23 juni 2014

Marockanska veggie burgers med korianderlimesås

Ingen kan sina burgare som Angela. Varje gång jag lagar ett bland alla hennes burgarrecept blir resultatet förträffligt. Konsistens blir alltid perfekt där burgarna är saftiga och håller ihop fint. Smakkombinationerna har alltid spännande inslag med fint balanserad kryddning.
Dessa marockanska burgare har en rund sötma från sötpotatisen som förstärks av ingefära och kanel. Tillsammans med korianderlimesåsen får rätten en härligt frisk kick. Orginalreceptet hittar ni här och jag tog mig friheten att stuva om lite. Burgarna kan göras glutenfria och är dessutom nöt- och äggfria. Till kidsen gjorde jag miniburgare med mildare kryddning som serverades tillsammans med tortillasbröd och turkisk yoghurt.

Ingredienser:
Burgarna:

4 dl riven sötpotatis
2 stora vitlöksklyftor, skalade
2 dl färsk koriander
ca 4x4 cm färska ingefära, skalad
4 dl kokta kikärtor, avsköljda
2 msk linfrön blandat med 3 msk vatten
2 dl havregryn, mald till mjöl i en blender
½ msk sesamolja
1 msk tamarisås eller soja
½ – ¾ tsk finmald salt, gärna rosa himalayasalt
nymald svartpeppar
1 ½ tsk chilipulver
1 tsk spiskummin
½ tsk malda korianderfrön
¼ tsk kanel
¼ tsk gurkmeja

Korianderlimesåsen:
En sats ca 1 ½ dl
1 liten vitlöksklyfta, skalad
2 dl färsk koriander, hackad
½ avokado
¼ dl extra virgin olivolja
juice och zest från 2 lime
2 msk tahini
2 msk vatten
1-2 tsk lönnsirap
½ tsk malen spiskummin
smaka av med salt och nymalen svartpeppar

Gör så här:
BURGARNA: Värm ugnen till 175°. Täck en ugnsplåt med bakplåtspapper. Mixa vitlök, koriander, och ingefära i en matberedare tills de blir hackade. Tillsätt kikärtorna och blanda tills du får en grov massa. (Du vill ha några lite större bitar kvar.) I en liten skål blanda ihop linfrön och vatten. I en stor skål blanda ihop kikärtsröran, sötpotatisen, och havregrynsmjölet. Tillsätt kryddorna och smaka av. Forma till 8 fasta och kompakta burgare som du formar hårt och bestämt. Fördela dem på bakplåten och grädda i mitten av ugnen i 15 minuter. Vänd dem försiktigt och grädda i ytterligare 15-20 minuter eller tills de har fått en gyllene färg och är fasta. Låt svalna i 5 minuter före servering.
SÅSEN: Hacka vitlöken i en blender. Tillsätt koriander och hacka i någon minut. Tillsätt de resterande ingredienserna och blanda tills du får en jämn, slät och krämig sås.
Servera burgarna på salladsblad täckta med en stor klick sås, hackade tomater, gurka och färsk koriander.

11 kommentarer:

Ann-Sofi Matsafari sa...

Mums! Otroligt snygga bilder också:)

Emma sa...

Håller med ann-sofi - vilka snygga bilder!
Har gjort dessa burgare tre gånger sedan jag hittade receptet, absolut de godaste veggieburgarna jag testat!

Moma sa...

Fantastiskt, nu har jag sagt så länge att jag ska testa att göra vegburgare så de här får bli mitt recept, tack och bock och hoppas du har det fint i sommarvä...kylan!

Fröken Dill sa...

Spännande burgare, och såsen låter helt gudomlig - "korianderlimesås" hur gott låter inte det?

Ann-Louise sa...

@ Ann-Sofi: Tack tack!

@ Emma: Vad kul med en till Angela-läsare! Hon är grym. :)

@ Moma: Jag har sagt länge att jag ska göra din karibiska banankaka med en massa rom i. Om du gör vegoburgare så lovar jag att göra banankaka?!

@ Fröken Dill: Den är sjukt god. Frisk, syrlig och med en hit av sötma från lönnsirapen.Mmmm...

SSANNAALICIA sa...

Detta receptet sparar jag! :D

frökenfräken sa...

Testade biffarna idag och är helt blown away, fantastiskt goda! Jag åt med hamburgerbröd och skippade tahini i såsen eftersom jag inte hade det hemma och gud vad gött!

Anonym sa...

De här burgarna, kan man förbereda dem dagen innan tror du, så det bara är att forma och baka av dem i ugnen när det väl är dags?

Ann-Louise sa...

@ Moma: Absolut! Du skulle t o m kunna forma dem dagen innan och därefter låta dem vila i kylen.
Enjoy!

Mathilda sa...

Jätte goda veggie burgare, men gillade inte smaken av koriander i såsen, kan man byta ut mot nånting annat? :)

Mvh/ Mathilda

Ann-Louise sa...

@ Mathilda: Testa att byta ut den mot en cashewcreme eller turkiskt yoghurt vetja! Här kommer ett recept på basilikacashewcreme som skulle kunna passa.

http://lillamatderiven.blogspot.se/2013/08/vildrissallad-med-skogschampinjoner.html