18 juli 2014

Tomlebotrianglar med masserad grönkålssallad

I år har jag äntligen lyckats med min grönkålsodling. Efter två magra år kan jag till slut äta grönkål mitt i sommaren. Idag gjorde jag en ny variant av en gammal favorit - masserad grönkålssallad med apelsin-tahinidressing. Det var den här rätten jag åt första gången jag någonsin smakade på grönkål och det var kärlek vid första tuggan.

Vi är nyss hemkomna från Gotland och idag önskade sig Vera Tomlebotrianglarna med nudlar till lunch. Tomleboer är tre små söta figurer från barnprogrammet ”I drömmarnas trädgård”. Dessa blev till för länge sen när Vera gick igenom en kräsen period och bara ville äta majs och pasta. Trianglarna blev en stor hit och är Veras favoriträtt. Lunchen slutade med att kidsen fick tianglar med sobanudlar och grönsaker och jag fick min efterlängtade grönkålssallad med tofu. Alla blev mätta och glada.

Tomlebotrianglar
4 port.
400 g fast ekologisk tofu
1 msk sesameolja
2 msk rapsolja
1 tsk agavesirap
2 tsk tamarisås
½ tsk malen ingefära
1 kryddmått gurkmeja

Gör så här:
Blanda ihop ingrediernser till marinaden. Torka av tofun med hushållspapper och skär den i cm-tjocka skivor. Skär därefter dessa bitar till mindre trianglar. Täck dem med marinaden och låt dra i minst 10 minuter. Sprid ut trianglarna i en ugnsfast form utan att de täcker varandra. Grädda i ugnen på 225° i 15 minuter. Klart!

Masserad grönkålssallad
2 port.
en bunt färsk grönkål, mittvenen borttagen och riven i mindre bitar
juice från 1 lime
1 avokado
några nypor flingsalt
extra grönsaker, jag använde färsk rödlök, gurka, tomater och morötter

Tahini- och apelsindressing
1 msk tahini
3/4 dl färskpressad apelsinjuice
2 msk riven ingefära alt. 1/4 tsk malen ingefära
flingsalt och nymalen svartpeppar
2 tsk rivet apelsinskal

Gör så här:
Lägg kålen i en stor skål tillsammans med avokado, limejuice och salt och massera kålen. Du vill massera tills avokadon har mosats sönder och arbetats in i kålen. Efter ett tag kommer kålen att mjukna. Massera sammanlagt i ungefär tre minuter. Låt den därefter vila i kylen i minst 20 min. Då kommer limen att "tillaga" kålen. Medan salladen vilar mixa ihop ingredienserna till apelsindressingen med hjälp av en stavmixer. Ta fram kålen ur kylen och lägg i ytterligare ett gäng grönsaker efter tycke och smak. Häll över dressingen och kasta om allt. Servera med Tomlebotrianglar.

3 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Spännande dressing, men grönkålen i mina odlingar smakar otroligt beskt. Misstänker att den behöver ÄNNU MERA vatten och svalare väder...
Å andra sidan finns det mycket annat att äta ur odlingarna just nu.

Carin sa...

Alltså helt enastående gott!! Tack!!

Ann-Louise sa...

@ Fröken Dill: Hmm... det är mer än vad jag känner till. Hoppas det funkar!

@ Carin: Hurra! Tack!