31 januari 2016

Krispiga tofubitar med kokos & sesamfrön

Knapriga på utsidan och saftiga på insidan. Precis så som jag vill ha min tofu. Smaksatta med kokos, ingefära och sesamfrön är dessa tofubitar riktigt goda. För en glutenfri variant byt ut ströbrödet mot krossade cornflakes eller öka mängden kokosflingor och sesamfrön. Eller så kan du panera dem med enbart kokosflingor vilket också blir utsökt.

Jag serverade bitarna med flera olika såser som jag hade hemma. Barnen åt sin mat med jordnöts- och ingefärasås och jag och mannen åt våra med två olika såser från vår nepalesiska favoritrestaurang Himalaya. Den ena var en mango- och currysås och den andra en kokos-, koriander- och grönchilisås (min favorit!). Andra såser som skulle passa är mango, mynta och ingefärasås, eller korianderlimesås. Till detta hade vi även kimchi. En enkel och god middag som lätt kan anpassas till allas preferenser.

4 port.
300 g naturell fast tofu, (GMO-märkt)
½ dl majsmjöl
½ tsk cayennepeppar (kan uteslutas)
½ tsk malen ingefära
1 tsk salt
1 ägg, lättvispat (kan ersättas med sojamjölk)
1 dl kokosflingor
2 msk oskalade sesamfrön
½ dl ströbröd, gärna fullkorn (kan ersättas med krossade cornflakes)
2 dl råris

Gör så här:
Koka riset enligt förpackning. Pressa vätska ur tofun genom att lägga den mellan två bitar hushållspapper. Lägg en tallrik ovanpå tofun med en konservburk på. Låt stå i 30 minuter. Värm ugnen till 200°. Pensla en ugnsplåt med lite rapsolja. Torka av tofun och skiva den i 1,5 cm tjocka skivor. Skär skivorna till trekanter. I en påse blanda ihop majsmjöl, cayennepeppar, ingefära och salt. Lägg i tofubitarna och blanda runt. Plocka ur bitarna och skaka av överflödig mjöl. I en skål blanda ihop kokosflingor, sesamfrön och ströbröd. Doppa bitarna i ägget och därefter i kokosmixen. Lägg dem på ugnsplåten och grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Vänd efter halva tiden. Servera tillsammans med råris, kimchi, grönsaker och en god sås. Toppa gärna med tunt skivad salladslök och färsk koriander.

6 kommentarer:

Kim sa...

Tofun gör sig verkligen med en krispig yta! Cornflakes var en kul idé!

Ann-Louise sa...

@ Kim: Prova vetja! :)

Unknown sa...

Ser fantastiskt gott ut

Karin Åberg sa...

Vi lagade detta i lördags, med jordnötssås och mango-mynta-sås, oh så blomkålsris och sallad till. Jättegott! Tack för att du gör så himla bra recept som dessutom är lätta att följa!

Anonym sa...

Det här måste jag testa! Som liten varning vill jag passa på att nämna att det inte är alla cornflakes som är glutenfria.

Elena sa...

Jag har lagat detta och det var supergott!
jag hade koriandersås till.
Tack för receptet!