10 april 2013

Blixtsnabb pestospaghetti med keso, ärtor & solroskärnor


Att ta hand om två barn är väldigt roligt samtidigt som jag blir väldigt trött. Allan har redan hunnit bli ett halvt år och för varje dag som går lär vi känna honom mer och mer. Han är en lugn och glad bebis som tycker att allt Vera gör är hur kul som helst.

På nätterna sover han som en stock, gärna tolv timmar i streck. Under dagarna vilar han desto mindre och ibland klarar han sig på enbart korta powernaps. Just dem dagarna är det precis så att jag orkar laga mat. Då måste det gå blixtsnabbt, samtidigt som resultatet ska smaka gott. Sist jag var hemma hos min kompis Jessica trollade hon fram en spaghettirätt som fyllde alla dessa kriterier. Här kommer min variant av den urgoda lunchen hon bjöd på. Prova gärna att byta ut keson mot parmesan för en lyxigare variant. Enjoy!


4 port.
4 port. spaghetti, gärna fullkorn
1 paket keso (250 g)
några msk pesto
2 dl frysta gröna ärtor
1 dl saltrostade solroskärnor
ett par nävar finskuren rödkål
ett par nävar ruccola och färsk spenat, avsköljt

Gör så här:

Koka spaghettin enligt förpackning. Häll i ärtorna en minut innan spaghettin är klar. Häll av vattnet. Blanda ihop spaghettin tillsammans med peston och keson. Tillsätt övriga grönsaker och blanda ihop. Smaka av med salt och peppar. Häll över pastan i en stor skål och toppa med solroskärnorna. Servera.

12 kommentarer:

Sandras Matkrypin sa...

Vilken smarrig och snygg pasta :)

Katarina sa...

Tack för en matträtt man snabbt slänger ihop!

Anonym sa...

Parmesanosten är inte heller vegetariskt, den innehåller löpe från kalv. Äkta vegetarisk parmesanost tillverkas inte, tyvärr.

Ann-Louise sa...

@ Sandra: Tackar!

@ Hovkonditorn: Snabba maträtter är guld värda. :)

@ Anonym: Tack för upplysningen, det var mer än vad jag kände till.

Nina sa...

Enkla recept är verkligen toppen. Jag älskar saker som går superlätt att laga men ändå känns vällagade och goda.

En annan anonym sa...

Tyvärr innehåller de flesta ostar animalisk löpe. Jobbigt när man väl har börjat tänka på det, för som vegetarian känns det ju ganska konstigt att äta nåt som innehåller slaktprodukter. Men kan tipsa om att t.ex. Zetas fetaost och halloumi är gjord på vegetabilisk löpe.
För övrigt, tack för en inspirerande blogg! :)

Kim sa...

Två barn, noll barn - oavsett snor den här idén! :)

Anonym sa...

Åh ärtor! Det är en sån god och praktisk grönsak som jag glömmer bort i perioder. Tack för påminnelsen! =)

Ann-Louise sa...

@ En annan anonym: Ost och vegetarisk mat är inte helt enkelt. När jag använder benämningen vegetariskt så syftar jag på lakto-ovo-vegetarisk mat. Jag äter inte gelatin men äter ost gjort på löpe, vilket inte räknas som vegetariskt. Kul att Zeta använder sig av vegetabilisk löpe till sina produkter och dem ska jag absolut testa. :)

@ Kim: Tydligen var det min vän Anna som ursprungligen bjöd Jessika på rätten. Hon hade den som standardmat innan hon fick barn och hade bråttom ut till pubarna och klubbarna. En både billig och snabb rätt.

@ I love fruktsallad: Jag har nästan alltid ett paket ärtor i frysen Men ibland kan det gå lååång tid innan de kommer till användning. Konstigt eftersom jag alltid tycker att det är gott när jag väl tillagar dem...

Charlotta Ljungblad sa...

Ärtor är en sån sak som även vi har i frysen som vi typ aldrig använder. Fram till nu, vill säga, för den här låter otroligt god!

Ann-Louise sa...

@ Charlotta: Prova vetja för man blir verkligen positivt överraskad. Matmagi helt enkelt!

Sara sa...

Vilket bra recept! Hur gott och smidigt som helst -som du skrev. Är helt ny här på din blogg men har redan hittat flera recept som jag bara måste prova, förutom spaghettin då. Tack för en superinspirerande blogg!