12 juni 2011

Grymma grönsaksmuffins för små

Matmuffins är ett förträffligt mellanmål för bebisar och småbarn. Denna variant är smaksatt med rivna morötter, ärtor och ost. Med flera olika sorter i frysen som exempelvis oliv- och fetaostmuffins är det enkelt att variera Veras mellanmål på ett smidigt sätt. Mina muffins är både fyllda med ägg, kesella, ost och grönsaker vilket gör att jag vet att Vera får i sig protein, vitaminer, fett och kolhydrater. Dessa muffins får en mild och god sötma från ärtorna och de rivna morötterna, vilka även gör dem extra saftiga. Genom att strö över lite sesamfrön så får småttingarna även i sig E-vitamin, järn och fleromättade fettsyror. Du kan börja ge dessa till din bebis från 8 månaders ålder.
12 st
3 dl dinkelsikt
1 tsk baking soda alt. bakpulver
1 ägg
½ dl ekologisk rapsolja
1 dl mjölk
½ burk kesella 10%
1 ½ dl riven mild ost, ex. hushållsost
1 skalad och riven morot
1 dl frysta alt färska ärtor
ca 1 msk sesamfrön

Rör ihop dinkelsikt och bakpulver i en skål.
Vispa ägget poröst i en annan skål och blanda ner olja, mjölk och kesella.
Rör därefter ner morötter, ärtor och osten.
Tillsist rör du försiktigt ner allt i mjölbandningen.
Pensla din muffinsform med olivolja. Jag föredrar att baka muffins i en plåtform så slipper man dra loss fastklibbade pappersformar efteråt.
Skeda upp smeten i dina formar.
Strö över sesamfrön och grädda i ugnen på 200° i ca 15 minuter.

23 kommentarer:

Hildas hem - Sofia sa...

Så söta de är med ärtorna stickandes ut här och var :)

De ser riktigt goda och nyttiga ut!

Jag önskar dig en fortsatt fin dag!
Kram Sofia

Beatatjata sa...

Ja, såna vill jag baka... Nån gång. Till dess nöjer jag mig med att hylla dig lite i min blogg. Vem vet, om alla mina läsare börjar läsa här så får du ju hela fjorton nya besökare!!

Ann-Louise sa...

@ Sofia: Tack och jag har haft en skön dag med min mamma på besök från Skåne.

@ Beatatjata: Dina fjorton besökare är hjärtligt välkomna! Fortsätt gärna med hyllningarna och jag lovar dig att muffinsarna är superenkla att baka. ;)

tina sa...

Nej vet du vad! Nu måste jag säga ifrån. Allt är ätbart med ett undantag: g-r-ö-n-a ä-r-t-o-r. Det går inte att äta!

Ann-Louise sa...

@ Tina: I mina muffins så förvandlas ärtorna till små söta blåbär (som fortfarande är gröna...).
Jag lovar!

tina sa...

:-O Det kan inte vara sant?

charlotta sa...

jag tycker de ser alldeles underbara ut! men så har jag också en viss faiblesse för mat som ser ut som efterrätt men som ändå är nyttig. ja, du fattar grejen...

Anonym sa...

Min pojke pa 16 manader som i vanliga fall ar ett matvrak vagrade ata dem :-) Men jag ska gora ett nytt forsok och kanske prova att mosa artorna se dem inte syns. vad tror du om det, det borde val funka eller forandrar det for mycket och det blir konsitg konsisten?
Anna-karin

Ann-Louise sa...

@ Charlotta: Om man tycker att de blir för nyttiga kan man alltid äta dem med en stooor klick smör. ;)

@ Anna-Karin: Precis som med Tina så kanske din lille kompis inte gillar ärtor helt enkelt. Receptet funkar alldeles utmärkt med mosade eller till och med puréade ärtor. Annars kan du prova med att byta ut ärtorna mot exempelvis majs.
Lycka till! :)

Elin sa...

Har du testat att göra matiga muffins utan ägg någon gång? Sonen är allergisk nämligen...

Ann-Louise sa...

@ Elin: Det har jag inte testat men det borde fungera att ersätta ägget med chiafrön. Ersätt ägget mot 1 msk chiafrön som du blötlägger tillsammans med 3 msk vatten. Låt svälla i 10 minuter innan du blandar ner det med de andra ingredienserna.

Elin sa...

Tack för tipset! Såg senare att du gjort rabarbermuffins utan ägg med chiafrö-metoden, så det borde ju fungera. Stort tack för en väldigt inspirerande blogg!

Unknown sa...

Vilket fantastiskt recept, detta ska absolut testas! Kan man använda något annat mjöl än dinkelsikt?

Ann-Louise sa...

@ Elin: Kör hårt!

@ Unknown: Absolut! Tänk bara på att ju grövre mjölsort du använder desto mer kompakta blir dem. Kokosmjöl suger upp ca 20% mer vätska än andra mjölsorter så att om du använder detta så bör du minska mängden mjöl. Lycka till!

Unknown sa...

Tack för svaret!

Pop-Sara sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Pop-Sara sa...

Kan man inte använda vanligt vetemjöl? Samma mängd då i så fall?

Unknown sa...

Hej!
Varför kan man ge dem först från 8 månaders ålder?
/Jossan

Ann-Louise sa...

@ Pop-Sara: Det kan du göra men dinkelmjöl innehåller mera vitaminer och mineraler.

@ Jossan: Det går bra att ge dem till din bebis tidigare ifall den klarar av att tugga och äta ordentligt. Hoppas ni kommer att gilla dem! :)

Anonym sa...

Förutom frysen, förvarar man dessa i kyl eller skafferi?

Emma sa...

Hej! Jag tyckte dom blev för stabbiga - har jag gjort fel/kan man göra nåt åt det eller är det ett måste för att dom inte ska falla sönder i litens grepp? Sedan undrar jag över smaken av själva brödet, mycket åt kavring/surdegshållet vilket jag då känner "kan ju inte vara så gott" för barn men är det bara för att jag är sockerskadad? Småbarn kanske diggar det :)

Ann-Louise sa...

@ Emma: Vad för slags mjöl använde du? Stabbigheten kan bero på för grovt mjöl eller att de behövde mer tid i ugnen. Muffinsarna ska ha en viss syrlig smak då de både innehåller kesella och ost och är matmuffins, till skillnad för söta muffins. Hoppas att detta hjälper. :)

Emma sa...

Jag använde dinkelmjöl - är det skillnad på mjöl och sikt? Befinner mig på Irland och tror inte sikt finns här, dom är inte alls lika peppade på rågmjöl och faderullan som vi är i Sverige! Jag absolut, förstår att det är matmuffins :) med "sockerskadad" tänkte jag mer på allt gömt socker i mat som jag kanske är van vid (även om jag försöker äta bra). Men du har rätt, med osten så blir det extra "syrligt". Tack för snabbt svar!