26 oktober 2014

Morots- & kokossoppa med svart citronris aka Halloweensoppa

Ni har väl inte missat att det snart är Halloween? Uppvuxen i USA, så har jag firat denna högtid sen fyraårsåldern. Som barn var dagen bara för bra för att vara sant. Inte nog med att man fick klä ut sig, dessutom fick man GODIS.

Men innan godisfrosseriet börjar kan det vara bra att grunda med en värmande soppa. Jag älskar svart ris. Inte bara för dess vackra färg, utan även för den nötaktiga smaken och sitt sega tuggmotstånd. Kokos, ingefära och citron är en av mina favoritkombinationer. I den här soppan så är det riset som står för den syrliga smaken. Vidare är riset smaksatt med rostade kokosflingor som dyker upp som knapriga små inslag. Först så tyckte barnen tyckte att soppan var för stark. Men när jag presenterade den som Halloweensoppa blev den genast mer populär. Nästa gång ska jag dock göra en mildare variant till dem i en kastrull bredvid med mindre ingefära i och utesluta cayennepepparn.

6 port.
Tid: 40 min.


600 g morötter, skalade och skivade
1 l skivad purjolök
2 msk ghee eller kokosolja
1 ½ l vatten
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 dl röda linser, avsköljda
3 msk hackad ingefära
1 burk (400 ml) ekologisk kokosgrädde
cayennepeppar
flingsalt och nymalen svart peppar

2 dl svart ris
4 dl vatten + lite salt
1 dl kokosflingor
zest och juice från en ekologisk citron

Gör så här:

Koka upp riset tillsammans med vattnet och lite salt. Sänk värmen. Låt puttra i ca 40 minuter tills allt vatten har absorberats. I en stor kastrull fräs purjolöken i ghee tillsammans med cayennepeppar och ett par nypor salt tills pujon är mjuk. Tillsätt morötter och fräs i ytterligare några minuter. Tillsätt vatten, buljongtärningar, linser och ingefära. Koka upp och låt puttra i ca 25 minuter. Häll i kokosgrädde och mixa soppan slät med en stavmixer. Smaka av med salt, peppar och cayennepeppar. Späd eventuellt ut med mera vatten om du vill ha en tunnare soppa.

Rosta kokosflingorna i en torr stekpanna. Passa dem noga då de lätt bränns vid. Rör ner citronzest och juice i riset. Häll ner ¾ av kokosflingorna och rör ihop allt. Smaka av med salt. Häll över i en serveringsskål och toppa med resterande kokosflingor.

Häll upp soppan i skålar och toppa med en skopa citronris och gärna lite färsk koriander. Servera!

7 kommentarer:

Karin sa...

Satan i gatan så gott det ser ut! *Skriver upp svart ris på inköpslistan* =))

Anonym sa...

Längesen jag åt svart ris nu, köpte det i somras och hade i sallad men sen har det inte blivit av. Gillar också den nötiga smaken och tuggmotståndet! Kan tänka mig att det blir en fin sopp-topping. Ha en fin vecka!

Sara på Vardag.nu sa...

... Det där var jag :)

Ann-Louise sa...

@ Karin: Kul! :)

@ Sara: Jag känner på mig att svart ris kommer att bli den nya quinoan. ;)
Kul att du också gillar grynet och hoppas att du hinner prova receptet snart. Ha en härlig vecka du med!

Moma sa...

Soppa helt i min smak! Tvekar dock på att jag kan få sonen att äta, ens under namnet "Halloweensoppa" :-)

Ann-Louise sa...

@ Moma: Men hallå?! Menar du att tonårssöner inte går på gulliga namn på maträtter? Underligt… ;)

Anonym sa...

Hej!
Fantastisk god soppa! Tack för receptet!/Med vänlig hälsning Pia D-H i Skåne