16 november 2014

Nötfria dadel- & chokladbollar

Allans förskolelärare frågade mig för ett tag sen efter ett recept på sockerfria chokladbollar. Hon ville baka något ihop med barnen som de själva skulle kunna rulla, kladda och smaska på. Numera råder det sockerförbud på samtliga förskolor inom Göteborgs kommun. Receptet behövde vara socker- och nötfritt och med lätttillgängliga ingredienser.

Istället för socker är bollarna sötade med torkade dadlar som du blötlägger. Med lite vaniljpulver i så förhöjs sötman ytterligare. För att ge dem lite crunch och dessutom förstärka dem med bra fetter, protein, kalcium, zink och magnesium innehåller bollarna melonkärnor (kan ersättas med rostade solroskärnor). Resultatet blev chokladiga sötsaker som är perfekta för både stora som små.

15 st
Tid: 15 min. + 1 t blötläggning

100 g torkade dadlar, blötlagda i vatten i minst 1 t
1 dl havregryn
2 msk melonkärnor (kan ersättas med rostade solroskärnor)
2 msk kakao
2 msk kokosolja (kan ersättas med smör)
1/8 tsk salt
½ tsk vaniljpulver
ca 2 dl kokosflingor att rulla bollarna i

Gör så här:
Häll av vätskan från dadlarna. Mixa ihop samtliga ingredienser i en matberedare i ett par minuter, tills du får en slät och seg massa. Rulla till små bollar som du därefter rullar i kokosflingor. Servera. Förvara bollarna i en tät sluten burk i kylen i upp till en vecka.

10 kommentarer:

Ine sa...

Så godt det ser ut! Jeg har spist altfor mye sukker i det siste (går fort i den fella når jeg er trøtt og stressa), prøver å endre på det nå. Disse ser ut som perfekt godis for meg! :)

Theresia sa...

Yay för sockerförbud på förskolor! Och chokladbollar sötade med dadlar är såååååååååååå himla gott!

Ann-Louise sa...

@ Ine: Jag känner igen mig totalt. Sömnbrist betyder automatiskt sötsug för min del. När man har småbarn kan det lätt bli för lite sömn och då mår jag iallafall så mycket bättre när jag kan äta bra sötsaker. Hoppas att du gillar bollarna. :)

@ Theresia: Jag instämmer och blev så himla glad när sockerförbudet infördes. Det kändes inte en dag försent och jag tror att det kommer innebära ett lyft både för barnen och personalen. Mer dadelbollar åt folket! ;)

Moma sa...

Heja Göteborgs kommun!

Brödochkaksmulor sa...

Hej,
Är intresserad av att göra din havremjölk, men vill köa på glutenfria havregryn. Då behöver man väl inte blötlägga dem innan och hur mycket vatten ska man ha då?

Tacksam för svar
Tack för en härlig blogg

Ann-Louise sa...

@ Brödochkaksmulor: Hej! Jag har aldrig jobbat med glutenfri havregryn och kan tyvärr inte hjälpa dig. Lycka till med vidare undersökning. :)

Ann-Louise sa...

@ Moma: Visst är Göteborg bra?! Dags för dig att flytta hit vetja.

Anonym sa...

Kan man frysa dom? Och hur länge håller dom sig i frysen då?

Ida

Ann-Louise sa...

@ Anonym: De går bra att frysa in och jag skulle tippa på att man kan ha dem i frysen i upp till 2-3 månader.

cat sa...

Om man tror dadlar är nyttigare än socker är man rätt ute och cyklar tyvärr.