19 oktober 2014

Tahini-yoghurtsås för den kvicke

För tillfället är jag helt insnöad på mat från mellanöstern. Varje kväll ligger jag och bläddrar i boken Jerusalem och försöker bestämma mig över vilka rätter jag ska testa härnäst. Men trots höga ambitioner hinner jag ibland inte laga så mycket mat. Istället fyller jag då kylen med goda såser och röror som enkelt kan förvandlas till smakrika och energigivande måltider. Den här såsen gör du på mindre än fem minuter. Tillsammans med en hummus kan den liva upp även den tråkigaste lunchlådan. Jag lovar.

ca 2 dl
2 msk tahini
½ dl kokande hett vatten
½ vitlöksklyfta, finhackad
1 ½ dl grekisk yoghurt, alt. soya- eller havreyoghurt för veganskt alternativ
3 msk färskpressad citronjuice
¼ tsk finsalt
nymalen svartpeppar
cayennepeppar efter tycke och smak

Gör så här:
Mixa ihop tahini och vatten med en stavmixer tills du får en slät massa. Tillsätt övriga ingredienser och mixa tills allt är väl ihopblandat. Späd eventuellt ut med lite extra vatten om du vill ha en tunnare sås. Den kan förvaras i kylen i upp till en vecka.

5 kommentarer:

Kim sa...

Nä nu är det jag som går och köper en burk tahini!

Ann-Louise sa...

@ Kim: Har du ingen hemma?! Shame on you. ;)

Unknown sa...

MUMS, hvor ser det lækkert ud :-)
KH Cathrine fra www.cathrineyoga.dk

Ann-Louise sa...

@ Cathrine: Tack! :)

Karin sa...

Åh MUMMA! Låter fullkomligen magiskt!