20 mars 2012

St. Patrick´s Day – årets bästa dag?

Ursäkta att det har vart så tyst på bloggen på sistone. Anledningarna är allt från galet mycket på jobbet, enorm trötthet och till att… jag har fyllt år! Helt ärligt så har jag ätit både lunch och middag ute de senaste fyra dagarna och knappt satt min fot i köket.
Jag lyfte inte ett enda finger under hela min födelsedag, som var på självaste St. Patrick´s Day. Istället blev jag ompysslad och bortskämd av mina nära och kära. Mamma stod för födelsedagstårtan – amerikansk cheese cake som är en av mina barndomsfavoriter utöver Mrs. Fields Chocolate Chip Cookies. Det enda nyttiga med tårtan är att den inte innehåller fullt lika mycket socker som liknande. Och kiwin ovanpå förstås… Receptet kommer från ett gammalt nummer av Allt om mat från 80-talet som handlade om en amerikan som introducerat cheese cake för stockholmarna. Hur charmigt som helst!

Amerikansk cheese cake
Skal:

250 g digestivekex
1 tsk kanel
100 g smält smör, utan salt

Fyllning:

500 g cream cheese
1,75 dl socker
3 ekologiska ägg
2 tsk vaniljpulver

Övre skikt:

3-4 dl crème fraiche

Färsk frukt att toppa med, exempelvis kiwi, granatäpplekärnor eller hallon.

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175°. Krossa kexen ordentligt och blanda med kanel och smör.
2. Tryck ut smulmassan i botten och en bit upp på kanten av en form med lös botten och med minst 24 cm diameter – gärna något större. Grädda i 5 minuter.
3. Vispa sönder osten med en elvisp, rör ner ägg, socker och vaniljpulver.
4. Häll smeten i formen och grädda i 45 minuter.
5. Rör ut crème fraichen, den tunnar sig då något och kan bres över den gräddade tårtan som sedan på nytt sätts in i ugnen i 5 minuter.

Låt kallna och toppa med färsk frukt. Servera kyld. Tårtan klarar sig ett par dygn i kylen, bara den hålls täckt.

9 kommentarer:

Mrs Sunshine sa...

Härligt. Födelsedagar ska firas ordentligt! Grattis i efterskott då:-)

Fröken Dill sa...

Massa grattis i efterskott! Skönt att bli lite ompysslad ibland.

lilla kråkan sa...

Jag hittade just din fiina blogg! Allt ser gott ut!

Katarina sa...

Grattis! Cheesecake är så gott!

Charlotta sa...

Du, det är helt ok med lite frånvaro - känner ungefär samma sak här. Hinner inte med hälften av vad jag borde...

Grattis i efterskott, kära du!

Ann-Louise sa...

@ Miss Sunshine: Tack snälla! :D

@ Frk Dill: Tack så mycket! Att bli ompysslad är guld värt.

@ Lilla Kråkan: Vad kul att du hittade hit! Titta förbi igen snart vetja!

@ Hovkonditorn: Tack tack och jag instämmer helt!

@ Charlotta: Tack snälla! :)
Just nu är jag inne i en period där jag helt enkelt måste prioritera en massa. Det mesta är roliga saker men ibland hinner man helt enkelt inte med allt. Puh.

Matarkivet sa...

Stort grattis till dig!

Visst är det skönt att äta ute och lyxa till det när man fyller år. Cheesecaken ser riktigt god ut, fräscht med kiwi på och lite 80-talsrestro :)

Kim sa...

Gratulerar!
..och ibland blir det så att man tappar bort bloggen i allt annat.

Cheesecake ÄR underbart. Gör också ibland med kanel i botten, smaskens!

Moma sa...

Grattis efterskott och fin cheesecake!! Jag håller med dig, jobbet tar alldeles för mycket av min fritid!