18 januari 2015

Butternut squash- & tahiniröra

Yotam, vad vore mitt liv utan dig? Denne man har öppnat en helt ny matvärld för mig. En värld som jag inte kan få nog av. Här kommer ännu ett förträffligt recept ur hans bok Jerusalem. I receptet förhöjs pumpans sötma genom att man ringlar dadelsirap över den. Detta naturliga sötningsmedel är en ny vara i mitt skafferi och vilken jag numera inte kan leva utan. Den har en djup och karamellik smak som passar utmärkt att smaksätta dressingar och efterrätter med. Eller ringla över gröten eller yoghurten.

Röran är löjligt god att bara scoopa upp med bitar av färskt surdegsbröd, som en enkel förrätt. Den lämpar sig även som en del av en meze eller som en enklare middag tillsammans med färskt bröd, shakshuka och en klick tjock yoghurt. Röran gick hem både hos Vera och Allan som åt den tillsammans med morotspinnar och blomkålsbitar.

6-8 port.
1 stor butternut squash (ca 1,2 kg), skalad och skuren i mindre bitar (totalt 970 g)
3 msk olivolja
1 tsk malen kanel
5 msk (70 g) lätt tahini (jag blandade 3 msk vanlig tahini + 2 msk kokhett vatten)
1,2 dl grekisk yoghurt
2 små vitlöksklyftor, krossade
1 tsk svarta och vita sesamfrön (kan ersättas med bara vita)
1 ½ tsk dadelsirap (kan ersättas med lönnsirap)
2 msk hackad färsk koriander (kan uteslutas)
salt

Gör så här:
Värm ugnen till 200°. I en stor skål blanda ihop squashen med olivolja, kanel och ½ tsk salt. Häll över allt på en ugnsplåt. Täck den med aluminiumfolie så att foliet sitter åt hårt. Rosta i ugnen i 70 minuter och rör runt en gång under gräddningen. Ta ut ur ugnen och låt svalna.

Häll ner squashen i en matberedare tillsammans med tahini, yoghurt och vitlök. Mixa ihop allt till en slät massa med lite grovhet kvar. Du skulle även kunna blanda ihop allt med en potatismosare eller gaffel. Smaka av med salt. Rosta sesamfröna i en torr stekpanna tills de har fått en gyllene färg. Sprid ut röran över ett ljupt fat med i ett vågigt mönster. Strö över sesamfrön, ringla över dadelsirap och toppa tillslut med färsk koriander om du vill. Servera!

9 kommentarer:

Moma sa...

Jag tror jag ska ta och fylla upp kylskåpet med röror, grönsaker och örter så att jag har inför kommande vecka! Det här låter vansinnigt gott!

matmedmera sa...

Det här är mycket gott!

Unknown sa...

@ Moma: Livet blir både lite enklare och mycket godare på det viset. :)

@ Matmedmera: Eller hur?!

Charlotte sa...

Tack, vilket härligt recept!

Matarkivet sa...

Eller hur?! Älskar Ottolenghi, särskilt Nopi-restaurangen och kokböckerna. Caféera är också bra men Nopi är fantastiskt! Har du varit där?

Ann-Louise sa...

@ Charlotte: Glädjande att du gillar det!

@ Matarkivet: Jag har aldrig besökt något av hans hak men känner att jag borde planera in en Londonresa bara för att kunna äta hans alldeles egna mat. Lätt beroendeframkallande kan jag tänka mig. :)

Anonym sa...

Går det att frysa röran? Det låter som ett tillbehör som skulle vara smidigt att göra en stor sats av och frysa in lagom portioner att plocka fram när tid och inspiration tryter.
/Lovisa

Ann-Louise sa...

@ Lovisa: Jag har inte provat att frysa in röran men jag kan tänka mig att det borde funka. Jag har tidigare fryst in sötpotatishummus vilket liknar den här röran och det har funkat. Lycka till!

Larissa sa...

Vad tror ni om en mjölkfritt variant? Havre fraiche kanske?