21 september 2014

Smarta zucchinibrownies

Bananer är en perfekt råvara att använda när du vill baka sötsaker men samtidigt hålla igen på sockret. Men alla gillar inte banansmak. Då är äppelmos ett ypperlig alternativ. Prova dessa brownies så ska du få se vetja! Resultatet blir både sött och väldigt saftigt, vilket även innebär att du kan minska mängden olja jämfört med traditionella recept.

Under min uppväxt i Kalifornien bakade alltid vår granne zucchinibrownies som vi barn fullkomligt älskade. Att de innehöll grönsaker hade vi ingen aning om. Här kommer min variant som jag vill tillägna vår fina granne Mary. För att få lite crunch i mina brownies (men ändå hålla dem nötfria då Allan är allergisk) blandade jag ned solroskärnor och kakaonibs i smeten. För en mer dekadent variant skulle du kunna använda valnötter och hackad choklad. Eller varför inte smaksätta browniesarna med lite rivet apelsinskal.


16 st
1 dl honung
0,75 dl kakao
1 ½ dl siktat dinkelmjöl
1 ½ dl osötad äppelmos
1 ekologisk ägg, rumstempererat
1 dl riven zucchini
¼ tsk bikarbonat
½ tsk bakpulver
¼ tsk salt
1 tsk vaniljpulver
2 msk olivolja
½ dl kakaonibs (kan uteslutas)
½ dl rostade solroskärnor (kan uteslutas)
kokosmjöl att pudra bakverken med

Gör så här:
Värm ugnen till 175°. Klä en ugnssäker form 20 x 20 cm med bakplåtspapper. Värm honungen i en skål i micron i 45 sek på hög värme. Vispa ner kakaon och låt svalna. I en större skål sikta ner mjöl och kakao. Tillsätt bikarbonat, bakpulver, salt och vaniljpulver och blanda ihop väl. I en annan skål vispa ihop ägg, äppelmos och olivolja. Vispa därefter ner kakaoblandningen. Rör ner mjölblandningen. Rör till slut ner zucchinin, solroskärnorna och kakaonibsen. Häll över smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 20-30 minuter. Kakan är klar när kanterna är torra och mitten klarar stickprovet. (Låt den inte grädda för länge.) Låt svalna på ett galler. Ställ därefter kakan i kylskåpet i 20 – 30 minuter. Skär upp i 16 bitar. Pudra med kokosmjöl och servera gärna med färska bär och en klick grädde. Browniesarna kan förvaras i en tät sluten burk i kylen i upp till 4 dagar eller frysas in.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Men en deciliter riven zucchini är alldeles för lite såhär års när kylen är full av dem ;-) /Helena

Anonym sa...

Hej igen! Goda blev de ju, men egentligen gillar varken jag eller maken honungssmaken. Tror du det funkar med typ agave eller lönnsirap? /Helena

Ann-Louise sa...

@ Helena: Men hallå?! Hur kan man inte gilla honung? Jag lider med er och javisst går det bra att byta ut honungen mot agave eller lönnsirap. ;)

Anonym sa...

Tja, jag vet inte - vårt barn verkar inte drabbad av samma åkomma, hon mumsade än gladare! Men, de var ju goda ändå och idag när de legat till sig tyckte jag honungssmaken var mindre framträdande. Efter en kvart med en tokskrikande treochetthalvtåring i hallen klockan 17 var det en ynnest att kunna norpa en bit under snabbmatlagningen. /Helena

Ann-Louise sa...

@ Helena: Det känns glädjande att jag kunde hjälpa till när småttingen var som charmigast. ;)

Moma sa...

Åhå, det där ser ju helt galet gott ut!! Jag åt en jättegod zuccinikaka med citron i somras så jag är övertygad om att den här är minst lika god!

maria at inredningsvis sa...

WOW det där ser så smaskens ut att det bara vattnas mmm :) hoppas du får en solig hösthelg.

Ny post ute...Härliga kokosfett naturens under :)

LOVE Maria at inredningsvis - Swedish decor, food, and fashion