21 september 2012

Den nya lilla svarta


Svart kardemumma – var har du varit hela mitt liv? Det började med att finaste miss Meister skickade ett kuvert med kryddan till Pickipicki. Nyfikenhet och ett habegär väcktes hos mig och till min stora glädje fick även jag en burk av denna rökiga, fylliga och mystiska krydda av miss Meister när vi sågs senast. Kryddan är inget att slänga ner i bulldegen precis, utan istället valde jag att para ihop smaken med mustiga höstgrönsaker och sötman från kokos och ingefära.

I den här rätten har jag kokat svart ris i kokosmjölk för att få ett sött och klibbigt ris. Butternut squash, champinjoner, grönkål och tofu steks ihop med en massa ingefära, vitlök och svart kardemumma för att få en djup, mustig och söt smak. Risets saftighet gör att den enda sås man behöver till är en skvätt soja. Jag trodde att Vera skulle vara skeptisk till rätten men hon åt med god aptit. I en liten kastrull bredvid min stekpanna lagade jag en portion till henne utan peppar, chiliflakes och grönkål (vilket hon fortfarande totalvägrar). En värmande rätt att välkomna hösten med helt enkelt.

Svart kardemumma och svart kokosris med tofu
4 port

2,5 dl svart ris, avsköljt
4 dl ekologisk kokosmjölk
1 dl vatten
en nypa salt
½ butternut squash, skalad och skuren i mindre kuber
10 champinjoner, skurna i kvarts delar
en bunt färsk grönkål (ca 4 stora blad), mittvenen borttagen och skuren i mindre bitar
400 g fast tofu, avrunnen och skuren i kuber
3 msk riven ingefära
5 vitlöksklyftor (4 st om de är stora), finhackade
1/8 tsk svart kardemumma alt. 1/8 tsk vanlig kardemumma
en nypa chiliflakes
salt och nymalen svartpeppar
kokosolja att steka i
1 dl pumpakärnor
1 dl kokosflingor

Till servering:
ljus soja


Gör så här:

Koka upp riset tillsammans med kokosmjölken, vattnet och en nypa salt. Sänk värmen och låt puttra under lock på svag värme i ca 30-40 minuter, tills all vätska är absorberad.

Rosta kardemummafröna i en het stekpanna i någon minut. Mortla. Rosta pumpafröna i 180° i mitten av ugnen i 5 minuter. Strö därefter över kokosflingorna och rosta i ytterligare ca 3 minuter, tills flingorna har fått lite färg. Passa dem noga så att de inte bränns vid!

Värm några msk kokosolja i en stor stekpanna. Stek squashen på medel värme i 10 minuter. Rör runt med jämna mellanrum. Tillsätt ¾ av ingefäran, ¾ av vitlöken, kardemumman och chiliflakes, rör runt och stek i en minut. Tillsätt champinjoner, grönkål, salt och peppar och stek i ytterligare ca 8 minuter. Häll över i en skål och värm upp lite mer kokosolja i stekpannan. Stek tofun tillsammans med resterande ingefära, vitlök och lite chiliflakes. Efter att tofun tagit färg häll tillbaks grönsakerna och stek ihop allt.

Skeda upp riset i fyra djupa tallrikar och toppa med tofu- och grönsaksröran. Strö över pumpafrön och kokosflingor och servera tillsammans med en skvätt ljus soja.





7 kommentarer:

Katarina sa...

Spännande med svart kardemumma! Något jag inte sett eller smakat!

Camilla - Glassriket sa...

Åh, vilka härliga bilder du tar. Är själv en relativt nybliven matfoto-entusiast så jag sitter och surfar runt för lite inspiration. Dina är helt klart bland de snyggaste jag stött på hittills.

Svart kardemumma låter väldigt spännande och exotiskt. Undrar om jag någon gång får en chans att prova.

Tipsa gärna om veganska glassrecept, jag försöker bli bättre på sådant.

Mat för en dam sa...

Gud vad gott! Typ allt jag älskar i en och samma rätt:)

Ann-Louise sa...

@ Hovkonditorn: Miss Meister hade hittat kryddan i en butik med mycket indiska kryddor så att jag tror att det är vanligare i det indiska köket.

@ Camilla: Kul att du tittade förbi och jag hoppas att du återkommer snart igen. :)

Här kommer ett recept på en vegansk glass som bara tar några sekunder att göra - Healthy Elvis:

http://lillamatderiven.blogspot.se/2011/05/healthy-elvis.html

@ Mat för en dam: Haha - då har vi nog liknande smakpreferenser. ;)

Amy's piece of cake sa...

Jag tycker jag känner igen det... men vad jag vet har jag inte haft det hemma hos mig... eller så har jag det i mald form fast vi kallar det för något annat på hemspråk =) Låter spännande oavsett vilket!

Anonym sa...

Gott, jag älskar butternut pumpa, det är kungen av pumpor! Jag har svart kardemumma i någonstans i skåpen, men har inte kommit mig för att använda den ännu. Har du ätit jamaicanskt ris Rice & peas? Det är ris kokat i cocosmjölk med kidneybönor och lite kryddor, jag tror du skulle gilla det!

http://momaskitchen.se/2010/11/05/rice-peas/

Ann-Louise sa...

@ Amy: Kryddan går säkerligen under ett annat namn i Indien. Jag tror även att den är normal i Nepal och Kina, utöver Indien.

@ Moma: Oooo... det har jag aldrig provat. Tack för tipset och det låter helt klart som något jag skulle gilla. :)