13 september 2011

Krispiga sötpotatisbollar och Memory

Efter succén med sötpotatispinnar har Vera verkligen börjat uppskatta sötpotatis mer och mer, till min stora glädje. Denna orangea knöl är inte bara rik på fibrer utan är även en ypperlig källa till A- och C-vitamin, magnesium, kalium och järn. Inte så tokigt. Den har även en antiinflammatorisk effekt på kroppen, hjälper att stabilisera blodsockret och är dessutom väldigt, väldigt god.

Idag provade jag att göra krispiga bollar av rotfrukten. Vera kunde enkelt äta dessa med händerna och medan regnet öste ner utanför så lekte vi Memory och åt sötpotatisbollar. Bollarna är lämpliga att ge från 10 månaders ålder och skulle passa perfekt att ha på en höstbuffé. Rosta gärna sötpotatisen dagen innan eller på morgonen så går det fort att göra bollarna.
Krispiga sötpotatisbollar
12 st

köttet från 2 sötpotatisar
1 vispat ekologiskt ägg
1 msk färsk persilja
1 msk mjölk, valfri sort
1,5 dl ströbröd, gärna fullkorn

Rosta eller koka sötpotatisen. Mixa ingredienserna med en stavmixer. Forma till små bollar som du rullar i ströbrödet. Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen på 250° i ca 15 minuter eller tills de har fått fin färg och är genomgräddade.

12 kommentarer:

Moma sa...

Oj, vad smarrigt, fast jag föredrar den onyttigare varianten ströbröd (panko).

Ann-Louise sa...

@ Moma: Panko har jag aldrig testat men har hört att det ska bli oerhört krispigt med det. Får köpa hem en påse snart och experimentera...

karin - trattoria sa...

jag älskar sötpotatis, äter det flera gånger i veckan och tröttnar aldrig, funderade faktiskt på att göra liknande potatisbullar häromdagen av potatis som blivit över :)

Alexandra - kärlek på tallrik sa...

Låter som någonting för mig, tur att jag är över 10 månader ;) Har heller aldrig testat panko, men jag MÅSTE göra det =)

Matarkivet sa...

Perfekt plockmat även för oss vuxna (om jag nu är det ;)). Ska testa med panko, fyndade en stooor påse i en kinesisk mataffär för nästan ingenting. Tips!

Kim sa...

Nu är jag ju lite äldre än Vera, men jag tror jag skulle gilla dessa! Sesamfrön hade kanske också funkat som panering?
Vad sugen jag blev på att bjuda på en höstig buffé.

Filippa sa...

Vilken himla inspirerande blogg!!! Min ettåriga dotter tyckte banandeluxen var helt fantastiskt god! Imorgon ska vi testa fiskgryta med pasta!

Ann-Louise sa...

@ Karin: Vilken smart idé! Ska jag testa nästa gång jag får över potatis.

@ Alex: En påse panko till mig och en påse panko till dig. :)

@ Matarkivet: Jag och Veras pappa hade lätt kunnat äta upp allihopa själva. Mycket uppskattade av både stora och små. :)

@ Kim: Sesamfrön tror jag hade blivit skitgott till. Testa vetja på din nästa höstbuffé!

Ann-Louise sa...

@ Filippa: Tack! Vad glad jag blir över att hon gillade maten. :D

Victoria sa...

Spännande recept, ser gott ut! :)

Sv: Ja, gör det! Säkert uppskattat av barnen också :D

SARA sa...

Hur har jag kunnat missa dom här underbara, små godingarna!? Jag gick på Kims variant och panerade mina bollar i sesamfrön. Det blev helt fantastiskt!!

Ann-Louise sa...

@ Sara: Det var länge sen jag laga oss en sats. Tack för påminnelsen och denna gång ska jag prova med sesamfrön. :)
Glad andra advent!