29 december 2012

Marinerad paprikasallad med pecorino


Så där ja! Nu är vi på fötterna igen. Alla är friska, strömmen är tillbaks i lägenheten och försäkringsbolaget är kontaktat angående vattenskadan. Istället kan jag rikta min energi åt viktigare saker. Som nyårsmenyn. I år kör vi med italienskt tema. Hela lägenheten ska fyllas till bredden med både stora som små i äkta Fellinianda och därtill mängder med god mat.

Till förrätt ska jag servera mina gäster denna smakrika sallad fylld med färska örter. Receptet hittade jag i boken Plenty, vilket för övrigt är en riktig guldgruva. De grillade paprikorna ska marineras länge i den söta dressingen som man vid servering suger upp med tjocka skivor rustikt bröd. Om du istället vill servera salladen som en lätt huvudrätt blanda ner en burk kokta och avsköljda kikätor i den. För flera förrättsidéer kolla in det här eller titta förbi hos Charlotta.

Gott nytt år mina fina läsare! Vi har haft ett grymt roligt år tillsammans och jag ser fram emot en massa nya matäventyr tillsammans nästa år. Jag har spännande planer som jag återkommer med snart och en mängd recept och experiment som jag ser fram emot att dela med mig av.

Förrätt till 2 pers.
1 röd och 1 gul paprika, delad i 4 delar
4 msk olivolja
1 msk balsamico vinäger
1 msk vatten
½ tsk muscovadosocker
2 kvistar timjan, bladen plockade
1 vitlöksklyfta, tunt skivad
10 g bladpersilja, endast bladen (ca två nävar)
15 g basilikablad (ca tre nävar)
30 g manchésallad (1/2 ask)
50 g pecorino, tunt skivad (kan ersättas med manchego)
1 msk kapris, avrunnen
salt och nymalen svartpeppar

Gör så här:

Värm ugnen till 190°. Vänd paprikabitarna i en msk olivolja och salt. Sprid ut dem på en bakplåt och grilla i ugnen i 35 minuter eller tills de har mjuknat och fått lite färg. Lägg i en skål som du täcker med plastfolie. När bitarna har svalnat dra loss skinnet och skär dem i tunna strimlor.
Skaka ihop ingredienserna till marinaden: 2 msk olivolja, balsamico vinäger, vatten, socker, timjan, vitlök, lite salt och peppar. Häll marinaden över paprikastrimlorna och låt stå i minst en timme eller gärna över natten.
Sätt ihop salladen genom att blanda ihop örter, manchésallad, de avrunna paprikastrimlorna, pecorino och kapris. Ringla över en msk olivolja och en msk (eller mer om du önskar) av marinaden. Smaka av med salt och peppar och servera tillsammans med ett rustikt bröd.



7 kommentarer:

Unknown sa...

Gott nytt år, Ann-Louise! Tack för att du gör en sådan snygg och inspirerande blogg. Vi lagade grönkålspatén till jul, det var en succé! Hälsningar Karin

Anonym sa...

Nu ska jag skriva mitt första inlägg på din blogg. Håller med ovanstående :) Jag gjorde också patén till julbordet, fantastiskt god! Gott Nytt År! Ser fram emot fler inspirerande recept att prova på i min strävan att öka på det vegetariska.
/Maria

Anonym sa...

Gott att ni är på fötter igen! Det har varit grymt att följa dig (er) under året. Ser fram emot många fina recept 2013. Gott Nytt! Emma (torsk på lax)

Sara på Vardag.nu sa...

Gott nytt år! :)

Ann-Louise sa...

@ Karin: Vad kul att du gillar bloggen! Jag blir alltid lika överraskad och glad när jag får höra att någon har lagat ett recept från bloggen. :) Gott nytt år!

@ Maria: Tack för din kommentar! Det är alltid väldigt roligt att få veta vilka mina läsare är och att ni lagar recepten. :D

@ Emma: Gott nytt år! Det känns skönt att lämna julen bakom oss och nyår blev betydligt roligare. Jag ser fram emot att få följa dig på din blogg!

@ Sara: Like wise! :)

Anonym sa...

Gott nytt år, lite i efterskott. Ser fram emot en massa nya recept, och eftersom vi får en liten till i år så ser jag också fram emot att laga mina favoriter från din blogg. :-)

tina sa...

Vilket tufft avslut på året, vi får hålla tummarna för att er familj betat av otrevliga överraskningar för en bra tid framöver.