13 juli 2011

Masserad grönkålssallad med apelsin- och tahinidressing

För tillfället är jag på landet. Närmare bestämt hos mina föräldrar i Skåne. Här har jag den lyxiga förmånen att plocka färska grönsaker från deras stora trädgård varje dag. Till lunch idag provade jag en sallad med masserad grönkål som jag har varit sugen på i evigheter. I Göteborg är det i princip omöjligt att få tag på färsk grönkål förutom vid jul. När jag såg att mina föräldrar hade det i trädgården visste jag att dagen äntligen hade kommit då jag skulle kunna laga detta roliga recept. Grönkål kan vara lite kärv och besk i smaken om den inte är tillagad. Men i det här receptet masserar du den mjuk tillsammans med avokado och citron. Resultatet blir en len, syrlig och frisk sommarsallad. Från trädgården samlade jag även ihop bondbönor, gul zucchini, färsk lök och tomater som jag slängde i salladen. Till detta serverades ugnsrostade chévresmörgåsar toppade med honung. Inte en smula blev över.
Sallad
ett par nävar grönkål, mittvenen borttagen och riven i mindre bitar
juice från 1/2 citron
1/2 avokado
några nypor flingsalt
extra grönsaker (ca 4 dl) och en näve nötter

Dressing
1 msk tahini
3/4 dl färskpressad apelsinjuice
3/4 dl vatten
1-2 msk riven ingefära alt. 1/8 tsk malen ingefära
flingsalt och nymalen svartpeppar
1-2 tsk rivet apelsinskal

Börja med att skära bort venen i mitten på grönkålen och riv bladen i mindre bitar. Lägg kålen i en stor skål tillsammans med avokado, citronjuicen och saltet och börja massera kålen! (Min avokado var lite brun men smakade ändå bra.)
Du vill massera tills avokadon har mosats sönder och arbetats in i kålen. Efter ett tag kommer kålen att mjukna. Massera sammanlagt i ungefär tre minuter.

Efter att kålen har fått sin massage låt den vila i kylen i minst 20 min. Då kommer citronen att "tillaga" kålen.

Medan salladen vilar blanda ihop ingredienserna till apelsindressingen. Vispa ihop samtliga ingredienser i en mindre skål tills allt är välblandat.

Ta fram kålen ur kylen och lägg i ytterligare ett gäng grönsaker efter tycke och smak. Häll över dressingen och kasta om allt. Toppa därefter salladen med en näve nötter.

6 kommentarer:

Cecilia sa...

Älskar grönkål :) Kan inte förstå varför det ska vara så svårt att köpa grönkål när den går att skörda nästan året runt. Mycket skumt.. Tur att man kan odla själv :)

Jag brukar också massera med avokado, och lite salt ibland, så mjukar den till sig nästan på direkten. Gott, gott!

Maria sa...

I love the ingredients you've used in this salad and tahini in the dressing sounds just perfect!

Moma sa...

Den där massagen skulle jag må bra av just nu (och säkert salladen med) :-)

Torsk på Lax sa...

Tidigt med grönkål! Här i Malmö kan man få tag på grönkål nästan hela hösten på Bondens egen marknad. Du måste testa att göra egna chips på det också; om du inte redan gjort det vill säga.

Ann-Louise sa...

@ Cecilia: Visst är det konstigt?! Vi och alla andra grönkål-fans får helt enkelt fråga efter det i affären h-e-l-a tiden så kanske de kan börja köpa in det.

@ Maria: Thanks! The tahini gives it a good depth and goes really well with the orange jucie, if you ask me. ;)

@ Moma: Jag med!

@ Torsk på Lax: Vilket bra tips! Till hösten ska jag spana in marknaderna i Göteborg. Jag har aldrig provat att göra grönkålschips men ska definitivt testa det när jag har fått hem grönkål igen. :)

Åsa sa...

Oh my! Ja, nä jag har inget annat vokabulär när det kommer till din mat :) ALLT verkar så supergott och bilderna... det är som att jag vill stoppa handen rakt in i skärmen och provsmaka lite ;)
Jag hänger på och lobbar för färsk grönkål i butik i skördetid!