1 september 2011

Grön mojitofrittata

Ska du på kräftskiva snart? Behöver du tips på vad du kan äta till? Vi bjöd våra vänner på den här enkla och smakrika mojitofrittatan på förra veckans kräftskiva. Friska och syrliga smaker från lime, mynta och lingon väger upp sältan från kräftorna samtidigt som frittatan mättar bra. Annars kan du servera den tillsammans med en stor sallad och en bit bröd som en lättare middag. De färska lingonen passade ypperligt ihop med de övriga smakerna så skippa dem inte! Då rätten innehåller spenat, som man inte ska servera bebisar under året rekommenderar jag den från ett års ålder.

2 mindre port.
50 g färsk spenat
3 ekologiska ägg
3 msk vatten
½ dl riven parmesan
en nypa muskot
flingsalt och nymalen peppar
kokosnötsolja alt olivolja till stekning

Myntakeso

200 g keso
1 dl färsk mynta
skalet från 1 lime

Till servering:

färska lingon

Mixa spenat, ägg och vatten och rör sedan ner den rivna parmesanen. Krydda med salt, peppar och muskot. Värm lite olja i en stekpanna på medelvärme och häll i smeten. Låt stelna och dra sedan av från spisen. Låt svalna något innan frittatan stjälps upp på bakplåtspapper. Hacka myntan och blanda ingredienserna till myntakeson. Bred kesoröran på frittatan och rulla sedan ihop. Skär upp i bitar och strö över färska lingon.

9 kommentarer:

Beatatjata sa...

Vill du vara min kompis IRL? Tänkte så här, om du lagar maten så diskar jag. Och tar med mig vin. Om du säger vilket jag ska köpa.

Men var så snäll och bjud mina barn på korv med bröd för annars lär de aldrig äta mina middagar igen...

karin - trattoria sa...

sv: filmnen heter Enter faith, jag vet inte riktigt om/ när den kommer ut på bio, förhoppningsvis kommer vi med på gbg filmfestival :)

Remsan sa...

Gud, så gott det låter. Det är lite dåligt med kräftskivefirandet hos oss i år, men detta måste jag testa ändå. Låter hur spännande som helst.

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Fullträff som vanligt! Du måste ha tröttnat på alla mina överexalterade kommentarer vid det här laget... Men jisses vad gott det låter! Och bilden, wow O.o

Katarina sa...

Ser väldigt gott ut och färgerna är så fina!

Ann-Louise sa...

@ Beatatjata: It's a deal! Korv med bröd till de små och mängder av vin till oss. ;)

@ Karin: Spännande! Jag ska hålla utkik!

@ Remsan: Ordna en liten kräftskiva så lovar jag att dyka upp. ;)

@ Alex: Tack snälla! Jag kommer aldrig att få nog av beröm från dig. Ha en skön helg!

@ Hovkonditorn: Tack! Vera gillar allt som är rött så det är ett bra sätt att få henne att provsmaka nått.

http://hannaskrypin.se sa...

Ser smarrigt ut!

Charlotta sa...

Kräftskiva har det icke blivit någon för vår del, men den här finfina skapelsen kan jag tänka mig att äta typ...nu. You had me at mojito, så att säga :=)

Ann-Louise sa...

@ Hannafialotta: Vad kul att du gillar den!

@ Charlotta: Då har vi inte bara en kärlek för lakritssås gemensamt. ;)