27 september 2012

Sötpotatispaj med stekt svamp & grönkål


Igår var det maskerad på Veras förskola. Hon fick själv bestämma vad hon skulle vara utklädd till och valde ett… träd! Jag hade själv aldrig kommit på tanken men tyckte att det var en lysande idé. För att spinna vidare på höstträdens vackra färger lagade jag en sötpotatispaj med stekt svamp och grönkål till middag. Den är smaksatt med parmesan, västerbottenost, rosmarin och timjan. Serverad tillsammans med en stor krispig sallad har du en komplett vegetarisk måltid. Pajen passar även fint som tillbehör till exempelvis ugnsbakad sej. Om du har ont om tid kan du med fördel göra både degen till pajskalet och fyllningen dagen innan så tar det inte lång tid förrän du har maten på bordet.

För övrigt vaggar jag runt och väntar på att värkar ska sättas igång eller att vattnet går. Än så länge verkar bebisen trivas alldeles ypperligt i magen men man vet aldrig när det sätter igång…

4 port.
Pajskal:
1 dl fullkornsdinkelmjöl
½ dl kikärtsmjöl (kan ersättas med siktat dinkelmjöl)
1/2 dl siktat dinkelmjöl
50 g rumstempererat smör
1 dl kesella, 1%
1 kryddmått salt

Fyllning:
800 g sötpotatis, skalad och tärnad
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
¼ tsk torkad timjan
¼ tsk torkad rosmarin
flingsalt och nymalen svartpeppar
1 dl riven parmesan
1 dl västerbottenost eller annan stark ost
2 ekologiska ägg

200 g svamp, valfri sort
ett par nävar färsk grönkål, mittvenen bort skuren och bladen skurna i mindre bitar (kan ersättas med färsk spenat)
1 vitlöksklyfta, finhackad
flingsalt och nymalen svartpeppar

Gör så här:

Börja med att göra pajskalet. (Kan även göras dagen innan.) Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål. Tillsätt de blöta och arbeta ihop med dina händer. Forma degen till en boll, linda in i plastfolie och låt vila i minst 30 minuter i kylen. Tryck ut degen i en pajform, nagga botten med en gaffel och grädda i ugnen på 200° i 10 minuter.

Koka eller ångkoka sötpotatisen tills den är mjuk. Låt den rinna av och svalna. Stek lök och vitlök tillsammans med timjan, rosmarin, salt och peppar på medelvärme i en stekpanna med lite olivolja. Mixa ihop löken, sötpotatisen och osten i en blender eller matberedare. Smaka av med salt och peppar. Tillsätt äggen blanda allt väl.

Fyll pajformen med fyllningen och grädda i mitten av ugnen på 225° i ca 30 minuter. Under tiden som pajen gräddas stek svampen och grönkålen i en stekpanna i lite olivolja tillsammans med vitlök, salt och peppar. Låt pajen svalna i 5 minuter innan du toppar den med grönsakerna. Servera tillsammans med en stor sallad.



13 kommentarer:

Matarkivet sa...

Genialiskt! Denna lär jag göra snart... :)

Helena mitt i smeten sa...

Vilken vacker färg på pajen! Den ser riktigt god ut.

Ann-Louise sa...

@ Matarkivet: Utan grönkål på så borde väl din mage fixa detta prima. :)

@ Helena: tack tack!

tina sa...

Den här ska jag skriva upp på önskelistan hemma! Hoppas allt är fint med dig. Kram

Mat för en dam sa...

Vi gjorde denna paj till middag ikväll! Fantastisk!

Mat för en dam sa...

... fast jag gjorde en pajbotten på skrädmjöl (rostad havre) och yoghurt. Blev toppen! Hade trattkantareller. Underbart med svampen och grönkål. =)

Megan sa...

Jisses, all det finaste med hösten i en och samma paj, fantastiskt!

Tove sa...

Spännande med blogguppehåll.. :) Hoppas att allt har gått bra om det nu äntligen var dags! Vi gjorde den här igår. Så himla gott! Blev väldigt mild och fin smak med sötpotatisen och fräsen passade perfekt till!

Emma - Byemma sa...

Vilken fin paj som låter väldigt god. vad glad jag är att jag hittat din blogg idag när jag sitter hemma och försöker hemmajobba trots att egentligen är sjuk!

Tack!

Emma

Ellinor sa...

Oh, så gott det ser ut! Älskar både paj och sötpotatis så detta recept lägger jag genast till favoritera.
Kram

mumsfillibaba sa...

Vilken underbar paj! Träd,,,haha....barn är underbara!! Nu är det ju några dagar sedan du skrev detta så kanske hunnit "ploppa ut" en liten bebis!?!:)

matmedmera sa...

Vilket häftigt recept. jag måste bara göra den!

karin - trattoria sa...

Åh Ann-Louise du är en mästare på vegetariskt! Den här pajen måste jag prova, sötpotatis är en favorit här hemma...