25 januari 2015

Grymt god tofumacka

På helgerna äter jag helst smörgåsar till lunch. Ibland nöjer jag mig med en klassisk ostsmörgås medan andra dagar suktar jag efter en riktigt god tofumacka. Den sistnämnda är i princip omöjlig att få tag på i Göteborg. Så när suget slår till så det bara att kavla upp ärmarna och laga sin egna.

Jag älskar barbequesås. Gärna den söta och rökiga typen. Bbq-tofu tillsammans med krämig avokado och ett berg krispiga och syrliga grönsaker är vad jag kallar en grymt god tofumacka. Som en sista touch brukar jag strössla över hackade saltrostade mandlar. Prova vetja!

Tid: 20 minuter
4 mackor

1 paket (ca 350 g) naturell tofu
ca 1 ½ dl barbequesås (exempelvis Kung Markattas)
4 dl tunt skivad rödkål (jag brukar använda en mandolin)
1 dl färsk koriander, hackad
juice från 1 lime
1 msk extra virgin olivolja
flingsalt och nymalen svartpeppar
1 avokado
1 dl saltrostade mandlar, hackade
4 skivor rågbröd

Gör så här:
Värm ugnen till 200°. Pressa ur överflödigt vatten ur tofun och torka den med hushållspapper. Skiva den i 12 st skivor. Lägg skivorna i en ugnsform och pensla samtliga sidor med barbequesås. Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter. Blanda ihop rödkål, koriander, limejuice, salt, peppar och olivolja. Mosa ¼ av avokadon på varje brödskiva. Lägg på tre tofuskivor och toppa därefter med rödkålssalladen. Strö slutligen över hackade mandlar och servera!

9 kommentarer:

Unknown sa...

wow ser sjuuukt gott ut!!!

Unknown sa...

Wow ser sjukt gott ut!

Ann-Louise sa...

@ Frida: Tack! :)

Anonym sa...

Oh - måste testas! Tänker mig att picklad rödlök kan vara gott på toppen.

Hälsar Emma

Elin sa...

Åh vad gott! Jag åt en löjligt god tempeh-macka på Two little birds på andra lång, kika in där nästa gång vettja! Tror de hade tofumackor också :)
Tack för en fin blogg.

Ann-Louise sa...

@ Emma: Det låter ju alldeles förträffligt!

@ Elin: Tack för tipset - då ska jag genast ta mig dit och provsmaka!

Charlotta Ljungblad sa...

Det här ser ljuvligt ut, kompis! Älskar ju tofu. Mums. Kram!

Moma sa...

Men vad smarrigt du! Är det förresten skillnad på tofu och tofu?

Ann-Louise sa...

@ Charlotta: Perfekt snabbmat för en mammi i farten. ;)

@ Moma: Jag köper alltid ekologisk tofu, ex. Kung Markattas eller Nagel. Om jag inte ska göra en krämig efterrätt med den så använder jag alltid den fasta varianten. Den håller ihop bra och är suveränt till att marinera eller panera. Prova!