21 november 2011

Grönkålschips

Tack för alla fina tips inför vår stockholmresa! Vi hade en intensiv och rolig helg fylld med umgänge med både släkt och vänner. Vera hann både leka runt på Rum för barn i Kulturhuset, hälsa på ugglor, apor och hästar på Skansen och utforska leksakslådorna hemma hos flera vänner. Hela familjen är lite trött efter helgen och idag bjuder jag dig på något väldigt lättlagat – grönkålschips! Dessa frasiga godingar är perfekta att mumsa på framför förslagsvis 30 Rock eller varför inte några gamla Seinfeld-avsnitt. Du kan även smula över chipsen på mackan, en matig sallad eller toppa en värmande soppa med. Färsk grönkål är i högsäsong just nu och det är bara att frossa i denna fantastiska grönsak!

En sats

En bunt med färsk grönkål (ca 1 liter), avsköljd och mittvenen bortskuren
1 msk extra virgin olivolja
1/4 tsk flingsalt alt. 1/8 tsk vanlig salt
2 msk sesamfrön

Värm ugnen till 150°. Torka grönkålen med en handduk så att allt vatten är borta. Riv grönkålen i mindre bitar. Lägg dem i en skål och häll över olja, salt och sesamfrön. Massera ihop allt. Varenda liten bit ska täckas med olja. Klä in en bakplåt med aluminiumfolie. Sprid ut grönkålen på plåten utan att bitarna överlappar varandra. Grädda i ugnen i 10 minuter. Vänd plåten och grädda dem i ytterligare 15 minuter tills bladen är krispiga men fortfarande gröna. Låt svalna i 3 minuter. Servera!

10 kommentarer:

Cecilia sa...

Mmm, så gott :)

Jag blev serverad grönkålschips till lunch ute för första gången någonsin tror jag för några veckor sedan. Jag hoppade nästan av glädje (Raw food house i Malmö). Mer sånt :)

Ann-Louise sa...

@ Cecilia: Se där ja! I Göteborg tror jag inte att det serveras någonstans. Ännu... Nästa gång jag är i Malmö måste jag ta mig en sväng förbi Raw food house. :)

Plommonet sa...

Det finns grönkål i min vanliga matbutik nu! Hurra! Jag frossar i masserad grönkålssallad nu och tänker göra chips också så snart jag kan, förmdoligen i helgen. Har gjort det en gång förut, men då tappade de sin krispighet över natten - hur förvarar du dina grönkålschips?

Ann-Louise sa...

@ Plommonet: Hurra för grönkål! Det brukar inte bli så mycket chips över när jag lagar dem men förförra gången förvarade jag dem i en skål på diskbänken utan lock och då höll de sig krispiga.

Charlotta sa...

Det här fick jag när vi var ute och åt för några dagar sedan - så himla gott!!

Ann-Louise sa...

@ Charlotta: Nähä?! Vart då? I Göteborg? Berätta! :)

tina sa...

Men hej, ni glömde ju UPPSALA för tusan!

Med önskan om en fin första advent imorgon. Allt gott!

Sofia sa...

Vilken bra blogg du har! Tack för alla underbara tips. Det är så svårt att hitta hälsosam mat annars.

Ann-Louise sa...

@ Tina: Nästa gång blir det Uppsalas tur!

@ Sofia: Vad kul att du gillar bloggen och välkommen åter!

Ann-Louise sa...

@ Tina: Nästa gång blir det Uppsalas tur!

@ Sofia: Vad kul att du gillar bloggen och välkommen åter!