16 september 2013

Grönsakerna först

En tredjedel grönsaker, en tredjedel protein och en tredjedel kolhydrater. Så tänker jag när jag lagar mat. Både till bebisar, barn och vuxna. Med Allan är det lätt. Hans bebismat är redan färdigblandad när den serveras. Dessutom äter han allt med god aptit. 4-åringen Vera däremot är lite krångligare. För det mesta är hon villig att provsmaka nya rätter men om hon själv får välja skulle hon bara äta spaghetti med smör och mackor. Men med barn är det viktigt att ge dem den mat de behöver, inte den mat de vill ha. Faktiskt.

Grönsaker och barn är inte alltid enkelt. Mitt bästa tips är att servera barnen grönsaker medan de väntar på att maten ska blir klar. Antingen att de hjälper till med matlagningen och får provsmaka grönsaker eller att du ger dem en skål med exempelvis morotsstavar, paprikaringar, strimlad vitkål, skivad kolrabbi eller ärtor. När det väl är middagsdags kanske barnen ratar grönsakerna. Men då vet du att de redan har fått i sig nyttigheter.

Ett annat bra tips är smoothies. Gör det till en vana att alltid slänga ner en näve grönt i dina barns smoothies. Eller vad sägs om en Carrot Cake Smoothie? De märker det inte på smaken. Istället blir de behagligt mätta och redo för mera lek och äventyr. Om du har spirulinapulver, nyponpulver eller hampaproteinpulver kan du även blanda ner några nypor av detta för extra vitaminer och mineraler. Smoothies kan ges från ett års ålder.

Bamses dunderblåbärssmoothie
Använd helst ekologiska ingredienser.

2 port.
1 dl filmjölk
1 dl mjölk
1 banan
1 dl frusna blåbär
2 nävar grönt, ex. spenat, grönkål, kokta broccolibuketter
lite spirulina (kan uteslutas)

Gör så här:
Mixa ihop allt väl i en blender eller med en stavmixer. Toppa gärna med riven kokos, chiafrön och några blåbär. Servera omgående.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag är en stor fan av din blogg, även om jag inte alls är så konsekvent och ambitiös i min mathållning. Men jag gör så gott jag kan och mina barn (2,7 10) äter i vilket fall ganska bra mat.

Jag tycker att det låter klokt när du skriver att ge barn den mat de behöver och inte den de vill ha. Men samtidigt gäller det att inte ha maktkamper vid matbordet. Hur löser du det? Min tvååring äter helt enkelt inte det han inte tycker om, istället blir han då hungrig på nätterna och dricker välling. Vi vill att barnen smakar och de gör de (utom tvååringen som inte bryr sig ett dugg om våra principer). Men det är inte mycket som slinker ner av grönsaker etc och fick de som de ville skulle de äta lite grönsaker, mycket kött, alltid vit pasta, ris etc.

Så: Hur får du det att funka i principen? För även när jag i mitt tycke väldigt goda nyttiga varianter, så är det ändå de med vitt socker etc etc som barnen hellre skulle vilja ha och skulle välja om de fick. Mina varianter väljer de gärna bort.

Men, tack för en fantastisk blogg, jag lär mig mycket!

Varma hälsningar,
Linda

Ann-Louise sa...

@ Linda: Precis som du skriver så är det inte lätt och man vill inte bråka varje dag vid matbordet. Barn är väldigt listiga men också väldigt anpassningsbara. Mitt råd till dig är att sluta ha mat hemma som du inte vill ge dina barn. Om du inte vill att de ska äta snabbmakaroner så ha det inte i skåpen.

Hungern är den bästa kryddan. Om dina barn är ordentligt hungriga när det är matdags så kommer de garanterat äta mer av det som serveras.
Något som jag faller in i periodvis är att om Vera inte äter särskilt mycket av det som serveras så plockar jag snabbt fram något annat. Bra mat men egentligen inte det jag hade tänkt mig att hon skulle äta. Detta försöker jag undvika. Anledningen är att då lär jag henne bara att så fort hon inte känner för något så plockas något annat fram. Tillslut så kommer jag behöva laga fyra olika rätter varje kväll, vilket jag varken har tid eller lust till. Om barnen inte vill äta det som serveras så ta undan tallriken. Man ska aldrig tvinga barn att äta. När de blir hungriga igen lite senare så lovar jag dig att de kommer att vilja äta maten.

Om du gör en liten förändring i taget så har du större chans att lyckas än att du försöker förändra allt på en gång. Om ditt barn gillar potatismos gör det precis som vanligt nästa gång men blanda även ner någon rotfrukt. Älskar de pannkakor? Blanda ner lite grönsakspuré i smeten och göra gröna dinosauriepannkakor. Byt ut sylten mot hemmagjorda fruktpuréer.

Angående vällingen så måste du bara stensätta dig och sluta ge välling på natten. Ge det tre dagar så lovar jag dig att ditt barn har vant av sig och börjar äta bättre av maten som den får under dagen.

Lycka till och berätta hur det gick!

Sandras Matkrypin sa...

Smoothies låter supergod och jag ska helt klart lägga i lite grön nästa gång, nyttigt och gott :)

Veronica sa...

Varför är smoothies bara från ett års ålder?

Linda sa...

Jag skulle ju berätta hur det gick. Och såhär ett halvår senare eller vad det är så gick det ju förstås utmärkt att sluta med välling på natten. Sen är min man och jag inte riktigt av samma uppfattning ang dels att gå upp och göra välling på natten och dels att laga nyttig mat. Men vällingen är det stopp med och nog går det hyfsat för oss med resten av den nyttiga maten också. Även om jag gärna skulle flytta hem till dig och äta er mat istället, får jag för mig.

Jag bor i Stockholm, du har inga planer på att komma och hålla kurs här, det vore jätteroligt!

Ann-Louise sa...

@ Veronica: Egentligen så beror det på vad man har i dem. Jag generaliserade lite i mitt inlägg. Det du ska tänka på är att inte servera för mycket mejeriprodukter till barn under ett år eftersom dessa hämmar järnupptaget. Du ska inte ge barn under ett år spenat eller honung heller, vilket kan förekomma i smoothies. Dessutom är det bra att se till att ens bebis lär sig äta riktiga måltider, tränar på att tugga innan de har fyllt ett. Men självklart går det bra ibland att ge sin bebis en tunn smoothie gjord utan mejeri också.

Ann-Louise sa...

@ Linda: Vad skönt att höra att det går bra med maten! När bägge föräldrar är trötta så är det inte så enkelt att komma överens om när, hur och vem som ska sköta vällingen. Det viktiga är att ni hittar en bra rutin som funkar för er. I dagsläget har jag inga planer på att hålla några kurser i Stockholm men jag lovar att hojta till om jag ska hålla någon. :)

Veronica sa...

Ok, undrade för jag brukar ge mina barn smoothie från tidig ålder. Men undviker mejeriprodukter helt, inte bara för järnets skull utan även för deras känsliga tarmars skull.