9 juli 2011

Mexikansk sötpotatis- och quinoasallad

För alla er som älskar sötpotatis och quinoa, här kommer en riktig dundersallad till er! Smakerna är hämtade från Mexiko och med det menar jag inte El Pasokryddning eller ostdränkta nachos. Nej, istället tänker jag på smaker som lime, paprika, chipotle och avokado. Salladen består av en rik kombination av både konsistenser och färger och är en perfekt lättare sommarmiddag. Jag serverade den tillsammans med den enklast tänkbara yoghurtsåsen som min vän Ramia lärde mig. Du rör helt enkelt ner en riktigt god olivolja i yoghurt och smakar av med salt och peppar. Vi brukade doppa hårt tunnbröd i det. Till Vera gjorde jag en variant av salladen utan chipotle, salt och peppar. Hon fick även majs i sin vilket hon är väldigt förtjust i.

Mexikansk sötpotatis- och quinoasallad

3-4 pers

2,5 dl quinoa, vit, svart eller blandat
1 stor eller 2 små sötpotatis
1 röd paprika, tärnad
1 avokado, skalad och tärnad
10 körsbärstomater, halverade
1 dl hackad röd lök
1 dl färsk persilja eller koriander, hackad
salt och nymalen svartpeppar
¼ tsk chipotlepulver
1 dl olivolja
1 lime, saften
1 dl rostade pumpafrön

1. Om du inte redan har förkokt quinoa, koka den nu enligt förpackning. Medan grynen kokar skala sötpotatisen och skär den i mindre kuber, ca 2 x 2 cm. Koka eller ångkoka bitarna tills de är mjuka, ca 15 min. Skölj av dem i kallt vatten för att förhindra bitarna från att överkoka och bli mosiga. Om dina pumpafrön inte är rostade är det även läge nu att rosta dem i en varm och torr stekpanna.
2. Blanda ihop potatis, quinoa, paprika, lök och avokado. Vispa ihop olja, limesaft och chipotlepulver. Smaka av med salt och peppar. Blanda ner dressingen i salladen och toppa den med dina färska örter och pumpafrön. Servera tillsammans med yoghurtsås.

Ramias enkla yoghurtsås

2,5 dl naturell ekologisk yoghurt, 3 %
1 msk extra virgin olivolja
salt och nymalen svartpeppar

Rör ner olivoljan i yoghurten och smaka av med salt och peppar.

10 kommentarer:

Alexandra - kärlek på tallrik sa...

Alltså, varje recept du lägger upp är klockrent för mig; quinoa är verkligen bland det bästa jag vet, näst efter sötpotatis! Jag vet att jag kommenterar mycket hos dig, men allt ser ju så fantastiskt ut =D

Katarina sa...

Salladen ser väldigt god ut och vilken vacker färg!

Anna B sa...

Vilket fint recept! Kan behövas lite mexikansk input i sommarvärmen, känns det som.

Ann-Louise sa...

@ Alex: Vad glad jag blir! Tack för dina kommentarer och vad roligt att vi har samma matpreferenser. :)

@ Hovkonditorn: Tack! Den blev som en mexikansk grönsakspinata.

@ Anna B: Eller hur?! Mycket grönsaker och med chili och lime är perfekt i sommarvärmen. Gärna med en caprina till... ;)

Moma sa...

Å, så gott! Jag gillar quinoa, men har aldrig ätit den svarta, är det skillnad i smak? Jag brukar ugnsrosta massor av lök, tomater och paprika och vända ner i min quinoa.

Kim sa...

Många rätt i den här rätten! ;)
Älskar sötpotatis, lime och avokado så det blir till att pröva det här någon gång!

Remsan sa...

Mmm... Vad gott! Jag gillar verkligen rostad sötpotatis ihop med avokado. Gärna som här med en kall yoghurtsås eller tillsammans med en krämig fetaost. Quinoa är jag den enda som gillar i familjen, så tyvärr blir mest andra matgryn hos oss.

Ann-Louise sa...

@ Moma: Det låter väldigt gott med ugnsrostade grönsaker till! Måste provas. Jag känner ingen skillnad i smaken mellan olika quinoafärger utan brukar variera färgerna beroende på humör. :)

@ Kim: Prova vetja!

@ Remsan: Fetaost hade passat utmärkt till salladen. Vilken god idé! Lycka till med att quinoafrälsa resten av familjen och jag ska försöka hjälpa till genom att laga ännu fler quinoarecept. ;)

Sandra på Ön sa...

Det låter och ser ljuvligt gott ut.

Liz Tencic sa...

Vilken supermumsig sallad! Sommarens favorit, utan tvekan.

Vi lät sötpotatisbitarna laga till sig i ungen tillsammans med några hela vitlöksklyftor istället för att koka dem och passade på att rosta även paprikan när ugnen ändå var varm.