17 januari 2013

Vanilj- & mandelkakor för stora och små


Att göra egen mandelmjölk är både gott och vansinnigt enkelt. Dessutom kostar den bara en bråkdel av vad färdiggjord gör, samtidigt som du slipper onödiga tillsatser. Nötresterna som blir över kan man antingen använda i en müsli, gör en hummus av eller varför inte kakor?
Med enbart fyra ingredienser plus en nypa salt så kan bakandet knappast bli enklare. Vera fullkomligt älskar kakorna och jag brukar mumsa i mig ett par stycken tillsammans med en stor kopp chaite med en skvätt mandelmjölk i.

Inspiration hämtat från Genas recept.
Ca 20-25 st
3 dl mandelmjölksrester
1 dl havregryn
7-8 Medjool dadlar
1 ½ tsk vaniljpulver
en nypa salt

Gör så här:
Värm ugnen till 175°. Mixa havregrynen tills de blir till mjöl i en matberedare eller blender. Tillsätt de övriga ingredienserna och blanda så att du får en deg. Lägg degen på ett ark plastfolie och rulla den till en avlång korv. Skär degen i mindre bitar och tryck till varje kakbit med en gaffel. Grädda i ugnen i ca 20 minuter. Låt kakorna svalna innan du äter dem.

9 kommentarer:

Millas Hälsoblogg sa...

Mums blir riktigt fika sugen:)

Anonym sa...

Jag fick smaka dadel- och valnötsbröd för ett par veckor sedan, har haft svårt att få det ur tanken sedan dess, det var väldigt gott. Och det var inga kryddor i utan nötter och dadlar gav all den goda smaken! Men, medjool dadlar, vad är det?

Ann-Louise sa...

@ Milla: :)

@ Moma: Ooo... det kan jag tänka mig var gott, särskilt med smör och ett par skivor Västerbottenost... Medjool dadlar är större och krämigare än vanliga dadlar. Smaken påminner om kola och de ger bakverk en fantastiskt god sötma och krämig konsistens.

Tissi sa...

Både vackra och goda!
Göra egen nötmjölk är verkligen toppen. Jag brukar göra pålägg av massan, men nästa gång måste jag ju testa detta recept :)

Julia sa...

Älskar din blogg och att den ger mig massa inspiration. Har än så länge bara testat några barnmatsrecept, men nu tänkte jag försöka mig på lite bakning :) Har en liten fråga bara. När du skriver "mandelmjölksrester", menar du då direkt från mjölken eller torkad och mixad?

Ann-Louise sa...

@ Tissi: Vad gör du för pålägg? Jag blir nyfiken! Recept, tack! :)

@ Julia: Vad glad jag blir av dina snälla ord. :) Tack! Angående mandelmjölksrester så menar jag direkt från mjölken som man har kvar i ens sil. Lycka till med bakandet!

loella sa...

Åh vilka goda kakor!

Elisabeth sa...

Hittade en påse mandelmjölksrester i frysen och kom ihåg att jag läst ett bra mandelkaksrecept på din blogg. Nu doftar det ljuvligt av mandel och vanilj från köket, gäller bara att ha tålamod att låta dem svalna innan jag hugger in:)

Anonym sa...

Provade att byta ut vaniljen mot lite bittermandel och en äggvita andra gången jag gjorde dessa, och om man som jag och min Vera är svaga för mandelmassa kan jag rekommendera det! :)
Tack för ytterligare ett favoritrecept!
Mikaela