22 mars 2012

Vegetarisk lasagne med keso

Jag är så nöjd! Igår kväll, då jag hade en stund över bestämde jag mig för att göra alla förberedelser inför min favoritlasagne. När jag idag kom hem efter jobbet och dagishämtning, trött och hungrig så var det bara att stoppa den ogräddade lasagnen in i ugnen och 40 minuter senare hade vi en triumferande god middag klar. Utan den minsta ansträngning. Annars är just tidsbrist ett stort problem under vardagen. Jag kommer hem vrålhungrig från jobbet och då måste matlagningen tyvärr gå snabbt.

Ursprungsreceptet kommer från Picki men jag har ändrat om en del. Ibland har jag bytt ut morötter mot rödbetor, slängt i ett par nävar spenat eller varierat ostsorterna. Numera är det även obligatoriskt att ha med grillad aubergine. Oavsett vilket blir lasagnen alltid lika god. Rätten är lämplig att ge från ett års ålder.

3 vuxenportioner + en barnportion

2 stora gula lökar
2 stora morötter, grovt rivna
1 aubergine, skivad
1 burk hela skalade tomater
1 dl vatten
1 vitlöksklyfta
1 grönsaksbuljongtärning
2 tsk vinäger alt. 1 dl rött vin
salt, peppar och örtkryddor
12 lasagneplattor, fullkorn
500 g keso
1 dl västerbottenost
1 dl hushållsost
extra virgin olivolja att steka i

Gör så här:

Fräs löken i lite olivolja och salt tills den är mjuk. Häll i morötter och vitlök och fräs lite till. I med tomater, vin, kryddor, salt och peppar. Låt puttra i 20-30 minuter, gärna längre. Medan såsen puttrar ska du salta aubergineskivorna på bägge sidor. Låt dem dra på ett papper i minst 10 minuter. Skölj av saltet och torka av skivorna med hushållspapper. Gnid in dem i lite olivolja och grilla på bägge sidor. Mixa därefter såsen med en stavmixer tills dem blir slät. Rör i keson (får ej koka.) Häll lite sås i botten av en ugnsform. Varva därefter plattorna med röran och de grillade aubergineskivorna. Strö över osten. Grädda i 225° i 30-40 minuter (15-30 minuter med färska plattor) Första 20 minuterna ska lasagnen vara täckt med aluminiumfolie som du därefter tar av. Häll på mjölk om lasagnen verkar bli torr. Servera tillsammans med en enkel sallad.

12 kommentarer:

tina sa...

Men titta, kesolasagnen har jag inte lagat på JÄTTElänge! Och grillad aubergine i. Det ska jag testa nästa gång.

Katarina sa...

Så gott det ser ut!

Tant Gul sa...

Älskar vegetarisk kesolasagne! Måste göra en snart. :-)

Moma sa...

Jag brukar också laga vegolasagne med keso, det är så bra och galet gott! Jag gillar faktiskt vegolasagne bättre än med köttfärs!

Matarkivet sa...

Mste bli saftigt och gott med keso i. Ska testas! Säger någon aubergine så säger jag JATACK, så enkelt är det! :)

mumsfillibaba sa...

Planering is da shit! Känner jag även om jag mest är hemma. Förbereder (skala, hacka...) när Oliver är nöjd så är det bara att göra det sista när det väl är dags! Lasagnen ser ljuvlig ut. Åt väldigt mycket lasagne ett tag men nu är det nog dags igen!

Lillasyster sa...

Nu har jag lagat den här lasagnen två gånger. Supergod! Perfekt för mig som alltid lyckas köpa hem keso men sen inte äter upp den.

Em sa...

Låter smarrigt, den ska jag testa! En fråga: Hur klarar lasagnen att frysas?

Ann-Louise sa...

Vad roligt att ni gillar lasagnen!

@ Lillasyster: Jag blir alltid lika glad när jag hör att någon faktiskt har lagat mitt recept och att det blev bra. :D

@ Emmi: Lasagnen går alldeles utmärkt att frysa in. Ibland har jag dubblat receptet och stoppat den andra i frysen. Perfekt nödmat!

Anonym sa...

Förutom att keso innehåller löpe, och därmed komage - och därigenom inte är vegetariskt - så låter det jättegott!

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Om du läser titeln noga så står det att rätten är vegetarisk lasagne MED keso. Om du vill ha helt vegetarisk lasagne ersätt keson med röda linser i såsen, öka mängden vätska och smula gärna i lite fårost som är gjord utan löpe. ;)

Nelly sa...

Det här är den godaste lasagnen jag vet, jag lagar den JÄMT!
Så TACK för receptet underbart kreativa kvinna!