering kräver lite träning. innan jag lärde mig att man kunde ha i vinäger brukade nästan all äggvita bli till en grumlig vattensörja...

Katarina sa...

Vilken macka, gud vad gott! Jag som verkligen älskar ägg. Får se om jag vågar mig på det där med pochering..får nog träna lite först.