6 april 2012

Hallon- & bananpuffar

Godismonstret i Vera har väckts till liv. Det först hon frågade efter till frukost var godis, med en liten och försynt röst. Igår gjorde jag ytterligare ett recept på nyttigt godis som jag ska fylla hennes påskägg med och vilket hon fick provsmaka. Egentligen hade jag velat få godiset ännu krispigare, kanske att man kan grädda dem längre på antingen högre eller lägre värme. Smaken blev jag annars nöjd med och Vera tyckte dem var toppen. Puffarna är lämpliga att ge från 10 månaders ålder. Glad påsk!
Ca 30 st
2 ekologiska bananer (ca 100 g)
1 dl hallon
15 urkärnade dadlar (ca 100 g)
1 tsk vaniljpulver
1 msk chiafrön
9 dl rispuffar
Gör så här:
Värm ugnen till 180°. Mixa ihop bananer, hallon & dadlar i en blender eller med stavmixer till en slät massa. Häll över den i en stor skål. Häll ner puffarna och blanda ihop allt väl. Klä en ugnsform med bakplåtspapper. Fördela smeten i formen och släta till den med baksidan av en slev. Grädda i ugnen i 30 minuter. Ta ut formen och skär kakan i mindre bitar. Grädda i ytterligare 25 minuter och låt svalna. Slå därefter in bitarna i smörgås- eller bakplåtspapper. Förvaras i kylen i upp till 4 dagar.

7 kommentarer:

Paula sa...

Låter gott! Kanske funkar det att rosta puffarna lite för sig innan du blandar dem med det andra för att få dem mer krispiga?
Glad påsk!

Katarina sa...

Låter som ett bra godis!

Plommonet sa...

Jag är SÅ HIMLA EXCITED, har en alldeles ledig och lång(sam)fredag, så jag passar på att göra både hallon&bananpuffarna, aprikoskolorna på ditt vis och aprikoskolorna på Green Kitchen-viset. Hittills har jag kunna konstatera att den där röran på banan, dadlar och hallon skulle bli BÄSTA glasstoppingen, speciellt om en petar in lite lakritston i det! Anis/fänkål kanske? :) Plåten inne i ugnen i skrivandet stund, HURRA!

Ann-Louise sa...

@ Paula: vilket smart tips! Ska provas.
@ Hovkonditorn: Tack & glad påsk!
@ Plommonet: Vad glad jag blir över att du testar recepten. :) Tiden på kolorna hänger ihop med hur saftiga de blir när de ligger juicen men mina blev oxå ganska mjuka. Glad påsk!

Millas Hälsoblogg sa...

Provade din Marockanska apelsindessert i går och den blev såå god. Skrev den på min blogg och länkade till dig.
Ha en bra vecka

Matarkivet sa...

De ser riktigt goda ut. Kan tänka mig att det blir lite segt från dadlarna.

Martina sa...

Låter som ett bra nyttigt godis, det kan behövas här hemma, både jag och min dotter är godistroll ;-)