24 april 2013

Vinbärs- och aprikospuré

Trots BVCs och Livsmedelsverkets rekommendationer har jag valt att inte ge Allan industriellt tillverkad gröt och välling. Den främsta anledningen till deras råd är att barnmatsgröten är järnberikad. Små bebisar har nämligen ett stort järnbehov (8 mg/dag) vilket denna gröt hjälper en att tillgodose. Men listan över de övriga ingredienserna är en lång och dyster syn.

När Vera var en bebis vågade jag inte avstå från industrigröten, men den här gången känner jag annorlunda. Genom att noggrant se till att Allan får i sig järnrik mat så är jag övertygad att han kommer att kunna få i sig sin dagliga dos. Ekomamma i stan har skrivit väldigt intressanta inlägg om ämnet och hos Mademoiselle Moyenne hittar du ett utmärkt recept på bebisgröt, liksom hos Ekonördarna på Lyckobacken. Om du inte har något emot blod i maten så kan man även mala ner paltbröd i gröten.

Hur gjorde man förr egentligen? Eller led alla bebisar av järnbrist? Och hur gör man utomlands? I Danmark så ger man bebisar järndroppar men hur ser det ut i exempelvis England och USA? Och hur har ni gjort? Jag är jätte nyfiken – berätta!

Jag ska i alla fall plocka fram min gamla järngryta och bland annat satsa på järnrika mellanmål. Först ut att den här vinbärs- och aprikospurén. Otroligt god till gröt, som sylt till pannkakorna eller som mellanmål till bebisar tillsammans med sötpotatispuré. De praktiska portionsbitarna får jag genom att frysa in purén i de här superba BPA-fria formarna från Barnmatsburken. Purén är lämplig att ges från 6 månaders ålder.

En stor sats

1 pkt ekologiska svarta vinbär (200 g)
200 g ekologiska torkade aprikoser, svavelfria
4 ekologiska äpplen eller päron

Gör så här:

Täck aprikoserna med vatten och låt dem ligga i blöt i 3-4 timmar eller över natten. Skala äpplen/päron och skär dem i mindre bitar. Ångkoka bitarna tills de är mjuka. Häll av vattnet från aprikoserna och spara det för att späda ut puré. Mixa ihop aprikoser, äpplen/päron och vinbären tills du får en slät massa. Späd eventuellt ut purén med det överblivna vattnet från aprikoserna. Håll i kylen i 3-4 dagar och går utmärkt att frysa in i portionsbitar.

20 kommentarer:

evertellen sa...

Jag ger inte heller industrigröten. Känner mig inte orolig för järnet. Sen avnavling har ju visat sig ha väldigt positiva effekter på järndepåerna hos barn så vi var väldigt noga med detta vid båda fl.
Aprikospuré har vi också kört på, och havregrynsgröt.

Intressant inlägg från amningshjälpen i ämnet:
http://amningsbloggen.blogspot.se/2010/02/jarn-ett-hjarnspoke.html

evertellen sa...

Receptet på matmuffins som finns här i bloggen är förresten helt super! Vi har gjort massor av sådana med alla möjliga innehåll och smak och dessa uppskattas av hela familjen.

Ann-Louise sa...

@ Evertellen: Skönt att få stöd i mitt val att avstå från industrigröten. Det känns oerhört mycket bättre att laga egen mat från grunden och förstå vad det är för nyttigheter ens kids får i sig. Kul att du gillar matmuffinsen! Jag har alltid ett gäng i frysen och precis som du skriver så kan man blanda ner lite vad som helst. :)

Tack för den intressanta länken och infon om avnavlingen som är väl värt att lyfta fram.

MFED sa...

Du är så fiffig! Älskar dina recept:) Bra tips med Barnmatsburken. Har du fler såna liknande tips på sajter att beställa bra saker ifrån tipsa gärna fler gånger.

Julia sa...

Vi valde också att trotsa dietist och BVC:s orubbliga rekommendation. Vår son har allergi mot vete, mjölk, ägg och nötter. De har gjort att man hittar sina egna lösningar på många maträtter. Vi gjorde en egen grötblandning bestående av: havregryn, råg-, bovete- flingor och hirs. Till en början använde vi nog mest havregryn, men utökade blandningen med de andra flingorna. När sonen var liten mixades flingorna med stavmixer för att få en slät gröt. Med tiden tog vi lite mixat och lite hela flingor och ökade succesivt andelen hela. Blandningen förvarades i en tätslutande burk och på morgonen blandade vi ca 1 dl flingblandning med 2 dl vatten i en djup tallrik som vi körde i micron på högsta effekt. 1 min först, sedan ordentlig omrörning och ca 1 min till. När gröten kokat blandade vi den noggrant, nästan vispade, med kallpressad rapsolja och egengjord aprikos och plommom puré. Purén fryste vi i istärningskuber och ett par av dessa var perfekta för att få ner gröten till ätbar temperatur innan matpaniken bröt ut :) Sonen fullkommligt älskade denna gröt och äter den fortfarande som 1,5 åring varje morgon. Att inte välja industitillverkade alternativ har för oss varit hög prioritet. Vi lagar i möjligaste mån egen mat till oss själva och vi tyckte de kändes konstigt att ge vårt barn något som vi själva medvetet valt bort.

Mia sa...

Ha! Vlken skänk från ovan! Har lagt aprikoser i blöt över natten för att göra aprikospuré till min 6 månaders bebis, och skulle just börja leta runt efter inspiration på hur jag skulle piffa till den - så var det här det första jag såg:-) Vill inte heller ge industrigröt. Avskyr själv att äta halvfabrikat och vi lagar nästan alla vuxenmat från grunden hemma, skulle kännas taskigt att inte göra lika med vår dotters mat. Dessutom tror jag som du att det inte kan vara så svårt att täcka järnbehovet ändå om man bara har lite koll på att man ger järnrik mat i övrigt och gärna då i kombo med c-vitamin. Vår BVC-sköterska var helt med på tåget och gav mig ett recept på havregröt med krossat tunnpaltbröd som alternativ till den berikade gröten, precis som du skriver. Tack för din superblogg!

Unknown sa...

Hej! Min dotter, nu 1,5 år, har ätit industrigröt, och gör fortfarande ibland. Men jag tycker inte heller att det känns riktigt bra och får jag fler barn kommer jag nog också satsa på att göra egen gröt och puréer med järn. Om inte annat så sparar man säkert pengar. Det känns som att vi betalat en hel del pengar för vetemjöl med skummjölkspulver, låt vara att det är järnberikat.

Tack för en inspirerande blogg!

Karin

Marie sa...

Så roligt att se att vi är flera som "vågar" prova sig fram själva. Jag har också svårt att se att barnen skulle lida av järnbrist bara för att man inte använder sig av den berikade pulvergröten. Som du säger - hur gjorde man förr egentligen? ;)

Vi har gjort gröt på skrädmjöl och hirs som första gröt, med smulat paltbröd i och en klick ekologisk kokosolja. Skrädmjölsgröten har gått hem bäst, med katrinplommonpuré till.

Tack för en superinspirerande blogg för övrigt, älskar både dina vackra foton och den fräscha maten! Du fick mig att upptäcka sötpotatis! :)

Elinor - Dietist om barnmat sa...

Tusen tack för din fina kommentar, blir ju så glad när det är en bloggare jag verkligen gillar! Mat till barn är speciellt viktigt och de behöver näringsbomber på liten volym.

Min son dricker industrivälling och ibland hemmagjord gröt med paltbröd, vi varierar. Jag har egentligen aldrig varit särskilt orolig för hans järnintag eftersom han käkat (och gillar det) leverpastej och kött sedan 6 månader.

Jag har skrivit en hel del om järnrik barnmat och varför järnet är viktigt här om det är fler som vill hoppa över industrigröten: http://barnsmat.blogspot.no/search/label/J%C3%A4rn

keep blogging!

Elinor - Dietist om barnmat sa...

ja just, här har jag näringsberäknat och jämfört järninnehåll i industrigröt, gröt med aprikoser og gröt med paltbröd, bra och ha ;)

http://barnsmat.blogspot.no/2012/09/kopa-grot-eller-laga-egen-barngrot.html

Ann-Louise sa...

@ MFED: Om jag kommer på några fler bra tips så lovar jag att hojta till. :)

@ Julia: Vilket bra recept! Jag har testat att göra gröt på skräddmjöl och havregryn och är verkligen sugen på att testa flera varianter. Himla smart med de nedfrysta kuberna också.

@ Mia: Vad skönt att få grönt ljus från BVC. Läkaren jag pratade med sa bara att jag verkade ju väldigt intresserad av det här med barnmat och fick inte så mycket respons. Jag funderar på att köpa hem ett paket paltbröd, men då vill jag hest inte själv smaka på gröten... ;)

@ Karin. Precis som du skriver så blir det betydligt billigare med hemmagjord gröt. Dessutom älskar jag känslan av att veta precis vilka fina råvaror lille Allan får i sig. Lycka till med hemkoket!

@ Marie: Vilken ära att få ha introducerat sötpotatis till dig. :) Tack för ditt recept och peppande att höra att vi är fler som vågat trotsa industrigröten. :)

@ Elinor: Tack för länkarna - superbra! Med lite efterforskning och stor passion kan vi tillsammans göra en grötrevolution! ;)

Maria sa...

Vad skönt att läsa!

Jag fick barn för rätt så länge sedan och tänker idag att många föräldrar blint köper alla "goda" råd som finns (från livsmedelsindustrin) och hellre ger barnen snabbgröt och liknande än att laga mat själv.
Hur farligt kan det vara?

Anna sa...

Gott!

Ann-Louise sa...

@ Maria: Ja, det är inte lätt att göra "rätt" med tanke på alla råd som kommer och som dessutom kontinuerligt förändras. Det viktiga är att bebisar får i sig 8 mg järn per dag via kosten. Jag har valt att ge Allan hemmagjord gröt som jag berikar med paltbröd som jag har mortlat ner till smulor. Hur enkelt som helst.

@ Anna: Tack! :)

Ulrika sa...

Paltbröd i gröten??? Fy för den lede, är ni oroliga för järnintaget hos era bebisar så köp då helt enkelt en flaska Blutsaft och ha en skvätt på gröten med fruktpuren eller vad ni nu pimpar den med. Blutsaft är en fantastisk ört/bär tinktur som är helt fri från konstgjorda tillsatser, gott och enormt rik på tillgängligt järn! Ta en sup själva också så håller ni er friska och glada;-)

Johanna sa...

grymt god puré, min 8 månaders slukade den.

sialein sa...

Var köper ni paltbröd?

Ann-Louise sa...

@ Johanna: Yay!

@ Sialein: Jag köper det på en välsorterad Hemköp i Göteborg. (på Vasagatan)

sialein sa...

Tack för tips! Behöver inte aprikoserna och vinbären koka innan de mixas ihop?

marfe sa...

sialein:
det står i receptet ångkokas.