15 januari 2013

Matlagningskurser med mig!


Jag kan med stor glädje berätta att i mars kommer jag att hålla två endagkurser på Medborgarskolan. Den ena handlar om Nyttiga sötsaker och den andra om allt du behöver veta för att laga Hälsosam bebismat. Att laga mat tillsammans med andra och sprida matinspiration är bland det roligaste jag vet och jag hoppas på att vi blir riktigt många matglada deltagare!
För att fira detta bjuder jag er idag på nyttiga och glutenfria brownies gjorda på bönor och kokosmjöl. Jäpp, du hörde rätt - de är gjorda på bönor. Men du skulle aldrig kunna ana det på smaken. Kakorna blir saftiga och en aning mer kompakta än vanliga brownies. Chokladsmaken är fyllig och rik. Med andra ord så kan du inte klämma i dig tio stycken utan nöjer dig med kanske en eller två, vilket i min värld är en positiv sak.

Recept från GKS.
Brownies med bönor
ca 24 rutor
125 g ekologiskt smör
180 g mörk choklad, grovt hackat
3,75 dl kokta svarta bönor och kikärter
3 msk kakao
3 msk kokosmjöl alt. kokosflingor
2,5 dl pecan- eller valnötter, grovt hackade
en nypa flingsalt
3 ekologiska ägg
1,6 dl agavesirap

Gör så här:

Värm ugnen till 160° och klä en form ( ca 28x28 cm) med bakplåtspapper. Smält smöret på låg värme. Hacka 150 g av chokladen i mindre bitar och häll ner dem i det smälta smöret. Rör runt tills all chokladen har smält.
Mixa bönor, kakao, kokosmjöl och hälften av nötterna i en blender eller matberedare i ca två minuter. Tillsätt därefter chokladsmeten och mixa i ytterligare en minut.
I en separat skål vispa äggen porösa med en elvisp i ca tre minuter. Tillsätt agavesirapen och vispa i ytterligare en minut. Ställ undan fyra skedar av äggsmeten i ett glas och häll resten över chokladbönsmeten. Tillsätt den resterande chokladen och nötterna och rör ihop smeten med en slickepott tills allt är välblandat.
Häll smeten i formen. Droppa över den sparade äggsmeten och med hjälp av en tandpetare gör ett marmorerat mönster. Grädda i ca 30-40 minuter. Kakan kan då fortfarande vara lite lös i mitten vilket bara är bra. Den svåra biten är att låta kakan svalna h-e-l-t innan du skär upp bitar och börjar äta. Enjoy!






18 kommentarer:

Kim sa...

Vad kul, grattis!

Moma sa...

Skoj, det låter som ett ypperligt uppdrag för dig!

Katarina sa...

Låter kul, lycka till! Jag har också funderat på att baka brownies med bönor, skall nog göra det någon dag! Ha det bra, kram!

A sa...

@ Kim: Jag tror att det kommer att bli riktigt roligt!

@ Moma: Vi får hoppas på det. ;)

@ Hovkonditorn: Tack och du måste provbaka. Rena rama magin. :)

Sandras Matkrypin sa...

Va roligt! Stort grattis :)

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Åh, jag hade velat gå på båda! Men lite långt att åka tyvärr... :-(

Charlotta sa...

Hurra!!! Jag vill jag vill jag vill! Måste kolla att datum passar, för nyttiga sötsaker låter ju himla kul!

Ann-Louise sa...

@ Sandra: Tack! :D

@ Jenny: Det går direkttåg Stklm-Gbg så att om du stiger upp vid sisådär 4-tiden så borde du kunna delta. ;)

@ Charlotta: Kom vetja! Du kommer att lära dig mängder om hur du kan trolla i med hälsogivande råvaror köket och få smaka på ett berg av supergoda sötsaker.

Malin sa...

Åh vad roligt, finns det många platser eller måste man vara snabb att anmäla sig? :)

Ann-Louise sa...

@ Malin: Det finns totalt 12 platser/kurs så att först till kvarn...

sanna sa...

vad synd att kurserna inte går i Sthlm :(

Katarina sa...

Vad härligt inspirerande med dina kurser, ett stort lycka till! Kan jag så är jag riktigt sugen på att gå din "nyttiga-sötsaker-kurs" hoppas vi ses :)

Marie sa...

Vad spännande! : )

Anonym sa...

Galet gott blev det!!!!! /Ska bara ta en till....

Tissi sa...

Kul! Grattis :)

Miss H sa...

Now see, sånt här är ju bara sååå bra!
Brownies (nyttiga!) som man inte har en aning om att de innehåller bÖNOR! Finns ju de som har avocado i sig också som man inte märker av! That´s what I call soulfood!

Charlotta sa...

Den här brownien gjorde jag igår, vilken succé! Idag ska jag bjuda min pappa (som har "lätt" diabetes om man nu kan kalla det så...) på den här. Hurra!

tina sa...

Hurra vad gott! Jag vill också fredagsfika med er!