24 november 2014

Brysselkålssallad med apelsinvinägrette & karamelliserade valnötter

Brysselkål är en klassisk grönsak som tillhör julen. Men varför begränsa sig till att äta den bara då? Den här friska salladen passar utmärkt till julbordet men är alldeles för god för att bara laga en gång om året. Brysselkål, apelsin, dill, olivolja och dijonsenap som toppas med söta och knapriga valnötter. Vansinnigt gott och väldigt enkelt att göra. Jag använde mig av hyvelbladet till min matberedare för att hyvla brysselkålen. Arbetet blev klart på mindre än en minut och samtliga fingrar klarade sig oskadda. Den här salladen kommer jag att äta ända fram tills jul och minst ett par veckor efteråt.

8 portioner på ett buffébord
Sallad
600 g brysselkål
1 ekologisk apelsin, zest och juice
1 dl extra virgin olivolja
½ dl äppelcidervinäger
2 tsk dijonsenap
1 tsk finsalt
ca 2 dl färsk dill, grovt hackat och löst packat

Karamelliserade valnötter
100 g valnötter
2 msk honung
lite flingsalt

Gör så här:
Ansa brysselkålen. Hyvla den tunt med hjälp av en matberedare eller mandolin. Vispa ihop apelsinzest, juice, olja, vinäger, senap och salt. Blanda ihop vinägretten med brysselkålen och låt dra i 30 minuter. Rosta valnötterna i en torr stekpanna på medel värme i ca 2-3 minuter, tills de fått fin färg. Sänk värmen. Häll på honung och rör runt. Låt nötterna karamelliseras. Strö över flingsalt, blanda och häll upp nötterna på en tallrik. Rör ner dillen i salladen. Lägg upp på ett djupt fat och toppa med nötterna och ett par dillkvistar. Servera. Salladen håller sig i kylen i 3-4 dagar.

11 kommentarer:

Charlotta Ljungblad sa...

Jisses vad gott, det här åker direkt upp på julbordslistan! KRAM!

Mat för en dam sa...

Vilket spännande recept!! Ska verkligen provas!

Nu har jag experimenterat med vegansk och glutenfri välling ;-) http://matforendam.blogspot.se/2014/11/vegansk-valling-pa-skradmjol-och.html

Kim sa...

Den här ska jag minsann ha på julbordet!

Jenny sa...

ASGOTT ser det ut och låter. Såg en annan brysselkålsallad på en annan blogg för ett tag sedan, nu MÅSTE jag testa detta!

Moma sa...

Jag älskar brysselkål, det här ska göras!

Johanna sa...

Hej! Ska Brysselkålen vara rå?

Ann-Louise sa...

@ Charlotta: Härligt att höra! KRAM

@ Mat för en dam: Kul! Det ska jag kolla in.

@ Kim: Gör det gör det gör det!

@ Jenny: Den nya grönkålen? ;)

@ Moma: Har man ens brysselkål i Trinidad? Du får göra en variant med platan och habanero. ;)

@ Johanna: Jajemän!

Anonym sa...

Den var kanon! Lika god som den låter!

Kim sa...

Jag gjorde det! :) MYCKET god!

Sandra sa...

Hej!

Jag har en matblogg och skulle gärna vilja tipsa om det här receptet i ett inlägg om god julmat. Inlägget är tänkt att publiceras 30/11, och jag skulle så gärna vilja ha ditt recept med. Är det okej att jag lånar en bild från det här inlägget? Jag länkar så klart till receptet i sin helhet och anger att det är du som är källan.

Hälsningar,
Sandra/Väldigt vego

Ann-Louise sa...

@ Sandra: Hej! Det går bra och tack för att du frågade.