4 december 2012

Äppel- och pepparkakskex


Att baka pepparkakor hör julen till. Framför allt om man har barn. Vera har pratat om att baka pepparkakor ända sen förra julen, då hon bakade på dagis. Jag är dock inte så förtjust i pepparkakor och tycker inte att Vera ska äta upp flera plåtar själv.

Istället bakade vi äppel- och pepparkakskex igår. Förkläderna åkte på och fram plockade jag våra kavlar och pepparkaksformar. Hur mysigt som helst. Och en aning stressigt... Vera trodde knappt att det var sant i morse när hon fick höra att hon fick äta pepparkakor till frukost och dessutom få åka kälke till dagis. Kexen kan ges till bebisar från 10 månaders ålder.

ca 3 plåtar
2,5 dl dinkelmjöl, siktat
1 msk chiafrön
3 tsk pepparkakskrydda
1,25 dl osötat äppelmos
4 msk smält smör alt. kokosnötsolja

Gör så här:
Värm ugnen till 175°. Pensla 3 bakplåtar med lite rapsolja. Blanda alla ingredienser i en stor skål. Om degen känns för kletig blanda i mer mjöl, en msk i taget tills den känns torr men inte smulig. För över degen till ett mjölat bakbord.

Ett bra tips är att tejpa fast en stor bit bakplåtspapper på bakbordet som du sen kavlar ut degen på. På detta vis blir det betydligt enklare att få loss de ogräddade kexen. Kavla ut degen och gör den så tunn som möjligt. Ju tunnare deg desto knaprigare kex. Om du inte vill använda pepparkaksformar så kan du istället skära kexen i precis vilken form som helst. Jag valde att även skära små rektanglar när jag inte orkade trycka ut fler pepparkaksformar. Nagga kexen med en gaffel för att undvika att de sväller i ugnen. Grädda i ugnen i 10 minuter. Vänd därefter kexen och grädda i ytterligare 5-10 minuter. Låt dem svalna helt innan du äter dem.

7 kommentarer:

Olivia sa...

Hej! För ett tag sen gjorde jag dina nutty bars! Vet du hållbArhetstiden på dom?:) kramar

Linn sa...

Fantastiskt! Du kommer alltid med de bästa recepten när de behövs! Har en liten ettåring som vill smaka allt storebror har - nu kan han få sina egna små kex - eller så äter vi dem allihop :)

Paula sa...

Wow vad smart! De ska jag göra nästa år. Gillar inte heller pepparkakor så mycket, men däremot alla kryddor som är i. Och sött får man ju nog av på jul ändå.

Anonym sa...

Hej, testade receptet men eftersom jag inte tål gluten så testade jag att byta ut mjölet mot ekologiskt rårismjöl, samma mängd som receptet. Det blev super bra :D kan tänka mig att det även är goda med en saltare kryddning så blir det en nyttig ersättning till chips :D Just det, tiden i ugnen blev längre. Annars samma som du angivit!

Vänligen Cathrine

Tissi sa...

Underbara recept och kreativitet. Första, men absolut inte sista gången, jag besöker din blogg!

Anonym sa...

Vilka fantastiskt söta små saker!

Tove sa...

Dessa gjorde maken igår och vår ett-åring har mumsat i sig dem med glädje! Så skönt för hon har gått från allätare till total matvägrare på bara två veckor. Så frustrerande! Tidigare var jag så noga med att hon skulle få i sig alla nyttigheter och nu är jag glad om hon knaprar i sig ett kex...