9 maj 2013

Sötpotatis- och linspuré med kokosmjölk för små

Allan har redan hunnit bli sju månader gammal. Vi har lämnat smakportionerna bakom oss och har istället gått vidare till olika små rätter. Den här mjölkfria purén är Allans favorit just nu. Från kokosmjölken får han i sig nyttiga mellanlånga fettsyror som laurinsyra (finns naturligt i bröstmjölk), järn från linserna och C-vitamin, kalcium och ytterligare lite järn från sötpotatisen. Bebisar behöver näringstät mat och med en hög andel fett (45E%). Därför är det bra att tillsätta ca 1 tsk extra olja per portion. Jag använder oftast en ekologisk kallpressad rapsolja. Fördelen med rapsolja jämfört med olivolja eller smör är att den innehåller en bra sammansättning mellan omega-3- och omega-6-fettsyror. Dessa är så kallade essentiella fettsyror och livsnödvändiga för både små och stora att få i sig via maten. Du kan servera rätten till dina småkompisar från sex månaders ålder. Gör gärna en dubbelsats och frys in några portioner.

2-3 port.
1 dl skalad och tärnad sötpotatis
½ dl frusen majs
1 dl kokosmjölk
2 msk röda linser
2 tsk kallpressad rapsolja
ca 1-2 msk vatten

Gör så här:

Koka upp allt i en liten gryta. Sänk värmen och låt puttra under lock i 15 minuter. Mosa med exempelvis en stavmixer till önskad konsistens. Servera.

13 kommentarer:

Mat för en dam sa...

Lustigt, jag satt precis och tänkte på sötpotatis- och linsröra och så går jag in här och så har du lagt upp ett nytt recept! Ser väldigt gott ut!

Det är ju väldigt gott att äta som vuxen också, tex till en bit fisk eller en veg biff:)

Henna sa...

Vilken fin och inspiredande blogg du har! Jag har två barn och yngre har just börjat smaka riktig mat.

Anonym sa...

Åh, den här ska jag komma ihåg om några månader. :-)

Johanna sa...

Det är min lillkilles favorit också! Men jag brukar ha morot istället för majs. Gör som soppa till resten av familjen (och hottar upp den med lime, vitlök, chili. Eller, kanske ska säga att det var hans favorit. Nu är han nästan ett och vill äta själv. och det är inte så lätt med pure...

Malin sa...

Tack för en fantastiskt inspirerande blogg. Lagade äggquesadillas, bakade ditt smarriga "rågbröd" och gjorde denna linspuré igår. Min 6-månaders son gillade den skarpt! Har en son som är snart tre, de flesta inlägg passar som handen i handsken för oss!

Ska du ha några fler kurser för bebismat?

Anonym sa...

Det ser ut som något storkompisar kan krydda lite och spä med vatten och äta som soppa, mums!

Ann-Louise sa...

@ MFED: Där ser man. ;) En vuxenvariant kan det absolut bli av det här!

@ Henna: Tack och vad kul att du har hittat hit. Hoppas du finner mycket inspiration till både dig och dina små. :)

@ Ekomamma i stan: Allan gillade den från första tuggan, hoppas att din nya lilla kotte också kommer att gilla den. :)

@ Johanna: Det är himla smidigt när man kan anpassa maten till hela familjen utifrån samma råvaror. Snabbt och enkelt ska det helst vara oxå.

@ Malin: Jag blir rörd av att höra om alla recepten du har lagat. Vad kul att få inspirera dig i köket. :) Till hösten kommer jag inte att hålla någon kurs om bebismat. Istället blir det en kurs om nyttiga sötsaker och en om vegetarisk julmat. Bägge kommer att hållas via Medborgarskolan. Mer info kommer snart. Välkommen!

@ Moma: Helt rätt tänkt, storkompis!

Mandy sa...

Jag har en 8 månaders bebis och en snart 4-åring (i augusti), D.v.s ungefär som dina barn har jag förstått det. Vi är alla dessutom lakto-ovo vegetarianer. Så fatta vad grymt bra din blogg är för oss :) har några standardpureer till lillen men shit behöver ny inspiration. Så tack!:D

Ann-Louise sa...

@ Mandy: Vilken sammanträffning. Vad kul! Jag har flera nyttiga mellanmål för barn på gång som jag hoppas du/ni kommer att gilla. :)

Unknown sa...

Det här var en stor hit hos sonen. Mumma. Tusen tack för din härliga blogg. :-)

Anonym sa...

Hej! Hurdan kokosmjölk använder du i din mat?

Ann-Louise sa...

@ Bettina: Hej! Jag brukar använda Kung Markattas.

Lunicrax sa...

Snubblade over din blogg nar jag letade recept pa valling. Provade den har ratten idag pa min 11-manaders pojke, och han alskade den! tack! Ska prova vallingen idag ocksa.