11 september 2011

Sesamfiskbiffar med pumpa- och sötpotatispuré

Fiskbiffar kan varieras i det oändliga och är ett enkelt sätt att pimpa upp ett fiskblock på. Här har jag gjort en asiatisk variant smaksatt med citron och sesamfrön. Minns du förra veckans koola kålrabbisallad? Den passar perfekt ihop med fisken! Till detta rekommenderar jag dig att även servera en pumpa- och sötpotatispuré. Tre nyanser av orange helt enkelt. Till Vera gjorde jag mindre biffar utan salt eller peppar och jag plockade även undan en klick av den orangea purén till henne innan jag smakade av den med salt och peppar.

4 port.
Sesamfiskbiffar
400 g vit fisk
1 ägg
1 citron, rivet skal och juice
1 dl färsk persilja, grovt hackat
flingsalt och nymalen svartpeppar
ca 2 dl sesamfrön
kokosolja alt. olivolja att steka i

Pumpa- och sötpotatispuré

½ hokkaidopumpa, urkärnad
1 mellanstor sötpotatis
½ dl extra virgin olivolja
en skvätt mjölk, valfri sort
lite muskot
½ tsk torkad timjan
flingsalt & nymalen svartpeppar

Värm ugnen till 200°. Gnid in snittsidan på pumpan med olivolja och skär ett stort snitt på ovansidan av sötpotatisen. Rosta dem i ugnen i ca en timme på en klädd bakplåt. Pumpans snittsida ska vara vänd neråt. Låt svalna i 5 minuter och gröp därefter ur pumpan och sötpotatisen och mixa allt med en handmixer i en stor skål tillsammans med de övriga ingredienserna. Tillsätt tillräckligt med mjölk tills du får en len konsistens. Smaka av med salt och peppar.
Under tiden som pumpan och potatisen gräddas i ugnen kan du göra fiskbiffarna. Blanda fisk, ägg, citron, persilja, salt och peppar i en blender eller matberedare tills fisken bildar en färs. Forma till småbiffar och vänd bägge sidor i sesamfrön. Stek på medelvärme i kokosolja på bägge sidor i ca 3 minuter. Servera tillsammans med pumpa- och sötpotatispurén, kool kålrabbisallad samt tomater.

6 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Hokkaido har jag nog inte smakat. Smakar det som butternut ungefär??

Ann-Louise sa...

Den är inte lika söt som butternut, utan har en mer neutral smak vilket dämpar sötman i sötpotatisen. Purén blir mildare helt enkelt. :)

Unknown sa...

Lyckades hitta dig, via en annan blogg :-)
Och OM jag är tacksam för det!
Jätte fin blogg!
Hoppas det är okej att jag följer dig!
Mvh /Linda

Ann-Louise sa...

@ Linda: Välkommen och vad kul att du hittade hit! Hoppas att du kommer att hitta mycket som du gillar. :)

Lisa sa...

Nu har även detta recept prövats. Fiskkakorna vart toppengoda och purén väldigt bra den med. Bra tips!

Charlotta sa...

Den där purén alltså. My god. Ge mig!