15 april 2014

Koreansk sesamskål med freekeh

Ändå från Korean och via ett kök i Majorna nådde den här rätten mig. Ursprungligen var det en kompis kompis variant av den koreanska rätten bulgogi. Istället för köttfärs har jag använt mig av sojafärs och riset är ersatt med freekeh. Hett, salt och lite sött med en djup smak av sesamfrön. Traditionellt sett serveras köttet inlindat i kål- eller salladsblad som man rullar ihop. Men det blir både enklare att äta och mycket snabbare att tillaga genom att servera maten i en stor skål tillsammans med tunt hyvlad rödkål. Perfekt i mitt något hektiska liv just nu. Om du inte lyckas få tag på freekeh så byt ut den mot quinoa, råris eller bulgur.

4 port.
200 g torkad sojafärs, ex. Kung Markattas
1 tärning grönsaksbuljong
vatten

Marinad
4 msk ljus soja
2 msk rårörsocker
1 dl hackad purjolök
2 finhackade vitlöksklyftor
4 msk oskalade sesamfrön
1 ½ msk sesamolja
½ tsk nymalen svartpeppar
cayennepeppar

2 ½ dl freekeh
5 dl vatten
salt

Till servering: ¼ huvud rödkål och 2 salladslök

Gör så här:
Koka sojafär i vatten och en buljongtärning i 10-15 minuter eller tills bitarna är mjuka. Låt rinna av i ett durkslag. Blanda ihop ingredienserna till marinaden.
 Rör ihop färsen och marinaden och låt dra i 15 minuter. Smaka av med cayennepeppar.
 Koka upp freekehn i vatten och salt. Låt därefter puttra under lock på svag värme i 35-45 minuter eller tills all vätska är absorberad. Hyvla rödkålen tunt och skiva salladslöken tunt. Stek färsen i en klick kokosolja tills den får lite färg. Servera maten i en stor skål toppat med salladslök och lite extra sesamfrön.

6 kommentarer:

Sofia sa...

Vilken härligt färgglad rätt! Ser fräscht och gott ut.

Fröken Dill sa...

Jättefin bild, som vanligt. Spännande med freekeh! Just det nya grynet/kornet verkar tyvärr svårt att få tag i. Men utbudet på det här området ökar ju hela tiden, så vem vet? För inte sååå länge sedan fanns det bara Uncle Ben-klibbfritt ris och möjligen råris i någon obskyr hälsohörna...

Mat för en dam sa...

Mums! Vad gott det låter!

Nu har jag äntligen uppdaterat min blogg efter 6 månaders frånvaro :)

Dina bebisrecept är otroligt inspirerande och jag ska prova så många jag bara kan!

http://matforendam.blogspot.se/2014/04/bebispure-ett-smorgasbord.html

Anonym sa...

Jasså, även du har det hektiskt, antar att det inte går att beställa några matlådor av dig då :-) Hoppas du hinner varva ner lite nu under påsk!
Kram

Kim sa...

Vad glad och pigg jag blev av bilderna! Var köper du din freekeh?

Mio sa...

Hej!
Vill bara säga att den här rätten inspirerade mig och vill bara höra att det är ok med dig att jag länkade till dig från mig blogg? http://miosagoland.blogg.se/2014/april/kryddstark-sojafars-med-koreansk-touch-2.html
Hoppas att du har en fin dag! :)