31 januari 2013

Blåbärspajmüsli


Jag fick ett önskemål av Veras förskolelärare om ett recept på nyttig müsli. Med tanke på vilket enastående jobb hon och de andra lärarna gör varje dag med barnen tog jag självklart på mig uppgiften.

Blåbärspajmüsli – inte så tokigt va? Och tro det eller ej så är den nyttig! Sötman kommer från agavesirap, kanel, vanilj och muskot. Fettet är av den bästa sorten från nötter, frön och kokosolja. Lärarens bedömning var att man kan äta müslin som godis, vilket är precis vad jag har gjort de senaste kvällarna. Sockerhalten är låg och fiberhalten hög. Med andra ord kan du med gott samvete äta müslin till vardags och kommer aldrig mer att behöva köpa en kartong Start.

Ursprungsrecept från Happy Healthy Mama.

Två plåtar
1 l ekologiskt havregryn
2,5 dl vetekli
2,5 dl mandlar, grovt hackade
4 dl frusna ekologiska blåbär
2 dl kokosflingor (kan uteslutas men är väldigt gott…)
1,5 dl pumpakärnor
0,75 dl agavesirap
2,5 tsk malen kanel
2,5 tsk vanilj pulver
¼ tsk muskot
2 msk kokosolja

Gör så här:

Värm ugnen till 120°. Klä två plåtar med bakplåtspapper. Blanda ihop havregrynen, vetekliet, vetegroddar, mandlarna, pumpafröna, kanelen och muskoten i en stor skål. Ställ åt sidan.

Värm blåbären i micron i ca en minut. Mixa till en slät puré i en blender eller med stavmixer. Smält kokosoljan försiktigt i en liten kastrull och tillsätt blåbärspurén, agavesirapen och vaniljpulvret. Låt puttra i någon minut på svag värme och ta därefter av kastrullen från värmen.

Häll blåbärsröran över grynblandningen och blanda ihop allt väl. (Jag använde händerna.) Fördela röran på dina två plåtar. Rosta i ugnen i en timme. Rör runt en gång i kvarten. Ta ut plåtarna och höj temperaturen till 180°. Fördela kokosflingorna på en bakplåt och rosta i ugnen i 4-5 minuter. Passa dem noga då de lätt bränns vid. Låt müslin svalna och blanda därefter ihop kokosflingorna och müslin. Låt müslin svalna helt innan den serveras. Förvaras i en glasburk med lock.



19 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad gott det låter! Jag har en standardvariant av musli som jag alltid gör, men nu blev jag verkligen sugen på att prova denna! Jag såg att det var vetegroddar istället för vetekli i originalreceptet. Har du provat det, och vad blev skillnaden i så fall?

Ann-Louise sa...

@ Lalloo: Du måste testa muslin & återkomma med bedömning. Jag valde att använda vetekli för att få i en himla massa fibrer och jag ville att muslin
skulle bli spröd & knaprig. Har inte testat att göra den med vetetroddar men lovar att göra det & berätta hur den blev.
Du bor förresten nästan där jag växte upp - Cupertino. :)

Sara på Vardag.nu sa...

Vilken härlig müsli! Hög tid att göra egen även för mig, även om jag sällan äter flingor och liknande. Det är väl därför det inte blivit av heller... Din version låter verkligen som en höjdare!

Nectar sa...

Så vackert också!

Ann-Louise sa...

@ Sara: Prova vetja!

@ Nectar: Tack tack!

Anonym sa...

Hej!
Jag glömde vetegroddarna...och använde lönnsirap då jag inte hade Agave. Vad blir skillnaden?
Eller är receptet ändrat? Hälsningar Sofia

Ann-Louise sa...

@ Sofia: Lönnsirap är inte lika skonsamt för kroppen (högre GI) och smakar mindre sött jämfört med agavesirap. Detta innebär att din müsli kanske smakar mindre sött. Men eftersom du däremot inte har med vetegroddar så blir det nog en bra sötma på müslin ändå. Hur tycker du att den blev? :)

Anonym sa...

Hej igen! Gillar verkligen receptet även om jag gjorde en annan variant. Tog 5 dl vetekli så den smakar "nyttig" men mycket fina smaker av mandlar, blåbär och kryddor. Intressant med muskot i, bara använt till potatismos innan.
Idag inhandlade jag Agave så nu saknas bara fina kokosflingorna innan jag kör nästa omgång!
Tack för ett toppen recept och alltid lika inspirerande blogg!
/Sofia

Sara sa...

Åh, vilket bra recept!! Det här ska jag definitivt göra till barnen i helgen. Tycket förresten även att det börjar bli dags för dig, mig och Allan att lyxluncha lite på En Deli.. Där finns ju massor med fin, mjölkfri mat. Har du tid och lust att ses snart?!
Sara.

tina sa...

Ljuvliga, fantastiska bilder!

Och müslin, müslin!

Anonym sa...

Hej!
Vetegroddar står med i receptet men inte i instruktionerna - har de hamnat med i receptet av misstag? Läste i kommentarerna att du inte haft med groddar? Tack för en fantastiskt inspirerande blogg! /Frida

Ann-Louise sa...

@ Frida: Tack för påpekandet! Jag ändrade om i receptet i efterhand efter att ha provlagat lite till. Jag gillade receptet bättre med 50/50 vetekli/vetegroddar. Ska genast justera texten. :)

Anonym sa...

Riktigt god müsli! Blev riktigt förtjust i den där blåbärsröran så igår provade jag att använda den som fyllning i vanliga vetebullar. Använder receptet på kanelbullar som finns här på bloggen. Blev superdupergoda blåbärbullar!

/Linnea

Ann-Louise sa...

@ Linnea: Oooo, vilken utmärkt ide! Det ska jag absolut prova!

Anonym sa...

Hej! Jag undrar vad du tror/tycker om det här?: http://www.kostdoktorn.se/finns-det-bra-socker
Du använder agavesirap som sötningsmedel i många recept men efter att jag läst det här vill jag inte göra det. Därför har jag en fråga till, hur och med vad kan man ersätta agavesirap med?
Annars, tack för många trevliga recept.

Anonym sa...

Jag gillar inte kokosolja. Ska jag uteslutandes eller ersätta det med något, och iså fall vad? Ewa

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Hej! Jag gillar agavesirap eftersom det är ett oraffinerat sötningsmedel. Sirapen ger en sötare smak än de flesta andra sötningsmedel vilket gör att du kan använda en mindre mängd. Den har även en ren och klar smak och löses upp bra i dressingar, smoothies eller yoghurtglass. Om du inte vill använda det så går det bra att ersätta med honung eller lönnsirap men då skulle jag rekommendera att du ökar mängden med ca 20%.

@ Ewa: Om det är smaken av kokosolja som du inte gillar så finns det smaklös att få tag på. Den använder jag ofta till att steka i, då jag inte vill att all min mat ska smaka som en Hawaii-semester... Annars går det bra att ersätta kokosoljan i receptet med en neutral matlagningsoljan, exempelvis solrosolja eller rapsolja.

Anonym sa...

Det här ett helt fantastiskt recept som jag nu lagat massor av gånger. Jag brukar variera mig lite efter vad jag har hemma i frys och skafferi. Senast blev det en variant med rågflingor, frysta hallon, hasselnötter och kardemumma i. Det kan varmt rekommenderas.

Tack för många bra recept och härlig inspiration!

/Sarah

Ann-Louise sa...

@ Sarah: Den kombinationen låter grymt god - måste testas ASAP! För tillfället är jag inne i en kardemummaperiod och har mängder av det i både gröten och i filen.